/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Akku Boremaskine
Fra : ejgild01
Vist : 729 gange
500 point
Dato : 22-07-13 13:51

For kun tre år siden fik jeg af min kone en dejlig akku boremaskine som hun havde fået at vide af naboen skulle være en MAKITA 14.4 V 6337D med et 2,6 ah batteri . Nu er det bare den dyre maskine har mistet kraften på begge batterierne . Man fristet til at synes at det var bedre at købe en i jem og fix til 2-300 kr for et batteri til makitaen koster omkring 500 kr

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-07-13 14:19

Har Du ladet dem op ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 14:43

Sådan nogen batterier skal bruges jævnligt; de er arbejdsredskaber, ikke investeringer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-07-13 14:43

Alt efter hvor meget du bruger den, så ville jeg anbefale roybi fra bauhaus bla. En fin hobby maskine jem og fix nej motoren i maskine er noget bras

Jeg bruge selv makita og dewalt i det daglige og her ville jeg ikke gå på kompromi

De nye maskiner er litium hvis du vælger ryobi og vil købe eksta batteri så tager du dette link med i bauhaus
http://www.johannesfog.dk/items.asp?shop=56&AfdId=3&GroupId=57&VareGroupId=5709
Bauhaus har prisgaranti HVIS man gør obs på det plat men sandt og nettop sagt deres pris er højere ind Fog og så får man 12% mere i rabat

2 bauhaus skriver at de har 5 års garanti på alt elværktøj

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-07-13 18:15

Når et nikkel batteri aflader til under cellespændingen sker der en degeneration af elektrolytten og der opstår nikkel dendritter.

Hvem fattede det?

Når NiMh batterier er taget i brug og ligger så har de en intern afladning kemisk. Det første døgn kan billige celler aflade med op til 25% af den samlede kapacitet!!! Efter ca. 3 måneder er cellerne tomme og har desperat brug for en opladning, og det på trods af at de overhovedet ikke bliver brugt!
Selvafladningen af NiCd batterier er mindre men sker alligevel indenfor 6-9 måneder.
Når cellerne kommer under ca. 0,9V begynder der en omvendt kemisk process der afsætter nikkel som metal mellem + og - inde i cellen. En lille intern kortslutning, og det er den der er problemet. For der kommer måske flere tusinde mikroskopiske nikkelpinde der hver især laver en lille kortslutning og derfor nedsættes kapaciteten.

Måden at få fuld kapacitet tilbage i en fart, er at åbne til polerne på hver enkelt celle og give den et kort stød med en 12V bilakkumulator. Bare på og af igen, en kort gnist og så videre til den næste. DET ER MEGET VIGTIGT AT DET KUN ER ET GANSKE KORT STØD!!!!!!!!!!!!!!!!! Ellers steges cellerne med noget der ligner 400-750A og det kan de ikke lide :'-(

alimak

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-07-13 20:23
Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 22-07-13 21:50

Prøv at skille batteriholderen ad, så kan du se og måle hvilken størrelse battericeller den består af. Dernæst kan du bestille nogle nye batterier og samle det igen.

En god ide er at købe celler med en langsom selvafladning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-07-13 13:28

Jeg har en over 5 år gammel Power Craft (H Nyborg), der stadig holder strøm og bliver brugt jævnligt, og den var rimelig billig i sin tid men den er alle pengene værd, så køb hellere en ny maskine engang imellem frem for dyre batterier

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 23-07-13 16:26

til mig-selv
det også de tanker jeg går med fordi man som pensionist ikke har det samme behov som en handværker ,, selvfølgelig er der mere pover i et 2,5-3 AM batteri

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 500 point
Dato : 23-07-13 19:17

Ved det ikke? min er på 18 volt - hvilket skulle være en fordel
http://www.gratisimage.dk/image-ACEB_51EEB7F5.jpg
men kan ikke finde noget om selve batteriets ampere.
Mener jeg gav knap 200.- for min og den er 'stadig' levende til mit behov, og jeg bruger den ikke hverdag - men den kan/kunne da næsten stå og køre en ½ time uden for stor belastning (5 år siden)
da jeg skulle have et speedometer rullet frem - ikke tilbage.

NB: jeg havde engang en anden/ gammel, der meget hurtigt ødelagde batterierne
og den smed jeg en transformer på, (den havde ? 3,8 volts batterier) og så var den næsten med på 'noderne' igen, man kunne bare ikke løbe langt med den...

Godkendelse af svar
Fra : ejgild01

Dato : 24-07-13 08:40

Tak for svaret mig-selv.