/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fastgørrelse af gelænder
Fra : lhg1
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 22-07-13 12:34

Hej

Jeg er ved at reperere en beton trappe, og der er et gelænder som er støbt fast, og der hvor det er støbt er det gået løst, og der sidder nu en beton klump på gelænderet.

Skal jeg fjerne alt betonnen fra gelænderet og støbe det hele nyt. Ellers skal jeg bare støbe den klump der er gået løst fast.
Og er det rigtigeste at bruge støbebeton eller kunne jeg finde noget endnu stærkere?

Spørgsmål.
1 - Er det bedst at fjerne beton fra gelænderet og støbe det hele om.
2 - Eller er kan en lapning, de 2 dele nok?
3 - Er støbebeton det rigtige, eller findes der noget stærkere.

På forhånd tak.

Mvh
LHG

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 14:35

Man kan bruge lyncement/rapidcement, standardcement (altsammen blandet med tre gange så meget sand), epoxy med eller uden fyld af sand

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 14:41

Ved brug af cement (eller for den sags skyld Blå LIP, elastisk fliseklæber) skal du have renbørstede faste overflader at arbejde på, og de skal være fugtede, ikke drivvåde. Ved brug af epoxy skal du have rene faste og tørre overflader.
I begge tilfælde skal du i forvejen have forberedt et arrangement til at fastholde gelænderet i rette stilling under hærdningen, det skal du ikke til at opfinde efter at klæbemidlet er blandet, og du skal have prøvet, om det fungerer. Hvor tror du jeg ved det fra?

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 22-07-13 15:08

Hej

Hvad ville i anbefale?
- Omstøbning i støbebeton
- Sammenlimning med støbefeton eller fliseklæb
- limning med epoxy (og hvilken epoxy)

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-07-13 15:48

Kig efter hvad du eller naboen har stående.
Hvis der ikke er noget, så vurder volumen, der skal bruges og gå efter det, du har penge eller tålmodighed til. Epoxyen er den hurtigste til at hærde, de andre tager i dette vejr en dags tid eller mere før der kan belastes med forsigtighed. Endelig er der det kosmetiske og hvor lang tid du tror, du tager om at mingelere tingene på plads efter udstøbning. Hvis du ikke er trænet, så tager det fire gange så lang tid, som du tror. Epoxy uden sand iblandet vil løbe lige igennem, hvis der er hul hele vejen, de andre bliver hvor de er sat medmindre du blander alt for meget vand i og forringer styrken. De skal have en konsistens mellem fugtigt sandkassesand og småkagedej, så stive at de ikke løæber og så fugtige, at de kan formes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-13 20:56

Det underlige hul som den klods var nede i skal lige bankes rent så det ikke er et snasket hul du støber/limer i.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-13 20:57

Den der >>>>en beton klump på gelænderet<<<< skal bankes af.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 22-07-13 22:21

Det afgørende er at du primer med betonklæber og tilsætter betonklæber til betonen du udstøber med.

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=betonklæber&ie=UTF-8&oe=UTF-8