/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lys på anhænger
Fra : olarsen
Vist : 712 gange
200 point
Dato : 19-07-13 17:17

Jeg har en lille diskussion med min chef angående lys på en vandtankvogn, ca. 2 m3, som bliver trukket en truck, en af dem som 'knækker' på midten, jeg fastholder at der skal være lys mm. samt trekant og rotorblink på vognen, når den kører på offentlig vej, da det er et arbejdsredskab, han er ikke helt sikker på at jeg har ret.

Nogen som kan henvise til den rigtige paragraf, eller bare ved noget med sikkerhed?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-07-13 18:09

Jeg kan ikke lige se køretøjet for mig, men mon dette kan hjælpe
https://www.landbrugsinfo.dk/Maskiner-markteknik/Traktorer/Sider/pl_11_631.aspx

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 20:24

Citat
jeg fastholder at der skal være lys mm. samt trekant og rotorblink på vognen, når den kører på offentlig vej,

Er der plader på den = så se færdselsloven - det kan vel ikke være så svært at finde ud af.
ALT hvad der færdes på en Offentlig vej skal følge LOVEN og overholde diverse regler = bremser og ? lys.
Og i dit tilfælde vil jeg endda mene at der skal KORT til, for at DU må køre 1 meter med den på en offentlig vej.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 20:26

Citat
som bliver trukket en truck, en af dem som 'knækker' på midten,

Ikke ligefrem almindelige ´haveredskaber´ = havetraktorer og lignende.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-13 23:54

Katekismus har fundet et link som tydelig beskriver at der skal være lys og reflekser på en anhænger, rotorblinket er frivillig så vidt jeg kan forstå af din beskrivelse,
https://www.landbrugsinfo.dk/Maskiner-markteknik/Traktorer/Sider/pl_11_631.aspx#Lygterp%C3%A5

under reflekser står der 2 trekantede med spidsen opad, de markerer at der er tale om et påhængskøretøj
http://www.grene.com/shop/action/product_11000_-11_-292_-311773500__-983_Refleks+trekantet+plast+150x150x150+mm

og så skal du huske den store trekant som markerer at der er tale om et langsom kørende køretøj, den store trekant skal også være bagpå trucken når den kører uden påhæng
http://www.grene.com/shop/action/product_11000_-11_-292_-90059600__-983_Advarselstrekant+med+beslag+konkurrencemodel

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-07-13 20:50

Nu er det ikke mig der er uenig i ovenstående, man føler næsten at man er kriminel, med de svar der kommer. Jeg ville blot have bekræftet at jeg havde ret, det har jeg så næsten fået nu, selv om katekismus' link giver anledning til flere spørgsmål, jeg ved ikke om hængeren er registreringspligtig, den er vist nok endda 'hjemmelavet' hvilket selvsagt ikke gør situationen nemmere.

mig-selv: en havetraktor må ikke køre på offentlig vej, og mit spørgsmål vedrører ikke om jeg har kort til køretøjet, hvilket er sagen fuldstændigt uvedkommende, da spørgsmålet drejer sig om, hvorvidt den må køre på off. vej!!!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-07-13 23:10
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-13 00:11

Tankvogn og truck må godt køre på offentlig vej, men kun hvis der er monteret lygter og reflekser efter færdselslovens krav
Citat
en havetraktor må ikke køre på offentlig vej
jo det må den godt hvis der er monteret lygter og reflekser som på en traktor, den sammenlignes med en traktor som hverken er godkendt eller registret

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 21-07-13 21:57

O.V.N, jeg skulle nok ha' skrevet at min have traktor ikke måtte køre på off. vej . Der er vist nok ikke ret mange have traktorer, som har lys for og bag, - jo min har da lys foran.