/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
automatisk vandning
Fra : DBG1
Vist : 517 gange
50 point
Dato : 18-07-13 19:23

Jeg skal på ferie i 6 uger, og har derfor brug for en metode hvorpå jeg kan vande de planter jeg har stående på altanen som i kan se på disse to billeder:
[img]http://billeder.havebazoom.dk/album/fuldskaerm/3577-automatisk-vanding[/img]
[img]http://billeder.havebazoom.dk/album/fuldskaerm/3579-automatisk-vanding[/img]

Jeg har evt. tænkt mig at få min bror til at komme og vande en gang imellem men for at han ikke behøver at kommer hver eneste dag har jeg opfundet dette:

Jeg prikker hul i låget på en 2 liters flaske og så vender jeg den med hovedet nedad ned i vande/opsamlingsbakken hvor planten normalt suger vandet fra når jeg giver den vand.
Størrelsen på hullet i låget vil bestemme hvor hurtigt vandet løber ud. Jeg har lavet et hul i en enkelt flaske for at prøve det og der løber ca. 881 ml ud i døgnet, hvilket jeg tror vil være en passende mængde for de store tomatplanter jeg har.
Har netop lavet en anden flaske også og testet den og der løber ca. 115 ml vand ud i døgnet hvilket er alt for lidt for f.eks. de store tomatplanter.
Så jeg må bare prøve mig ad med at lave nogle huller og måle dem, men der er nogle problemmer i det.

- Flasken kan nemt vælte i blæsevejr, medmindre den støtter op ad noget.
Løsning: Planten kan stilles tæt ved vægen så flasken kan støtte op ad vægen samtidig med at den står nede i vandbakken. eller den kan bindes fast til potten men det gør det besværligt at genopfylde den.

- Flasken skal tit genopfyldes (især den som giver 881 ml i døgent) og så er hele fidusen lidt ødelagt.
Løsning: skære bunden af flasken og stikke en anden flaske ned i så man limer to flasker sammen og får næsten dobbelt så lang tid før den skal genopfyldes, men det bliver ret ustabilt og kan nemt vælte, og desuden har jeg ingen lim.

- Der skal bruges rigtig mange flasker.
6 til de store planter som virkelig behøver vand hver dag
10 til mindre planter som kan klare sig længere uden vand.

- Det er svært at lave hullet så præcist at det rammer vandbehovet for de forskellige planter.

Så kort sagt er det ikke helt uden problemmer. Har i andre forslag til hvad man kunne gøre?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-07-13 20:53

sæt en slange på og lav en klemme som du kan regulere. det kunne være med en lille skruetvinge eller lignende. og så kunne du jo også bruge en større beholder. 2 liter rækker ikke langt

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 18-07-13 22:06

mener du en haveslange? jeg bor i lejlighed og det står på en altan så det er ikke en mullighed..
jeg kunne godt bruge en større beholder men jeg har ingen.. nogle ideer?

jeg kan måske låne en stor regnvandsbeholder men jeg ved ikke hvordan jeg skal få den til selv at transportere vandet fra beholderen og ud til planterne uden at jeg skal til at købe en masse pumper og slanger..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-07-13 22:26

Jeg mener, at jeg engang har læst, at man kan sætte en stor beholder med vand, og så lade en bomuldssnor gå fra beholderen og til planten, så snoren vil fungere som en væge, og på denne måde vil planten få vand fra den store beholder.

Ellers kan du stille et bord ud på din altan, og stille planterne på nogle bakker, på bordet.
Men for at planterne ikke skal soppe i vand, sætter du en tyk plade skumgummi under planterne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 18-07-13 22:53

Du kunne have en stor beholder ved siden af planten og trække en hævert fra beholderen og ned i jorden. Hævertrørets tykkelse og højdeforskellen vil så en vis mængde vand, som kan køre i mange dage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-07-13 11:32

Skal ikke kunne sige om det virker? men et forsøg værd.
Køb noget kattegrus og fyld i en spand som så fyldes med vand - stil planterne oven på gruset
eller en ´væge´ ned i en flaske og over i potterne/ under potten.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-07-13 10:42
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-07-13 17:16
Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 21-07-13 20:02

den med at have en stor vandbeholder og så trække bomuldstråde fra beholderen og hen til planterne er en god ide.. hvor kan man købe bomuld og kan man evt. skære noget gammelt tøj op i strimler og bruge det til samme formål? jeg har noget gammelt slidt tøj som jeg alligevel ikke skal bruge..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-07-13 22:44

Bomuldsgarn kan købes i bl.a. Kvickly og lignende steder, og selvfølgelig i garnforretninger.

Strimler af bomuldstøj må være mindst lige så godt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-07-13 23:36

Hvorfor ikke lave en hævert og lave nogle små huller i slangen, der passer til vandtilførselen. Det er da nemmere end bomuldstråde og nemmere at styre.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 23-07-13 22:50

Citat
Hvorfor ikke lave en hævert og lave nogle små huller i slangen, der passer til vandtilførselen. Det er da nemmere end bomuldstråde og nemmere at styre.

jeg spurgte min far som er gartner om man kunne tilkoble en drypvandslange på en regnvandsbeholder men han mente ikk der var tryk nok.. anyway min nabo vil gerne passe dem så problemmet er løst