/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Brød uden hvede
Fra : Troldepige
Vist : 843 gange
200 point
Dato : 17-07-13 13:03

Er der nogen af jer, som har erfaring med hjemmebagt brød uden hvede, og vil dele ud af jeres opskrifter?

Det skal ikke være rugbrød, men brød eller boller, som man kan spise som morgenmad og til mellemmåltider, med pålæg, marmelade eller bare smør på.

Umiddelbart kan jeg forstille mig, at det kan være noget med boghvede eller spelt, men andre muligheder er også velkomne.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 17-07-13 15:07

Jeg bruger en færdig melblanding uden gluten når jeg bager brød til min veninde, den er naturligvis uden hvede, jeg har modificeret lidt på den opskrift som er trykt på siden af pakken og får et udmærket resultat, vi spiser både som fransbrød eller boller med smør eller som madbrød, jeg bruger den grønne grove fra Finax:
http://www.allergikost.com/shop/finax-melmix-groen-298p.html
resultatet af mit allerførste forsøg med brød uden gluten kan du se her:
http://peecee.dk/upload/view/381262
du kan ikke se det men brødet blev rost for god smag og konsistens, den var fumpiks som vi siger herovre vestpå

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-13 15:49

Spelt er da også en hvedesort.

Det du efterlyser er hvedebrød uden hvede. Det er da et umuligt forlangende.

Men man kan lave en slags brød af majs. Men det bliver ikke som normalt
Citat
brød eller boller, som man kan spise som morgenmad og til mellemmåltider, med pålæg, marmelade eller bare smør på

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 22:12

Citat
du kan ikke se det men brødet blev rost for god smag og konsistens, den var fumpiks [Blink] som vi siger herovre vestpå

Det ku' da godt være, at jeg skulle prøve sådan en blanding, skal man i specialbutik for, at købe dem?

Citat
Spelt er da også en hvedesort.

Det du efterlyser er hvedebrød uden hvede. Det er da et umuligt forlangende.

Men man kan lave en slags brød af majs. Men det bliver ikke som normalt

Beklager, at jeg ikke har formuleret mig tydeligt nok.

Det jeg mente var "selvfølgelig", uden det almindelige "gængse" hvedemel, eller hvad jeg nu skal kalde det.

Jeg bagte for nogle år siden et majsbrød, efter en opskrift fra Camille Plum, det var ikke liiige min smag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-07-13 22:40

Jeg har fået anbefalet denne opskrift, men jeg har ikke selv afprøvet den endnu- men kun nået at købe ind til det. Der skal lige være plads i køleskabet.

Når du kommer til siden, finder du et link inde i teksten til en pdf fil.
Speltboller

http://www.hoekildegaard.dk/kolonial

Jeg smagte noget af deres brød på fødevaremessen- og det smagte super godt, så jeg er spændt på disse boller, men måske når du at afprøve dem før mig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 22:55

Citat
Bag kun
dem, I spiser samme dag, stil dejen
på køl igen og bag ny portion dagen
efter (op til 4 dage).

Jeg vil hellere bage en stor portion, som jeg kan komme i fryseren, og så tage op efterhånden, som de skal bruges.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 22:58

Da jeg var i Netto tidligere i dag så jeg lige på hvad de havde, som kunne bruges til "projektet".
De havde noget speltmel med alle kim og skaldele, men jeg fik indtyk af, at det er lidt groft.

I nogle opskrifter kan jeg se, at der både skal bruges "speltmel" og "sigtet speltmel", vil det sige, at man skal købe 2 forskellige slags?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:08

Citat
Det ku' da godt være, at jeg skulle prøve sådan en blanding, skal man i specialbutik for, at købe dem?
nej jeg køber i den lokale Superbest og har også set melblandingen i Bilka

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 23:12

Citat
nej jeg køber i den lokale Superbest og har også set melblandingen i Bilka

Så er der nok en chance for, at Kvickly også har den, kigger næste gang jeg kommer der.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:12

Brød bagt af spelt uden "almindelig" hvid hvedemel har det med at være meget tungt, det hæver simpelhen ikke nok - måske kan mit trick med loppefrøskaller som i det glutenfrie brød løse det problem, jeg har ikke prøvet men jeg har bagt speltbrød med speltmel som eneste mel, det gør jeg ikke igen!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 23:46

Citat
"speltmel" og "sigtet speltmel"
står det ikke på pakningen hvad speltmel er? Sigtet mel er renset for kim- og skaldele det gælder også sigtet speltmel, mit gæt vil være at speltmel er formalede hele kerner altså fuldkornsmel, fuldkorn er ikke det samme som hele eller halve kerner, men betyder at alle dele af kernen er i melet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-07-13 23:56

Citat
står det ikke på pakningen hvad speltmel er? Sigtet mel er renset for kim- og skaldele det gælder også sigtet speltmel, mit gæt vil være at speltmel er formalede hele kerner altså fuldkornsmel, fuldkorn er ikke det samme som hele eller halve kerner, men betyder at alle dele af kernen er i melet

Det lyder ganske logisk.
At det er som med alt andet mel.

Ja, mange tror jo, fejlagtigt, at der skal være hele kerner i, for at der er tale om fuldkorn, men rugbrød uden kerner indeholder lige så mange fibre som det med kerner.

Jeg har bagt meget med økologisk mel, både rug og hvede. Ofte køber jeg det på den lokale mølle, men jeg køber også af og til i Netto, når de har det fra Søris, for det fra Kornkammeret indeholder ikke alle kim- og skaldele.

Det er dælme om, at holde tungen lige i munden, og læse varedeklarationer når man handler.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-07-13 10:49

Citat
Brød bagt af spelt uden "almindelig" hvid hvedemel har det med at være meget tungt, det hæver simpelhen ikke nok

Den erfaring har min mor også gjort.

Men jeg pønser på, at prøve denne opskrift på et tidspunkt: http://lonekjaer.dk/2013/04/lagkagehusets-speltbrod/

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 20-07-13 11:32

Tak for svaret o.v.n..

Du skriver, at du har modificeret lidt på opskriften, som er trykt på pakken, vil du fortælle mig hvad du har ændret?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-13 12:15

Brød bagt af spelt, skal bare ikke æltes efter hævning, men kun lige samles inden det sættes på pladen eller skæres til boller- eller hæve i hævekurv hældes direkte ud på en varm plade.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-07-13 12:15

Det bliver tungt , hvis man går i gang med at ælte eller røre det formeget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-13 12:38

Citat
Du skriver, at du har modificeret lidt på opskriften, som er trykt på pakken, vil du fortælle mig hvad du har ændret?
selvfølgelig - hvis jeg kan huske det, jeg har ikke en pakke hjemme lige nu men ser på sagen i løbet af næste uge og kommer tilbage igen når jeg har læst opskriften på pakken

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-07-13 22:36

Tak o.v.n.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-07-13 21:30

I dag har jeg bagt boller efter denne opskrift: http://lonekjaer.dk/2013/04/lagkagehusets-speltbrod/

Jeg havde forestillet mig, at de ville blive lidt flade/kompakte, men de blev super-flotte og høje.

Næste gang vil jeg dog spare lidt på saltet.