/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
WC-børste og boremaskine - hvordan?
Fra : mjanneh
Vist : 1749 gange
100 point
Dato : 17-07-13 08:35

Hej.

Jeg har set et råd om hvordan man får fjernet alger og andet skidt fra en træ-terrasse, før videre behandling: Man sætter simpelthen en ny wc-børste i sin boremaskine og giver terrassen en ordentlig omgang (efter brug af algefjerner etc).

Mit spørgsmål er: Hvordan hulen får man wc-børstens skaft til at blive spændt fast i boremaskinen? Skaftets diameter er en smule større, end det umiddelbart lader sig gøre - er der et trick, jeg overser? Jeg har nær-studeret adskillige wc-børstemodeller!

Samme metode skulle i øvrigt være glimrende til at skrubbe nyopgravede kartofler

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 08:40

Du kan jo skære den til med en kniv

Kommentar
Fra : poten

Dato : 17-07-13 08:53

Du køber blot en nylonbørste der passer til boremaskinen...

http://byg1.dk/shop/nylonboerste-til-boremaskiner-492c1.html

Kommentar
Fra : poten

Dato : 17-07-13 08:55

Her er det direkte link til børsterne...

http://www.byg1.dk/shop/kopboerster-485s.html

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 08:58

Citat
Her er det direkte link til børsterne...

http://www.byg1.dk/shop/kopboerster-485s.html

De børster ØDELÆGGER træet

Varm børsten håndtag op med en 'lighter' og pres den ned i boremaskinen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 08:59
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 09:01

Citat
Så så kun dem af metal.

Og gør det stadig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-13 09:01

Du kunne bore et hul ind i skaftet og så skrue en "fransk træskrue" ind og save hovedet af.
Evt. et spændbånd omkring for at styrke samlingen.

Ps. Hvis du kører hurtigt vil dit arrangement lave nogle store udsving.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-13 09:19

Jeg tror det er et dårligt rås med en lokumsbørste til en boremasline.
Brug i stedet en af den slags børster, som er beregnet til boremaskiner.

Der vindes flere slags algerensemidler på markedet. Nogle er meget dyre udenat være bere en de billige. Almindelig grundrengøringsmiddel virker også godt, uden at man behøver at skrubbe med maskinkraft.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-07-13 09:37

http://www.viivilla.no/Gjor-det-selv/Terrasse/terrasse-slik-holder-du-terrassebordene-fine-63901

Her er et link fra en norsk side..
Jeg bruger som her vist en en børste ( gulvskrubbe) og en have slange. Det virker bare..
Jeg har gjort mig en anden erfaring ,og det er at det er enklere at vaske træterassen på en regnvejrs dag...

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-07-13 09:48

brug en stiv gulvskrubbe og noget knofedt.
det giver et væsentligt bedre resultat.
eller find en gammeldags tæpperenser med 2 roterende børster. den gør det skånsomt og effektivt. din tæppehandler har måske stadig en til at ligge i kælderen. ellers prøv den lokale farvehandler. det var ofte dem der havde tæpperenseren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-13 09:59

Husk beskyttelsesbrillerne, også hvis Du har egne briller.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-13 18:02
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-13 20:01

Katekismus - det så smart ud, og skulle lige prøves.
Desværre er vores toiletbørste noget slidt efter mange års brug .................men kartoflerne blev da nogenlunde.

I dag har vi så spist spagetti.............

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-13 03:12

Citat
Desværre er vores toiletbørste noget slidt efter mange års brug .................men kartoflerne blev da nogenlunde.

Du har vel ikke genbrugt den gamle toiletbørste til kartoflerne

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-13 06:18

en skydekære og en grovfil så er de første 5 cm på skaftet hurtigt raspet ned til en diamerter på 10mm som de fleste boremaskiner kan "gabe over" .

Har gemmen flere år brugt en til nye kartofler -og kun det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-13 08:06

Citat
Har gemmen flere år brugt en til nye kartofler -og kun det

Helt nye kartofler spiser man da med skræl, der tales om at skrællen er giftig, men også at en voksen skal spise 5 kg kartofler om dagen før der kan komme symptomer.

Hjemme gravede vi op til 4 sultne personer, min mor smed dem så i en stor zinkspand med masser af vand og kørte få gange op og ned med en smal gulvskrubbe.
Det behøver man ikke have en Michelin-kok til at undervise i .................... han vil muligvis også påstå at kartoflerne bliver ødelagt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-13 08:11

Citat
I dag har vi så spist spagetti.............

Så brugte I vel kartoffelbørsten til at fiske spaghettien op af kogevandet...........hulans til rengøring bagefter

Godkendelse af svar
Fra : mjanneh

Dato : 18-07-13 08:11

Tak for svaret lham. Det var lige præcis sådan en konkret, praktisk vejledning, jeg savnede!

Også til jer andre!