/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
kan jeg høste dem?
Fra : DBG1
Vist : 405 gange
100 point
Dato : 16-07-13 21:50

Jeg har forspirret nogle kartofler d. 30 marts i denne bakke:
2.bp.blogspot.com/-WKFWwUuiz34/UVdg5tjdmtI/AAAAAAAAAIE/xk5WYIB_Uf0/s1600/20.JPG

og dem har jeg så plantet ud i haven midt i juni, samt lagt nye kartofler også.

her er billeder af kartoffelplanterne i haven:
www.havebazoom.dk/album/storbilledevisning/822-er_disse_kartofler_klar_til_at_blive_hoestet#/0

De 4 første billeder er dem jeg forspirede. En af dem er allerede i blomst. Resten er dem som blev lagt midt i juni.

Jeg har allerede gravet nogle af de forspirrede op og der var ganske nok kartofler på dem men ikke andet end 2 stk.

Vil i tro det hjælper at vente længere eller skal jeg bare grave de sidste 3 forspirrede planter op? er det ikke bare fordi de blev plantet i for små potter/bakker da de blev forspirret?

og hvad med resten af kartoflerne som blev plantet i midt juni, kan jeg begyndte at grave nogle af dem op eller skal man vente til de går i blomst?
ved godt at dem som skal bruges til vinteropbevaring skal graves op senere men vil bare høre hvornår man kan starte med at spise de første tidlige kartofler?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-07-13 21:59

Der skal MEGET mere blomst i dem!!!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-07-13 22:46

Citat
Fra lægning til høst går der mellem 80-100 dage.
taget herfra http://groennehjem.dk/kartoffel-dyrkning/

Jeg vil anbefale dig at læse om kartoffeldyrkning, hvilket man kan læse på dine spørgsmål at du ikke har. Så vil du få et bedre resultat.

Kartoffeldyrkning https://www.google.dk/#gs_rn=19&gs_ri=psy-ab&tok=5QrByIRMUlAArnJ4bZbHtQ&cp=13&gs_id=1i&xhr=t&q=dyrkning+af+kartofler&es_nrs=true&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=dyrkning+af+k&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48705608,d.bGE&fp=17ec24b3405de8d4&biw=1152&bih=705

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-07-13 22:59

De smager altså godt, men hav lidt tålmodighed, når de bliver større så grav 1-2 blokke op ad gangen efter husbehov......så at sige.
De holder sig bedst i jorden indtil det grønne begynder at visne ned, men sidst på sæsonen forsvinder altså lidt af den friske smag.
Moderkartoflen rådner også idet den dør, men det vil ikke brede sig til blokken

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-13 23:13

Du kan uden at grave op mærke efter med fingrene nede i jorden, om knoldene har fået en passende størrelse. Husk at skrabe godt med jord henover bagefter. Grønne kartofler giver mavekneb eller noget værre!
Og jeg synes, dine kartoffelplanter ser unge og pjevsede ud, så vent!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-07-13 23:14

Men en solid grundvanding på 18-25 mm vil i denne tid slet ikke være af vejen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-07-13 18:44

Jeg synes, du skulle besøge nogle mennesker med urtehave! Det der foregår i praktisk er mere inspirerende og lærerigt, end det du ser på skrift.
Du vil få 1000 gange mere ud af det, ved at gå rundt i en have frem for i et forum!

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 18-07-13 16:05

Citat
Jeg synes, du skulle besøge nogle mennesker med urtehave! Det der foregår i praktisk er mere inspirerende og lærerigt, end det du ser på skrift.
Du vil få 1000 gange mere ud af det, ved at gå rundt i en have frem for i et forum!

hvem skulle jeg besøge?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-07-13 16:11

Naboer, andre på vejen, gode venner, arbejdskolleger eller lignende.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-07-13 18:47

Citat
Naboer, andre på vejen, gode venner, arbejdskolleger eller lignende.

Og helst inden endnu flere dækker Moder Jord med granitskærver som jo bedre end stauder matcher deres bils farve

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-07-13 13:50

Gå en tur i et kolonihaveområde, hvor der er ældre mennesker. Ros deres urter, - hold da op for nogle flotte kartofler. .... Og pludselig har man budt sig selv inden for, for at se på udbyttet.
Eller find en landmand med en kartoffelmark, mange sælger grøntsager ved vejen eller på gården. Det er garanteret ikke umuligt at få en guidet rundvisning på et eller andet tidspunkt, eller spørg om du må hjælpe med optagning en eller anden dag, da du brænder for at lære................

Normalt kan man så småt begynde at tage af sine kartofler, når de begynder at blomstre (8 til 10 uger efter lægningen), men som du selv skriver, er der ikke megen mad i 2 kartofler pr. plante, så er man jo nødt til at væbne sig med tålmodighed, og håbe på, større udbytte!
Når du synes, at udbyttet er rimeligt, tager du af dine kartofler. Da du ikke skal brødføde en kæmpefamilie, er det bare med at komme igang, mens de er ny og dejlige!
Når først de er begyndt at blomstre, blomstrer og vokser de hurtigt, og knoldene fortsætter med at vokse i jorden efter afblomstring.

http://www.lhfoder.dk/files/documents/kartoffelhaefte%2020131.pdf
http://selvforsyning.kongsfelt.eu/sa-hvordan-gik-det-med-selvforsyningen-i-2012-og-hvad-med-2013/
http://www.faelleshaven.dk
http://lassebeck.wix.com/lejenkoekkenhave