/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
2 TV til samme parabol
Fra : o.v.n.
Vist : 649 gange
200 point
Dato : 16-07-13 21:11

Jeg har fået opgraderet hardwaren til fjernsynet så jeg kan se HD kanaler
den flinke supporter foreslog at jeg uden merpris kunne få et kort mere og så bruge min gamle modtagerboks i et andet rum.
Jeg har fået min nye modtagerboks og et langt antenne kabel + det lovede ekstra kort, alt sammen uden at det koster en krone ekstra heller ikke i fremtidig abonnement.
Spørgsmålet er: Kan jeg sætte en fordeler på det eksisterende antenne kabel og dermed trække et kabel til hver boks?
Jeg har surfet lidt rundt på nettet og læst at antennekablet skal helt ud til parabolen og hvert kabel have sin egen LMB hoved jeg har læst hos av-experten at der kan købes et LMB hoved med flere udgange, også et LMB hoved med single kabel og så fordele signalet inde i huset.
Er det virkelig nødvendig? Kan jeg ikke bare sætte en fordelerstik på det eksisterende kabel inde i huset og trække et kabel til hvert TV uden at skulle købe et nyt LMB hoved?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 210 point
Dato : 16-07-13 21:22

Nogle kanaler sender vertikalt og andre horisontalt, det styres ude i LNB hovedet, så det kan du ikke styre inde i huset.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 00:53

Nu er den nye boks tilsluttet, jeg er ikke vildt imponeret over HD knas og små firkanter på skærmen, sikkert fordi jeg har et langt kabel mellem LMB og modtager boksen (25 meter) mon en forstærker kan løse det problem?
Er påstanden fra avXperten forkert, der står at jeg kan se TV på 2 apparater samtidig? Måske mener de på samme kanal
http://www.avxperten.dk/parabol-tilbehoer/satellit-fordeler-f-stik/professionel-fordeler-til-satellitsignal-%282-vejs%29.asp
Der kommer også en besked på skærmen med mellemrum - Mangler signal på antenne 2
Selvfølgelig er der ingen signal, jeg har kun 1 kabel og 1 LMB hoved

Tillægsspørgsmål - kan jeg tilslutte min gamle tag antenne til antenne 2?
TV/MIDT-VEST sender nemlig ikke gennem satellit mellem nyhederne og jeg ser engang imellem de udsendelser der er imellem nyhederne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 06:19

Det med flere LNB/ multi er rigtig nok, men kun hvis du vil se forskellige kanaler på begge tv
Citat
Måske mener de på samme kanal

JA, du kan kun se samme kanal - på begge tv
Citat
jeg har læst hos av-experten at der kan købes et LMB hoved med flere udgange, også et LMB hoved med single kabel og så fordele signalet inde i huset.
Er det virkelig nødvendig?

JA, hvis du vil se forskellige kanaler på begge tv.
=
1 LNB hovede til en kanal/boks

Citat
og så fordele signalet inde i huset

I gamle dage, mener jeg der skulle en lille boks mellem parabol og modtager boks.
Min gamle parabolmodtager kunne dog skille dem (signalerne), men kan ikke huske det mere, over 10 år siden jeg brugte det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-07-13 10:26

Jeg har et "multi" LNB hoved med 4 udgange. 2 kabler går til HD boksen med HD, så jeg kan se 1 kanal og optage en anden. 1 kabel går til andet TV med boks, så jeg selv kan vælge kanaler der.

Mit HD billede står klart og tydeligt. Check kablernes forbindelser først.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 15:20

Mit nye Canal Digital HD Entertain Center understøtter Single Cable LNB så jeg burde kunne nøjes med at udskifte LNB hovedet og undgå at grave tværs gennem haven og så en fordeler stik inde i huset:
http://www.avxperten.dk/parabol-tilbehoer/lnb-hoveder/goobay-satcr-lnb-%28single-cable-lnb%29.asp

http://www.avxperten.dk/parabol-tilbehoer/satellit-fordeler-f-stik/professionel-fordeler-til-satellitsignal-%284-vejs%29.asp

og ende med en løsning magen til din Bille1948 du står til point men jeg lader spørgsmålet stå åbent et stykke tid hvis andre har kommentarer
ak ja jeg troede lige at nu var jeg kørende ren TV mæssig men det ene kræver det andet og så videre, til slut bliver det vist en dyr fornøjelse at skifte den 20 år gamle sat boks ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-07-13 15:22

Det er DR1 og TV2 film som er helt elendige HD mæssig, de andre HD kanaler vises fint

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 19:58

Kan ikke hjælpe mere, da jeg opgav satelit for ´mange´ år siden og klarer mig fint med en ´pind´ på taget og fuld HD
Men rigtig, gammelt og nyt = roderi i penge kassen og ledninger.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-13 21:31

Tak for svaret Bille1948. Den oplysning havde jeg slet ikke selv tænkt på, troede at antenne signalet var ens lignende signalet med jordbaserede master

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-07-13 21:37

Tak for point. Har du fået DR1 HD (kanal 1) og TV2 Film (som ikke er HD) til at virke?

HD kanaler sender også lyd i surround sound :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-07-13 22:10

Desværre nej ikke endnu, jeg har besluttet at få en antenne firma som er i området til at rådgive, rette og eventuel sælge det som mangler
Jeg tør ikke købe ny LNB hoved(er) på nettet og selv udskifte, der sætter jeg en specialist på opgaven

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-07-13 22:20

Samme fremgangsmåde plejer jeg at bruge for så er der nogen at klage til, hvis ikke det virker, og arbejdslønnen kan - i de fleste tilfælde - trækkes fra i skat.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-13 00:21

De seneste par aftener har lyden været fin, men der kommer stadig lidt farvet flimmer når jeg ser HD kanaler, det blev bedre da jeg udvidede hullet i hækken som parabolen står bag