/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hjælp
Fra : steffentamsjørg
Vist : 512 gange
20 point
Dato : 16-07-13 09:57

Hej.

Vi har lige pillet vores udestue ned,da den var ved at være godt rådden,

det er meningen at vi ikke vil ha en udestue op igen,men desværre er facaden hvor den har stået pudset i sand og cement.

Mit spørgsmål er kan det lade sig gøre at rense det af eller er det helt umuligt også så det ser ordenligt ud bagefter.

På forhånd tak

Mvh Steffen

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 20 point
Dato : 16-07-13 15:28

Desværre!!! Det bliver en umulig opgave. Hvis det er lavet på normal vis,vil du ødelægge facaden bagved ved forsøget.
Eneste chance er,at det enten er lavet "for godt",eller "for dårligt".

"For godt" forstås som,hvis det virkelig er pudset op i noget stærk sand og cement, kan det ske at vedhæftningen "har sluppet",under hærdningen. Og derved pudselaget er blevet "skruk".
(Det sker hvis noget er for cement-stærk).

"For dårligt" menes at hvis det er pudset op i ren mørtel,(uden cement) og måske er begyndt at rådne.

Men stadigvæk...det er et hulens til arbejde,og beskadigelse af de bagved liggende mursten,er næsten uundgåeligt.

M.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-07-13 16:55

du kan jo banke det hele ned og så vandskure hele huset bagefter. så ser det i det mindste ens ud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-07-13 05:10
Godkendelse af svar
Fra : steffentamsjørg

Dato : 17-07-13 13:10

Tak for svaret Mosebaek. jeg har været lidt igang med at tage puds af det er umuligt.tror løsningen bliver nye facadesten.mvh steffen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-07-13 14:20

Selvtak steffentamsjørg. Det var desværre en ringe trøst fra min side. Men man er også nødt til at være realistisk. Det med nye facadesten,tror jeg er rigtigt.
Citat
du kan jo banke det hele ned og så vandskure hele huset bagefter.

Vandskuring,har jeg altid set lidt "skævt" til. Vil være synd,hvis resten af husets facade,ser rimelig godt ud. (Og kan heller ikke "gøres om",hvis man fortryder).

Vandskuring bliver altid brugt som "dække", for noget dårligt murværk.

Vh. M.