/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indstilling af sprøjtepistol
Fra : Brassovitski
Vist : 1292 gange
100 point
Dato : 15-07-13 18:38

Hej
Har en sprøjtepistol som vist på linket nederst:
Hvad justeres med de forskellige skruer?
Skrue 1. Er denne at stille sprøjtemønsteret, altså spredningen med?
Skrue 2. Er denne til at justere luftmængden?
Skrue 3. Denne har jeg regnet ud er til at begrænse vandringen af aftrækkeren.

Hvilket tryk skal pistolen forsynes med?

Jeg skal have sprøjtelakkeret en bagklap til min bil, og 3 mindre skader i skærmkanterne.
Jeg skal ikke have en pro. til at gøre det, da det er alt for dyrt i forhold til bilens værdi.
Og ja jeg ved der skal en fugtudskiller og regulator mellem kompressor og pistol.

https://www.dropbox.com/s/d2m8mrdbmc0c1e9/Spr%C3%B8jtepistol.pdf

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-13 19:34

Det er langt mere besværligt end du tror. Så prisen ved en pro er slet ikke så høj, tiden og besværet taget i betragtning.

til dit direkte spørgsmål. Først skal du have lakken s viskositet rigtigt indstillet. Dertil bruges et ur og et kalibreret bæger. Med forkert viskusitet eller uensartet temperatur på bilens dele får du apelsinhud, klatter eller løbere.

Indstillenge finder du ved sprøjteforsøg på et stykke jernplade. Sædvanlig begynderfejl er at man tros det skal dække med første sprøjtelag. Så kommes for meget på og det løber.

Husk ansolut støvfri filtreret luft omkring bilen.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 100 point
Dato : 18-07-13 03:00

Du har den rette indstilling og gåpåmod,.. det er nok det vigtigste,...
- jeg har selv været i samme situation adskillige gange,

den bedste måde at lære noget,.. er ved at prøve med 'egne hænder'
men forvent ikke det bliver perfekt / professionelt første gang,
til gengæld lærer - 'man' - noget hver gang,.... !

det bedste du kan gøre,.. er at finde noget at øve dig lidt på,
fx. en gl. bildel,........ skærm, dør, bagklap o.lign.

maling er dyrt, især autolak,
måske har du en slat stående, eller kan købe en billig rest / udgået farve billigt,
evt. maskinmaling,. så du ikke skal bruge den dyre original farve at øve med,

jeg har gennem årene sprøjtet adskillige biler,
som regel i ganske almindelige garager / værksteder,.. med ganske glimrende resultater,
for at undgå at evt. støv hvivles op i lakken, hældes godt med vand på gulvet,
og holde det vådt indtil lakken har 'sat sig',.. (et par timer,.. mindst)

Citat
Hvilket tryk skal pistolen forsynes med?

ca. 3 - 4 bar, afhængig af hvordan du indstiller pistolen (spredning / forstøvning)
er passende, når en hel bil skal males,
til små-plet-sprøjtning (rep. af skærmkant o.lign) kan det være en fordel med lidt mindre tryk,

indstilling af pistolen :
jeg ved ikke præcis hvad skruerne 1 og 2 - er til,.. !
jeg har selv to gamle proff. pistoler, på begge er der er kun 2 justerbare skruer,
- den du betegner som 3,.. og så skruen nede under (uden markering)

skruen 3,.. justerer spredningen af male/sprøjte-strålen,
mens skruen under (u/markering) begrænser aftrækkerens bevægelse (længde)
men det finder du ud af når du får maling i beholderen,.. så er det egentlig bare at prøve sig frem,

det er svært at sige noget præcist
hvis strålen / spredningen bliver for lille, er det svært at styre, og du får let 'løbere'
bliver strålen / spredningen bliver for stor, ..
- 'tåger' det meste af malingen op / ud i lokalet, i stedet for på bilen,

men hvis du holder pistolen (dysen) i en afstand på ca. 20 cm.
er det nogenlunde passende med en spredning af 'maling-strålen' på ca. det samme (15 - 20 cm.)

fortynding af malingen
2 dele lak,.. 1 del hærder + ca 10% fortynder, er meget passende til at begynde med,
cellulosefortynder er udmærket til 'garagebrug',.. medmindre det er noget helt specielt maling,
der fås specielt 'hurtig' og 'langsom' fortynder,..
det må ikke være for hurtig (som cellulosefortynder) hvis den skal ovntørre (hos autolakeri)

her er en ganske udmærket vejledning :
http://dk.fritid.bil.narkive.com/6WLk1dUa/autolak-og-fortynding-hjaelp-onskes

læg mærke til bedste sprøjte temperatur,.. ca. 17 - 21 grader,
de kommende dage bliver det nok lige i overkanten,.... !

alt sammen kun vejledende,.. (øvelse gør mester)
gamle kloge automalere siger,.. der er ikke to malere der maler ens,.. især metallak,
dvs..... hvis to autolakerer maler hver sin halvdel på et, tag, bagklap osv.
vil de to halvdele, have forskellig nuance, og 'sølvet' / metalleffekten ligge forskellig,

der er heller ikke to svejsere der svejser helt ens,... selvom resultatet er / bliver ens,

kig rigtig godt på denne video,..
ikke så meget HVAD han sprøjter,.. men måden han bevæger sprøjtepistolen på.
altid jævne bløde bevægelser, der følger emnet i samme afstand hele tiden,
og læg mærke til at lakken dækker ikke første gang,.. !!
hellere 4 tynde gange, end 1 - 2 'tykke',

læg også mærke til han bruger en 'overkop'-pistol,...
den kræver ikke så meget tryk (bar) som en 'underkop'-pistol (mage til din)

http://www.youtube.com/watch?v=tPiUQCGdwBs

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-07-13 09:55

Tak for svaret EA_HS. Super svar. Da det jo er en gammel bil gælder det mest om at få stoppet rusten inden det bliver for slemt, så hvis lakeringen bare bliver rimelig er det fint. Alt det mekaniske på bilen er iorden, derfor kan det godt betale sig at gøre noget ved resten. Jeg kan købe farve og klar lak Ca. 1/2 liter af hver for 1000 kr. så det synes jeg godt det er værd.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-07-13 01:44

Citat
Jeg kan købe farve og klar lak Ca. 1/2 liter af hver for 1000 kr. så det synes jeg godt det er værd.

nå,.. er det virkelig blevet så dyrt,. !

det må være det vi kaldte 2 lags lakering,
dvs. 'bundfarven',.. i de fleste tilfælde metallic,.. bliver helt mat, og tørrer ret hurtigt,
det er den nemmeste at påsprøjte, ---- (klarlak sørger for glansen)
til gengæld 'fylder' den ikke noget,.. dvs. alle små ujævnheder og småridser ses meget tydeligt,
så sørg for at slibe bunden med finest mulige slibepapir,
eller endnu bedre,.. giv i sær bagklappen en gang grunder (vådt i vådt),.. som ikke skal slibes, !

der er nok kommet noget nyt på markedet i dag,. men i 'gamle dage hed det NON-sanding,
http://www.glasurit.com/dk/glasurit-285-31-38-49-non-sanding-fyldere

det skal forstås sådan at en 'enkelt farve / maling' som består af
farve og lak (klarlak) sammenblandet, fylder meget mere, og dækker sliberidser meget bedre,

evt. forhør dig hos forskellige autolakerer,
mange påstår de ikke må sælge 'ud af huset',.. men nogle gør,
og giver gerne et par råd med på vejen, + er lidt billigere
og sælger i ulige mål ... dvs. ikke kun 1/1 - 1/2 - 1/4 L

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-07-13 10:24

Hej 1000 Kr. ialt for både ½ l farve og ½ l klar synes jeg ikke er dyrt.
Smartspray tager 500 Kr. for 1/4 liter. http://www.smartspray.dk/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-07-13 14:46

det er det jo nok ikke,... ser ud til du har undersøgt markedet,
det er sikkert bare mig der er bagud med prisudviklingen,..

altså hvis man sammenligner literprisen med andet 'flydende',
benzin, Champagne, mm.....