/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Netværks harddiske støjsvag ?
Fra : return
Vist : 624 gange
500 point
Dato : 12-07-13 17:23

hej

hvis man er på udkig efter en netværks harddisk og vil to diske på omkring 2TB eller 3tb på hver harddisk et ønske om at den ene skal være et spejl

er der nogen der har et bud på hvad man skal vælge

den skal kunnne virke med itunes -billeder- film og netværks printer og skal skal den under støtte windows wista -windows 7 - mac

nogen der har nogle gode ider til hvad man skal vælge ps den skal også være støjsvag

Kommentar
Fra : peque

Dato : 12-07-13 17:45

Altså - Du skal jo ligesom kigge efter deres egenskaber om den understøtter Apple.

Jeg ville nok kigge på Synology eller D-link NAS! evt seagates også!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 510 point
Dato : 12-07-13 18:11

Det du beskriver er ikke en harddisk men en netværksfilserver. NAS

S
Synologys servere kan alt det du ønsker og meget mere. Harddiskene, skal du købe separat og sætte i. Se synologys hjemmeside, hvor der står hvilke diske de forskellige modeller er testet med.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-07-13 21:09

Generelt er 2.5 tommer harddiske mere lydsvage end 3.5 tommer. Derudover gælder det om at finde nogen som bruger lidt strøm - de plejer også at være mere stille i det. Hvis man også kan finde en på 5400 rpm så hjælper det nok også.

Jeg har selv en 1 TB WD harddisk - som virker fint - derfor tror jeg at jeg ville vælge den her - selvom jeg ikke har prøvet den. Den "larmer" 24 dB:
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-green-wd20npvt-2-tb-id-6871203.aspx

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-07-13 21:14

Jeg glemte at sige at et trick kan være at lægge harddisken oven på et stykke pap - eller en skumklud - det kan få mange harddiske til at blive næsten helt lydløse - men så skal man ikke flytte rundt på computeren !

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-13 21:23

Citat
netværks harddisk

Mener du én der kun virker på dit lokale netværk eller en rigtig nas, der er stor forskel.
Personlig holder jeg mig fra Synology, da de har det værste interface at arbejde med, selv er jeg til Zyxel - meget hurtig og nem at opsætte, samt Buffalo.
En harddisk larmer ikke? men kabinet og omgivelser kan tage imod vibrationer, som virkelig kan få det til at lyde fælt, det kan forhindres ved at lægge en ´måtte´ under, eller du kan smide den op på høloftet. Du kan bruge både 3½ og 2½ diske.
Det med at spejle/ backup, det kan alle der har plads til 2 diske eller usb tilslutning, min erfaring med det, er at står systemdisken af, så kan du ikke komme ind på reserve disken, da den er formateret til brug af og med systemdisken - om man så kan bruge en backup fra systemdisken til en ny disk, burde være muligt, men har ikke prøvet det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-13 21:24

Citat
harddisken oven på et stykke pap - eller en skumklud

Den kom lige som jeg skrev.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-07-13 21:26

NB
Citat
selvom jeg ikke har prøvet den. Den "larmer" 24 dB:
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-green-wd20npvt-2-tb-id-6871203.aspx

Du kan næsten ikke høre den, har selv 2, og det er ikke noget der generer ørene

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-07-13 21:42

Jeg fandt en anden HD fra WD der også kunne være interessant - den er lige så lydsvag som 2.5 tommer - ifølge specifikationen - men er en del billigere - omend den bruger lidt mere strøm:
http://www.edbpriser.dk/harddisk/wd-green-wd20ezrx-2-tb-id-6935808.aspx

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 12-07-13 22:38

Jeg har haft en LaCie - den stod af efter et par år - minicomputeren i den, ikke disken.

Nu har jeg en Synology 210j og den har kørt hver dag i over tre år uden det mindste hik - jeg kender ikke andre.

Den understøtter vist alle de ting du efterspørger og mere til, men det er vist ikke alle printerdrivere, der er beregnet til netværk, men det finder du vel selv ud af.

Den er udstyret med en 2 GB WD Green og en 3 GB WD Red.

Jeg køber snart en 3 Gb Red mere til NAS'en og tager 'Green'en over i en stationær.

Red er endnu mere strømbesparende og støjsvag end Green og har 3 års garanti og den er lavet specifikt til små NAS'er, som dem private bruger og til 24/7 drift som de såkaldte 'enterprise'-diske man bruger til servere og som koster mindst det dobbelte.

Den klarer sig fint i tests, men egner sig ikke godt til systemdisk, hvor mange programmer tilgår disken samtidig.

Kommentar
Fra : return

Dato : 13-07-13 07:57

hej igen

glemte lige at spørge om ikke godt nok feks en Synology 210j nas vil virke sammen med et sonos anlæg fra hifi klubben ?

fer det er vel lige meget om der er en rigtis nas eller om der er en netværksharddisk man bruger til det begge virker da til feks et sonos anlæg ?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-07-13 16:24

Hej igen

210j er en lidt ældre model, som vist idag hedder 212j - det er en af de billigere modeller hos Synology, beregnet til private. Den ligger omkring de 1500 kr. Man kan give en tudse mere og få en kraftigere cpu i NAS'en, men jeg synes ikke det er pengene værd - det er sjældent hastigheden er et problem - med store filer leverer den omkring 60 MB/s.

Jeg snakker kun om Synology - jeg har ikke aktier , men det er den eneste NAS jeg har gode erfaringer med, så må andre supplere.

Det er min erfaring at man aldrig 100% kan forudsige om nogle konkrete apparater vil virke sammen. Det vil de som regel, men alle erfarne har også oplevet underlige samspilsproblemer, som heller ikke fagfolk kan udrede og hvor man simplethen opgiver den kombination. Synology's lange liste med harddiske og hvor godt de passer til deres NAS'er er et eksempel. Man har jo ofte en form for returret.

Såvidt jeg kender sprogbrugen er NAS (network attatched storage - netværkstilsluttet lagring) og netværksharddisk det samme og noget helt andet end en USB-hardisk, der bliver en lokal harddisk på den maskine den er sat til og maskinen skal derfor være tændt, hvis man skal kunne tilgå den fra andre maskiner - hvor netværksdiske kan tilgåes af alle på netværket, når bare selve NAS'en og routeren er tændt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-07-13 17:37

Citat
Det er min erfaring at man aldrig 100% kan forudsige om nogle konkrete apparater vil virke sammen

Også min, har 2 media-playere, hvor den ene godt kan komme ind på min nas, mens den anden kan finde den, men afkræves password - som jeg ikke har mulighed for at indtaste.
Citat
Såvidt jeg kender sprogbrugen er NAS (network attatched storage - netværkstilsluttet lagring) og netværksharddisk det samme

Ikke helt rigtigt, da en netværksdisk som regel KUN virker på et lokalt netværk = gennem router.
Det er dog muligt at komme ind på dén via nettet, men så skal man først igennem en PC som skal stå åben på nettet - men jeg har ikke selv afprøvet det, så kan ikke rigtig svare på det.
Og skal man først bruge den løsning, kan man lige så godt købe en stor usb-disk som man bruger til deling.

PÅ en nas, er der åben for alle der har rettigheder - gennem nettet uden brug af en pc.
Men ret mig endelig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-07-13 17:40

NB: man kan købe en brugt nas på DBA og andre steder for et sted mellem 300 og op efter.
Og har man aldrig prøvet at eje sådan en, ville jeg starte i det billige, for lige at få en fornemmelse af hvad den kan og ikke kan.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 13-07-13 18:34

Ja, den slags kan man komme ud for med IT. Jeg har engang givet en router et password på 12 tegn, som den accepterede, men da jeg skulle ind igen kunne den ikke tage imod passwords på mere end 11 tegn - den kunne heller ikke resettes - ny router ;-(

Det er da muligt at du har ret med NAS og netværksharddisk - jeg har bare aldrig set at man skelner - en NAS bliver også normalt tilsluttet en router, selvom man selvfølge kan sætte den manuelt op til kun at være direkte forbundet til en enkelt PC's netværk.

Jeg synes det lyder som om der med 'netværksharddisk' menes en intern disk i en maskine som så er på et netværk og, hvor der er åbnet for fildeling.

En NAS er jo en lille computer, der oftest kører en form for linux og som er specielt lavet til forskellige serverroller, mest som fil-, medieserver, men også som post-, print-, torrent-fildeling- og andre slags servere.

Jo, det kan være en idé at prøve med noget billigt brugt, men også tids- og pengekrævende og jeg tror der kan blive problemer med diske på over 2 GB i ældre NAS'er.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-07-13 18:53

Citat
jeg har bare aldrig set at man skelner

Heller ikke mig - før jeg selv sad med én på min pc.
Den virkede som en net-disk (via router), men der skulle installeres software/programmer på samtlige maskiner der skulle i kontakt med den, (den virkede samtidig som en almindelig HD på ? modermaskinen/ pc)
På den jeg skriver om, var der ikke ´indbygget´ software, men softwaren skulle indstalleres på alle pc´r, før der var ´kontakt´.
og den var købt som en netserver - tilsluttet en ud/indgang på Routeren.
Navnet kan jeg sikker godt finde, men det er lang tid siden jeg havde/ og solgte den igen - SÅ

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 14-07-13 14:39

Nåe ja - jeg tror nok jeg har hørt om noget i den retning som vist har været ret udbredt i USA, hvor en ISP'er leverede en lagerdisk sammen med sine routere.

Jeg ville mene at NAS'er er den løsning man bruger idag og fremover. Efterhånden som folk får flere ting, der går på nettet og ofte har ret lille lagerplads er en NAS en god løsning, så man ikke er afhængig af at en bestemt maskine skal være tændt.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-07-13 09:19

Husk følgende:
1: backup er stadig nødvendig - Spejling er ingen garanti mod datatab - spejlingen er hardware styret - d.v.s. logiske fejl tab af filsystem, mapper m.m. - uhensigtsmæssige sletninger o.lign. bliver automatisk kopieret til spejlet. Husk OGSÅ at lyn/strømskader som regel ødelægger elektronikken på alle diske i NAS'et

2: brug altid NAS med køling indbygget - overophedning er en datakiller !!!

3: stil den også et køligt sted - og så er lydnivaeuet måske mindre betydende.

Synology nas med blæser er fin!

Har fotografter der ofte havde problemer med Lacies ukølede eksterne som kunder - efter atde er gået over til Synology, ser jeg dem sjældent.!!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-07-13 09:20

Vedr at lægge diskene på isolerende materiale - Nej Tak!
- I isoleret boks men med god køling JA Tak

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-07-13 10:02

Man kan altså godt købe en ´isoleret´ nas, der stadig kan gå i selvsving, og så er det nemmeste altså en måtte af et eller andet der kan tage svingningerne fra disk og ned til bord.
Samt? mon ikke alle nas nu omdage har indbygget blæser.

Jeg kunne ikke finde navnet på den disk jeg havde, men jeg tror nu heller ikke at det ville være særlig praktisk i disse tider.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-07-13 17:12

Enig med JensT i at man bør have backup selvom man har sine data på en dobbelt/spejlet disk. F.eks. på en usb-disk, som man gemmer langt væk og helst lidt tyveri og brandsikkert og så opdatere f.eks. en gang om ugen - eller en af de online-backup løsninger, der er ved at være til salg.

Jeg er også mest tilbøjelig til at være enig med JensT om de der klude til støjdæmpning og det p.gr.a. at jeg tror man nemt får for lidt køling - ellers skal det kun være nogle små skumplast- (liggeunderlag) eller filtpuder, der lader det meste af overfalden være fri. - Jeg kendte engang til et sted, hvor de udvidede lokal-serveren med harddiske som de bare lagede på bordet ved siden af med sådan nogle fiberkarklude imellem - og det gik fint - bortset fra at diskene ret hurtigt stod af én efter en.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-07-13 10:25

Der er mange NAS uden eller med utilstrækkelig køling.
--
Og - Der er mange NAS derude der står et sted, hvor blæseren og indsugningshullerne er så støvbelastede at de ikke længere fungerer optimalt.
--
Laver man NAS med raid 5 eller 50 så køb dobbelt antal diske, og lav nogle organiserede skift af en disk ad gangen over en periode, således at diskenes køre-alder bliver meget forskellig.

Samme diske af samme lot har det med at bryde ned efter at have kørt næsten samme tid.
Så når lampen lyser at en disk er nede, så går der ofter kun få timer/dage før den næste ryger sig en tur, hvis man ikke har fulgt ovenstående recept. OG SÅ ER MAN PÅ DEN.
Yderligere har man med dobbelt antal diske altid en reservedisk ved hånden.

Har haft adskillige klienter, der troede at de havde god tid til at finde og isætte en ny disk i et skrantende raid - Jeg piver ikke over indtægten ved de kunder , men synes at det er synd, når det går galt at deres data slet ikke kan reddes!!

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 29-07-13 20:02

Tak for svaret transor.