/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
Foto af produkter med tekst på.
Fra : k_m_s
Vist : 744 gange
200 point
Dato : 10-07-13 10:51

Hej.

Jeg er ikke helt tilfreds med teksten på de billeder jeg laver til nettet. (Paint shop pro 9)
Ville gerne ha bogstaverne til at stå lidt tydeligere.

Det færdige billede bliver omkring 600 px på den bredeste led.

Jeg tager billede 2592 X 1944 px. (Kan det betale sig at ta med en mindre opløsning, når nu det skal ned til 600 px?)

Jeg gemmer billede som pspimage.
Jeg fjerner baggrunden og kører som regl en "One step photo fix" og resizer så.

Jeg har prøvet "Adjust/Add-remove noise/Edge preserving smooth" og "Unsharp Mask" men syntes ikke det hjælper noget.

Jeg gemmer det færdige billede med "export/jpeg optimizer" og lader det færdige billede fylde omkring 150 Kb.

Er der nogle andre ting jeg kan prøve så det bliver bare lidt bedre

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-13 11:16

Min erfaring med tekst på billeder er at det næsten altid går galt, når man ned eller opskalerer billedet.
Kan du ikke starte med at nedskalere og så sætte tekst ind, ellers prøv med en mindre billed opløsning
ellers prøv at lav teksten som et billede (Printscreen), som du sætter ind.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-13 11:20

Eller bare gem som jpg første gang du gemmer - ikke som PSP

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-07-13 11:26

Ja men teksten sider på produktet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-07-13 11:27

Enig med mig-selv.

Behold den høje opløsning uden tekst, billederne kan altid laves mindre med f.eks. XnView hvor du ændre størrelsen på en gang og derefter tilføje tekst på alle billederne på en gang.

Der er en lille guide her til gratis programmet XnView http://tips.bsjh.dk/xnview/index.htm

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-07-13 11:27

Kan godt se at det ikke lige fremgik af spørgsmålet, sorry

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-07-13 11:30

Formoder da du har billederne liggende på et kamera som du så kopierer ind på din computer og herefter redigerer billederne, ellers må du forklare nærmere.

Det nemmeste er at lave sine billeder på computeren....

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-07-13 11:41

bentjuul
Lige akurat.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-13 13:04
Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 10-07-13 15:49

Det er jo ikke fordi jeg vil dekorere billedet men behandle det i psp så teksten på produktet bliver pænere.

Kim

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-07-13 16:09

Også det jeg bruger dem til - blandt andet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-07-13 00:44

Citat
Det er jo ikke fordi jeg vil dekorere billedet men behandle det i psp så teksten på produktet bliver pænere.
Så prøv at sætte tekster ind i XnView..............det er såre enkelt og du bestemmer tekstens størrelse, farve, kanter, baggrund, placering, skrifttype osv....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-13 19:54

Altså du har et billede med tekst som du vil forbedre.
Hvis det ikke skal være original tekst, kunne du måske "pille" teksten ud og sætte en ny ind.

Jeg bruger det gratis program PIXresizer til at gøre billedet lettere, inden de sendes nogen steder.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 12-07-13 10:33

Det skal bare være original tekst

Ellers er det rigtigt at der ikke var noget problem.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-13 17:55

Altså hvis billedet er er godt i den færdige størrelse, så kunne du forstørre billedet i computeren (inden det billede bliver pix reduceret). I forstørrelsen kunne du måske forskønne linjerne og så scalere tilbage igen.....................så kan det ikke ses at du har "pillet"

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 26-07-13 19:39

Tak for svaret Eyvind.
Det hjælper lidt
Kim

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-13 19:44

Jeg brugte metoden en gang da jeg lavede klubblad, til at få en forside tekst til at stå helt skarp.