/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skal banken involveres ved nyt skøde?
Fra : cristian2
Vist : 912 gange
50 point
Dato : 09-07-13 16:32

Min bror er inddirekte medejer af et sommerhus, som hans kones x-mand skal ud af. De økonomiske mellemværender er klaret for længst. Der er fire ejere af huset (som står på skødet): Hans kone har en fjerdedel. Hendes x-mand har en fjerdedel og et andet par har sammen halvdelen huset. Problemet er at min brors kones x-mand tjener rigtig mange penge. Spørgsmålet er derfor, om man kan skrive ham ud af skødet og få det tinglyst, uden at banken bliver involveret. Eller kræver det, at de tilbageværende ejere skal godkendes af banken på ny? I givet fald er det jo slet ikke sikkert at banken vil godkende dem. Det skulle de være meget forsigtige med for tiden. Jeg tror der er lån i huset for 600.000 og en friværdi på det dobbelte eller tredobbelte.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-07-13 17:08

Man kan ikke "skrive" en ejer ud af et ejerskab af et hus. Han skal skrive under på, at han sælger sin andel.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-07-13 18:53

der skal tinglyses nyt ejerskab i sådan en situation. det kan man ikke bare klare selv. i teorien er han stadig medejer selvom han har afregnet sin del af sagen.
man bør altid tage en advokat med til sådan en deling.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 09-07-13 20:57

Det er jeg med på, men spørgsmålet gik på bankens involvering.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-13 21:15

Min bror er inddirekte medejer af et sommerhus, som hans kones x-mand skal ud af. De økonomiske mellemværender er klaret for længst.

Vil det sige at han er købt ud?

Problemet er at min brors kones x-mand tjener rigtig mange penge.

Hvorfor er det et problem?

Spørgsmålet er derfor, om man kan skrive ham ud af skødet og få det tinglyst, uden at banken bliver involveret. Eller kræver det, at de tilbageværende ejere skal godkendes af banken på ny?

Det nye skøde skal jo tinglyses. Det er ikke sådan noget man bare lige gør. Der skal jo være underskrifter på handelen, hvor det også vil fremkomme at de tilbageblevne ejere af skødet har betalt deres andel, hvilket jo vil betyde at deres udgifter bliver større.
Derfor skal banken involveres (har de råd til det?)

Men i sådan en handel er man nødt til at have en advokat.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er et problem, at han tjener mange penge

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-07-13 21:37

Det springende punkt er om der pant i huset ?

Hvis der ikke er pant i huset kan man godt selv skrive skødet og selv få det tinglyst. Hvis der er en af ejerne som har lån i huset (pant) - så skal banken sige god for at de ikke rykkes ned i kreditorrækken.

Jeg er dog enig i at det er nemmere at betale en advokat nogle få tusinde - så der ikke er noget man glemmer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-07-13 21:37

Er der gæld i det KAN i ikke komme uden om banken

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 50 point
Dato : 09-07-13 23:18

Der skal udarbejdes en overdragelseserklæring, hvor X-manden overdrager din andel på 1/4 til din brors hustru. Overdragelsen skal tinglyses
Parterne skal være enig om prisen på andelen.
Hvis din brors hustru skal overtage gældsansvaret på banklånet, således at X-manden frigøres for din hæftelse, skal banken godkende gældsovertagelsen.
Det vil være klogt at søge advokatbistand

Med venlig hilsen
Jørgen U Grønborg
www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 10-07-13 09:14

Citat
Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er et problem, at han tjener mange penge
Begrundelsen kommer lige efter i mit første indlæg: "I givet fald er det jo slet ikke sikkert at banken vil godkende. Det skulle de være meget forsigtige med for tiden".
Andelshaverne hæfter solidarisk, derved går den samlede økonomiske formåen jo betragtelig ned, når ham der tjener mest, trækker sig. Der er flere eksempler på, at banken i disse tider ikke vil give slip på "den rigeste" debitor. Dette er humlen i sagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-13 16:36

Citat
De økonomiske mellemværender er klaret for længst. Der er fire ejere af huset

Ergo er økonomien IKKE ude af verden - han ejer jo 25% af huset og vil han ikke sælge sin andel kan I jo hverken gøre fra eller til

Bortset fra det kan jeg slet ikke se problemet hvis huset "kun" er belånt til 25-30% af værdien

Hvad skal I bruge en bank til ?????? Der er jo penge nok.....

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-08-13 12:13

Tak for svaret themis.