/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan måle strøm i spole (elektronik)
Fra : nyfigen
Vist : 1321 gange
500 point
Dato : 08-07-13 18:02

Jeg har downloaded programmet Multisim 12.0 (studenterversion) fra canadiske National Instruments.
Der er en 30 dages prøveperiode.
Det er et fantastisk program til simulering af elektroniske kredsløb. Jeg har designet et kredsløb, der viser hvordan spændingen stiger over tid over en kondensator når strømmen sættes til. Så langt så godt.
Nu vil jeg også konstruere et kredsløb, der viser hvordan strømmen stiger over tid over en spole når spændingen sættes til. Problemet er, at der i Multisim ikke (så vidt jeg kan se) er et instrument, der direkte måler strøm over tid. Jeg har prøvet med et kredsløb, der omsætter strøm til spænding ved hjælp af en transistor. Kredsløbet viser bare ikke det, som jeg synes det skal vise.
Kredsløbet kan ses her:
http://gunnarytting.dk/Multisim/Diagram-1.jpg
Strømmen gennem spolen sender jeg gennem transistorens basis-emitter hvilket resulterer i en kollektorstrøm, der er ca. 75 gange større. Når strømmen vokser i spolen vil kollektorstrømmen vokse og spændingen over kollektor-emitter vil falde fra 10 V til ca. 5 V. Jeg mener, at dette spændingsfald skal ske over tid (meget kort tid, men efter min mening målbart).
Spændingen over transistorens kollektor efter simulationens start kan ses her:
http://gunnarytting.dk/Multisim/Kurver-1.jpg
Som man kan se på B-kurven er den ca. 5 V lige fra start, hvilket jeg ikke kan forstå.
Jeg har prøvet simulationer med spoler med meget større selvinduktion, men resultatet er det samme.
Kan nogen hjælpe med at forklare hvad der foregår?
For jer, der har Multisim på PC'en er her design-filen:
http://gunnarytting.dk/Multisim/Langsom-opladning-af-spole.ms12
Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-13 19:50

Glem det, køb et mulltimeter og stil det på Amperimeter...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-07-13 20:18

Sæt en modstand på 0.001 Ohm ind i serie med spolen og mål spændingen over den, 1 milliVolt svarer til 1 Ampere. Så får du muligvis ikke det ønskede lineære forløb af strømmen, men det gør du heller ikke i den virkelige verden. Det der Multisim - har det ikke en transresistans-funktion, der kan outputte en spænding for en indgangsstrøm?
Jeg bruger (næsten) aldrig selv simulationsprogrammer. Hvis jeg er nysgerrig, bygger jeg det op og måler på det. har lavet mig selv nogle strømprober, som giver 1 Volt ud pr. Ampere igennem, så vekselstrøm af en rimelig frekvens går at iagttage ret præcist med oscilloskop.
Med et rimeligt Voltmeter og et ur med sekundvisning går det også at checke kondensatoropladning, når vi snakker nogen MegaOhm og nogen mikroFarad.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 08-07-13 20:20

Du skal aldrig bruge en transistorbasis til at MÅLE en strøm. Det er den alt for upræcis til - i hvert fald i min virkelige verden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-13 22:58

Hvis de to instrumenter og oscilloscopet aller er voltmetre løber der ingen strøm til transistorens collector. Der løber ikke strøm gennem et ideelt voltmeter.
Det er forkert at tro at der under alle omstændigheder er et fast forhold mellen transistorens basisstrøm og collectorstrøm.
Det er kun noget der gælder med en vis nøjagtighed og kun indenfor denlineære del af karakteristikken. din opstilling er langt udenfor den lineære del.

Strøm skal du måle som spænding over en modstand.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-07-13 06:42

Hvad med et tangamperemeter ?
Hvis det strømmen som funktion at tiden ved tilslutning af spolen til en jævnstrømsspænding du vil måle skal du nok bruge et occiloscop ( bedst storegatype)og en strømprobe .
Det er jo en meget kort tid der forløber før strømmen er konstant og lig den tilsluttede spænding divideret med spolens ohmske modstand.

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 09-07-13 09:09

Tak for svaret pbp_et.

Dit svar er et godt råd i relation til udgangspunktet for min opstilling, der jo netop bygger på at måle en virkning af en strøm gennem en transistorbasis. Min erfaring med Multisim er dog, at det ellers er fantastisk til at simulere alle andre kredsløb, som jeg hidtil har prøvet.
Jeg har ikke givet op, for jeg vil spekulere over hvordan jeg kan lave et andet kredsløb i Multisim, der måske kan vise det jeg er interesseret i at vise - bare for sjov forstås.
Hilsen
nyfigen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-07-13 11:57

Man skal dog ikke i simulatorens verden gå hen og vænne sig til ting, der er fyfy i virkeligheden. En simuleret 1 milliOhmmodstand som shunt vil være fin.
Der hvor man benytter spolers induktans, designer man spolerne så deres resistans ikke betyder det helt store (ellers er der noget, der bliver meget varmt!).
vh
pbp

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 14-07-13 12:32

Jeg har nu designet et andet kredsløb, der rent faktisk kan give et billede på et (simuleret) oscilloskop af strømmen i en spole som funktion af tiden. I simulationen med Multisim forstærker jeg strømmen i spolen i en transistor (BC107BP npn) (basis-emitter) og måler spændingen over kollektor-emitter. Jeg simulerer med at sende en firkantspænding 0-8 V, 1 kHz gennem en modstand på 25133 ohm serieforbundet med en spole på 4 Henry og ind i basis. Kollektormodstanden er på 250 ohm og emittermodstanden er på 25 ohm. Der er +15 V på kollektormodstanden.

Billedet på det simulerede oscilloskop er ikke helt perfekt, da der kommer noget fnidder i ca. den sidste trediedel af det tidsrum hvor spændingen er nul fra firkantgeneratoren. (Der er ikke noget fnidder i den tidsperiode, hvor spændingen er +8 V fra firkantgeneratoren).
vh nyfigen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-07-13 13:51

Hvis du sender en strøm ind i basis, er en emittermodstand bare tab af effekt, og du får en masse uvedkommende virkninger både i simulator og hvis du gjorde det i virkeligheden.

Hvad er det egentlig, du vil undersøge??