/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Afbrænding
Fra : jensviggo
Vist : 520 gange
19 point
Dato : 08-07-13 15:44

Jeg har en lille bunke haveaffald, som jeg egentlig gerne vil af med, har tænkt at brænde det af, altså en kontrolleret afbrænding, med vandslange klar..hvis, må jeg det, bor i bymæssig bebyggelse med flinke naboer?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-07-13 16:27

Næppe - kontroller kommunens hjemmeside.
Der står sikkert at det skal afleveres på byens genbrugsplads...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-07-13 17:14

Uha....nix...nix.....i bymæssig bebyggelse...men læg det på grillen,eller i brændeovnen. Så er der ikke en kæft,der vil rynke på næsen.

Dobbeltmoralen længe leve,hip hip.

M.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 08-07-13 18:03

Næppe i juli måned!!!

Ellers er det meget forskelligt fra kommune til kommune.
I nogle kommuner er det forbudt at afbrænde haveaffald hele året - på nær Skt. Hans aften.

I andre kommuner er det stadig tilladt af afbrænde i vinterhalvåret.

- og så er der regler for, hvor langt bålet skal være fra andres bygninger - samt det skal være vindstille og haveaffaldet tørt - og du må aldrig genere naboer med røgen.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 08-07-13 18:05

- og nej, du skal ikke lægge haveaffald i brændeovnen, dertil er det som regel ikke tørt nok
(FY, Mosebaek).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-07-13 20:21

Det 11. bud siger:"Du må ikke blive opdaget!"

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-07-13 00:07

Hvorfor afleverer du ikke haveaffaldet på kommunens genbrugsstation???? Tænk hvor let det er at komme af med affaldet i dag og alligevel er der mange der hellere vil springe over hvor gærdet er lavest, med risiko for at skade andres ejendom.....

Citat
Afbrænding af haveaffald

Hvis du bor i byzonen eller i et sommerhusområde, må du ikke brænde dit haveaffald af. Du skal i stedet kompostere det eller aflevere det til kommunen.

I nogle kommuners landzoner er det tilladt at brænde haveaffald af fra 1. december til 1. marts. Du skal dog altid være opmærksom på vindretningen, for bålet må ikke genere dine naboer.

Kommunen kan oplyse, om du bor i en landzone, og om det er tilladt at brænde haveaffald af, hvor du bor.

På særligt indrettede pladser er det tilladt at lave bål af rent og tørt træ. Sankt Hans aften, den 23. juni, må bålet også indeholde haveaffald.
Fra Borger.dk

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-13 10:00

Selvfølgeligt var mine kommentarer,ment som en joke. Jeg kan netop godt li`at der er regler for dette. Det ville jo blive uudholdeligt,hvis vi bare kunne tænde bål,som det passede os....nå`e,der er lige et par gamle gummistøvler,og en defekt plastik havestol,det ryger også med,nu vi er i gang.
Citat
Hvorfor afleverer du ikke haveaffaldet på kommunens genbrugsstation???? Tænk hvor let det er at komme af med affaldet i dag

Helt enig. Så sent som igår,var jeg på "lodseren",med et ordentlig læs hækklip.

Men der er sågu også mange andre ting,der burde ændres. F.eks. store (gamle) brændstof slugende køretøjer,der sviner ad H til. Men det gør ikke noget,bare staten tjener penge på det. (Høje afgifter).

Eks. 2: Her i byen har vi en "stillegade",delvis belagt med flotte fliser. Men...bønderne drøner igennem med deres 30-40 tons tunge gyllevogne. Og ingen gyllevogne er tilsyneladende tætte. Der ligger altid en stribe våd gylle,efter dem på vejbanen.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-07-13 20:29

Citat
Og ingen gyllevogne er tilsyneladende tætte

Der er mange måder at komme af mit L___ på.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 09-07-13 23:29

Nu er det affald sikkert komposteret... Så er problemet jo løst

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-13 23:37

SDer er to regelsæt om afbrænding.
Det ene er brandsikkerhedsmæssigt og i følge beredskabsloven og bekendtgørlser som hører den til.
I følge den kan det lade sig gøre de fleste steder, bare ikke nær stråtage, brandfarlig natur eller marker.

Det andet er miljømæssigt. Der er affaldsafbrænding forbudt, undtagen hvor kommunen har givet en speciel tilladelse.

Men du kan da holde festblus, ( som sct. Hans) det er ikke affaldsafbrænding.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-13 09:46

Du kan jo også "komme til",at smide grill kullene ud på affaldsdyngen.

Her i Thy,har vi allerede haft to klitbrande,fordi folk smider grill kullene ud på jorden.

M.

Annuller spørgsmålet
Fra : jensviggo

Dato : 23-08-13 07:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål