/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Printede billeder falmer :-(
Fra : ppk
Vist : 1064 gange
500 point
Dato : 06-07-13 14:17

Hej

Har nogle printede billeder som falmer efter meget lang tid, jeg har så surfet rundt efter en forklaring på det. Og det kan sikkert være på grund af uorginale patroner

Nu er det så jeg vil høre om der findes et spray middel, der kan redde billederne straks når de er printet.

Tænkte om det som man kan købe, der hedder Coulour Protection Spray kunne redde billederne for at falme.

Vil gerne høre jeres erfaringer/råd omkring det ?

Ved god den spray er beregnet til CD/DVD skiver der er printet på.

Hav en god dag

PPK

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-07-13 14:35
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-07-13 16:14

Du kan jo ikke få printerblæk til holde som fotografiske billeder uanset om det er originale eller uoriginale patroner det er blækket jo ikke beregnet til.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-07-13 16:28

Chromalife blæk for canon skulle være noget af det mest holdbare blæk til billeder

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 06-07-13 16:39

Klaudi
Jeg har en lamineringsmaskine, men syntes billederne bliver unaturlige at se på

marken84
Det troede jeg faktisk det kunne

rotw
Okay, men det er nogle gamle gamle gullige billeder som jeg har scannet ind, som jeg så troede man kunne sprøjte med det der Coulour Protection Spray. Som man bl.a. kan købe på nierle.com

Måske skulle man bare give det en chance

PPK

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-07-13 16:54

Selv ægte farvefotografier falmer jo med tiden...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-07-13 17:52

Farvefoto falmer også, jeg har fotos fra 40 år tilbage, og der er faktisk kun den magenta farve tilbage.
Man brugte dengang slutbade i fremkaldningen, som skulle få dem til at holde, men uden resultat.

Jeg har lidt erfaring med UV printerblæk, det er som navnet siger UV resistent, i den genre kender jeg kun EPSON, som leverer til både deres storformat printere og fotoprintere, det holder rimeligt pænt, men til stormat skal det lakeres, idet blæst og regn tærer på overfladen og ødelægget printet.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 06-07-13 19:37

kj

Ved du hvilken lak man bruger ?

PPK

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-13 20:53

Citat
Farvefoto falmer også, jeg har fotos fra 40 år tilbage, og der er faktisk kun den magenta farve tilbage.
Man brugte dengang slutbade i fremkaldningen, som skulle få dem til at holde, men uden resultat.

Meget forsvinder bare i dagslys uden sol, f.eks printede boner fra indkøbet, telefaxer på glat tyndt papir fra en rulle havde også en kort levetid.
Bøger bliver lynhurtigt gule grænsende til brunt da der er for meget syre i papiret, 100 år gamle og ældre bøger holder meget bedre.

For at vende tilbage til foto har jeg en del fra 70`rne som er utydelige trods indespærring i mapper, men til gengæld har jeg et enkelt af min farfar, ca 80 år gammelt, det er kun let gulnet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-13 21:33

Jeg har masser af billeder, de nærmer sig næsten/ over 100.000 stk og ALLE er falmet eller har forandret farve - bortset fra S/H billeder, og alle har været pakket i lys og lufttætte poser.

Det eneste der kan få mig op og reagere på de ting og farver, er at dem der har behandlet billederne IKKE har gjort det godt nok, alt går gennem maskiner, der til tider ikke får fremkalder væske og andet NOK, ELLER bare bliver genbrugt i en uéndelighed, og derfor mister evnen til at bevare Foto´s.
Dem jeg selv har fremkaldt, har aldrig mistet farve = endda på billigt foto papir.
Det er godt nok mange år siden - før PC var i mands eje, men de stråler stadig af ÆGTE farver.
Den med at spray´e billeder er som en dårlig og ikke brugbar løsning, da det helt sikkert er kemién på papiret der er noget galt med, fra begyndelsen.

Om det kan være blæk eller SOL skal jeg ikke kunne sige.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-13 21:37

NB; kan nævne at jeg har printet billeder ud med UÆGTE patroner, der holder og ser pænere ud, end originale, samt de er ikke falmet - og det bare på almindeligt printerpapir.
Men jeg er holdt op med at printe, da det slet ikke kan betale sig nu omdage.

Ellers er dén der med
Citat
Meget forsvinder bare i dagslys uden sol, f.eks printede boner fra indkøbet, telefaxer på glat tyndt papir fra en rulle havde også en kort levetid.

et godt eksempel på papir og blæk.
Husk at tage en kopi af samme..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-07-13 23:07

Prøv engang at se på din egen Dåbsattest eller andre Offentlige papirer, de falmer IKKE og blækket kan læses som var det nyskrevet = papir og blæk hænger sammen som X og O (bolle).
Men intet nu omdage - efter WW2 må holde længere end... visse mennesker siger det skal
og her skal vi vel ikke blande Bill Gates og andre ind i, deres/ DIT - problemer - KØB OG SMID UD
Og ikke mindst = virker ikke.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 07-07-13 06:52

mig-selv

Tak for dine gode indlæg, jeg har godt nok også gjort det til en vane at scanne alle mine kassebonner, hvor de er garanti på ting man har købt.

Og så har man også styr på hvor de er henne, har haft en tildens til at have dem i flere forskellige skuffer

LuffeA
Har godt lagt mærke at billeder fra gamle dage, som i forvejen er sort/hvide og gullige stadig holder sig godt.

Så vi må konstatere, at vor tids billede kvalitet er gået meget tilbage

Men nu har jeg så scannet nogle gamle sort/hvide billeder som jeg vil forsøge at spraye det der Coulour Protection på, så må det holde så det kan og om ikke andet så har jeg dem liggende på computeren og et USB-stick.

Så kan jeg vist ikke gøre ret meget andet ! tror jeg.

Have en god søndag alle sammen.....

PPK

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-13 13:17

Brug original printer–blæk–papir med dokumenteret høj kvalitet – fx Cannon ChromaLife 100
• Lad billederne fra blæk printere tørre i 24 timer inden de sættes i album eller rammer
• Sæt billeder i album
• Indram billeder bag glas (medUV-coatningi aluminiumsrammer)

Anvend syrefrit karton mellem billede og glasramme
• Undgå direkte sollys, varme og fugtige omgivelser
http://koegearkiverne.dk/wp-content/uploads/Fotobevaring-Jesper-Stub-Johnsen.pdf

http://www.phosee.dk/forumtopic/9858-digitale-billeder-falmer-hurtigt
http://www.phosee.dk/forumtopic/24542?start=0

Håber du sidder ned, for hvilken pris
http://tpi-danmark.dk/fotopapir/certifikat-beskyttelseslak/hahnemuhle-uv-lak.html

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 07-07-13 14:18

katekismus

Tak for svar, der er jo en masse tekst at læse

PPK