/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hardisk
Fra : alimak
Vist : 843 gange
300 point
Dato : 28-06-13 22:15

Jeg får besked når jeg starter op min Medion E7212 Laptop at hardisken er ved at stå af og at jeg må tage en sikkerheds kopi af harddisken. Det er gjort.
I min Laptop er det en sata hd der heder:WDC WD5000BEVT-22A0RT0
Er det nogen der ved om jeg kan montere denne harddisken?:http://www.pixmania.com/dk/dk/8866460/art/western-digital/harddisk-2-5-scorpio-blac.html

alimak

Accepteret svar
Fra : sferling

Modtaget 310 point
Dato : 28-06-13 22:38

Jeg har en E7214 og købte en Seagate på 640 GB som harddisk nr. 2 (det er en 17", så der er plads til 2 diske) og den var der ingen problemer med at sætte i og få til at virke.

Som du sikkert ved er intet 100 % sikkert med IT, men der skulle ingen kendte problemer være i sigte.

Den disk du tænker på er lidt hurtigere end den originale, så det er jo godt nok.

Du kigger på en sata med den lidt ældre 3gb/s tilslutning som også min bærbare har, men man kan godt bruge en af de nye på 6gb/s, hvis der skulle være større udvalg eller en bedre pris - den kører selvfølgelig så kun med 3 gb/s, men det er jo også godt nok til mekaniske diske.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-13 23:41

To gode råd.
- Hold dig fra Pixmania
- Hold dig fra Western Digital.

Det er tilsyneladende billigere end andre., men efterfølgende fuld af ærgelser.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-06-13 03:51

Citat
Hold dig fra Western Digital.

Det er tilsyneladende billigere end andre., men efterfølgende fuld af ærgelser.

Hvordan i alverden kan du slynge sådanne påstande ud,
det er jo fuldstændig vanvittig,...
hvor mange Western Digital Harddiske har du haft der er er gået i stykker, ?

har du nogle link der underbygger dine påstande,... ?
eller er det alene din personlige mening.

her er et link der mener det stik modsatte,
http://www.ereviews.dk/western-digital-my-passport-studio/

ellers kan man læse andres mening på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=CTI4MROdvR0

eller simpelthen google,

med hensyn til køb af den omtalte HD
så troede jeg efterhånden alle kandu'er havde hørt om pricerunner.dk
eller edbpriser.dk

der kan du søge på billigste pris
http://www.pricerunner.dk/pl/36-2682692/Harddiske/Western-Digital-Scorpio-Black-WD7500BPKT-750GB-Sammenlign-Priser

personligt foretrækker jeg at handle hos Proshop.dk .. også selvom de sommetider er 20 - 30 kr dyrere,
men det skyldes at jeg bor ret tæt på,.. og varene kan hentes fysisk i butikken,.. + en fantastisk service,
http://www.proshop.dk/Harddisk/Western-Digital-WD-Black-2.5-750GB-2243836.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

og hvis du er i tvivl om noget ang. harddisken passer til dit bundkort
så ringer du bare,.. eller bruger deres onlinesupport, så får du helt klar besked.
ellers kan de hurtigt fortælle hvilken der passer.

på Trustpilot kan du se / læse hvordan de forskellige netshops bliver bedømt,
http://www.trustpilot.dk/review/www.pixmania.com

det har også snart været 'oppe og vende' så mange gange her på Kandu.dk,
så man skulle tro alle vidste / kendte Trustpilot

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-06-13 06:05

Citat
Jeg får besked når jeg starter op
AF HVEM??

Prv LIGE en tur med denne...
http://www.hdtune.com/
har d uikke råd til PRO så PM = SE under
http://www.gratisimage.dk/image-6273_51CE5C80.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-06-13 06:12

Du ka forrretsetn osse dare bruge - SIW

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-06-13 09:27

Til dit spørgsmål: Ja

Du kan få den samme harddisk her http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=WD7500BPKT&pn=Western%20Digital&vare=657002&f=edbp og det er en glimrende dansk netbutik; og de har gratis levering til nærmeste GLS pakkeshop.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 29-06-13 09:36

Citat
>Citat : Jeg får besked når jeg starter op
AF HVEM??

Nu er det sådan af de fleste nyere maskiner kan via deres BIOS understøtte/læse S.M.A.R.T fra din(e) harddisk(e), og derfor advare dig under opstart hvis disse ikke skulle være i god tilstand.

Personligt har jeg haft flere harddiske hvor sådan en S.M.A.R.T advarsel er kommet, og hvor disken så er stået helt af kort tid efter (en kunne kun genstarte 2 gange herefter, og andre nogle dage, resten ved jeg ikke for dem havde jeg udskiftet inden, da jeg viste det ville komme). Og jo jeg havde backups

Vedrørende mærker og holde sig fra, så er det vist en individuel personlig erfaring, da desktop (ikke server) modellerne kun er designet til at de i ca. 75% af tiden holder garantien ud.
Personligt prøver jeg at holde mig fra HITACHI, Seagate og så de mindre kendte mærker. Grunden til jeg skriver "prøver" er man tit ved "pakke" vare ikke ved hvilket harddisk mærke der sidder i.
PS. HITACHI, Seagate holder jeg mig fra grundet jeg har set rigtigt mange af disse står helt af fra, uden advarsel og nogle endda selv hvor de virkede fint kort tid inden (som ved genstart, Sluk-Tændt)

Nå til det direkte spørgsmål, den gamle & nye harddisk har ens Dimensioner & Interface, så der har du 99% sikkerhed for du kan bruge den nye, dog har den nye en meget højre omdrejnings hastighed 7200, hvilket ofte gør den varmere, hvilket kan give problemer i nogle bærbar.

Produktbeskrivelse - Gamle:
WD Blue WD5000BEVT - harddisk - 500 GB - SATA-300
Spindelhastighed 5400 rpm
Shock Guard, WhisperDrive, SecurePark , S.M.A.R.T.
Dimensioner (B x D x H) 70 mm x 100 mm x 9.5 mm (2.5" x 1/8H)

Produktbeskrivelse - Ny
WD Black WD7500BPKT - harddisk - 750 GB - SATA-300
Spindelhastighed 7200 rpm
Shock Guard, WhisperDrive, IntelliSeek, SecurePark
Dimensioner (B x D x H) 70 mm x 100 mm x 9.5 mm (2.5" x 1/8H)

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 29-06-13 11:21

Har du googlet "SSD" ? - Som erstatning for en Harddisk... Det er gør en gammel computer meget hurtigere

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 29-06-13 13:32

@ Thomas_Mygind

Enig, var også ved at foreslå det, men tænkte at der nok var brug for den megen plads, når man vælger den største man kan få.

Det ideelle er jo nok at have plads til to diske og så have en SSD til systemet og en mekanisk disk til data og aflastning af SSD'en, hvis man har programmer, der skriver rigtig meget til disken, så man ikke slider SSD'en op for hurtigt.

Alternativt til en mekanisk harddisk nr. 2 kan man altid arbejde på netværk med en NAS eller med en ekstern hardddisk eller en stor USB-nøgle.

E7212 er en 17", så der kan måske være to diske i den - vi mangler indput fra 'alimak'...

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-06-13 15:53

Hej sfering, det er 2 diske i min laptop.Har også tænkt på SSD men har hørt at de er så dyre.Men som du skriver så kan man have en SSD til systemet og en mekanisk til data.Da trænger jeg vel ikke så stor SSD?
alimak

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-06-13 23:21

til styresystem kan du bruge en 80-128GB SSD - fordelen udover hurtighed er at der er ingen bevægelige dele og næsten ingen varmeudvikling i SSD, men nu gik dit spørgsmål jo på noget helt andet.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 29-06-13 23:30

Jeg har forstået det sådan at man skaber sig problemer ved at arbejde med en for lille SSD - der er mange variable i det regnestykke, men det handler bl.a. om at disken bliver langsom og mere slidt, hvis man ikke har en rimelig del som fri plads - derfor mener jeg ikke man bør købe mindre end 120 GB til systemdisk - og så skal man bruge win 7-8 eller finde et program til at tilføje 'trim' funktionen til XP. Jeg har købt sådan en til min stationære (kan være den senere havner i den bærbare) på 128 GB til omkring 800 kr. En på 64 GB koster mere end det halve og jeg tror ikke det er et klogt køb. Folk med luft i budgettet køber idag SSD'er på 256 GB, så jeg ville mene at 128 GB er et rimeligt kompromis for os med lidt mindre friplads i budgettet

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 30-06-13 03:24

Tak for svaret sferling.

Kommentar
Fra : tornen

Dato : 02-01-14 18:29

Hej

Hvad med retableringer af frabriks tilstand?
Forsvinder den ikke sammen med harddisken?

Har nemlig samme problem, skal have ny harddisk i
Men er i tvivl om jeg så kan recovery funktionen igen?
Er det en funktion som ikke har noget med harddisken at gøre?

Tornen