/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvordan justeres autochokeren?
Fra : cristian2
Vist : 879 gange
500 point
Dato : 28-06-13 15:14

Jeg har en Renault Megane; 1,6, årgang '99.

Selv nu om sommeren, og efter at have kørt 20 km, stiger omdrejningerne betydeligt, når jeg kobler ud ved fx en lyskurv. (Det er sådan så folk, gør mig opmærksom på det). Kører jeg på en villavej i første gear, kan jeg undlade at berøre speederen, da den kører helt af sig selv - ved bump er jeg ligefrem nødt til at bremse.

Jeg har ikke tjekket, om problemer stadig er der efter fx 100 km. Men uanset, er der tale om meget stort benzinforbrug.

1. Er det bare sådan, det skal være?
2. Bør jeg indstille den anderledes?
3. I givet fald - hvordan gør jeg det?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-06-13 15:40

Citat
1. Er det bare sådan, det skal være?
2. Bør jeg indstille den anderledes?
3. I givet fald - hvordan gør jeg det?

1. Det er det givetvis ikke
2. Det kan du ikke
3. Du kører til forhandler/reparatør og får det ordnet!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-06-13 16:31

franske biler er efter min mening generelt noget man skal holde sig fra, specielt citroen og renault.
det er hulens svært at rode med dem selv, så det ender altid med at blive et dyrt bekendtskab.
jeg ved det af bitter erfaring.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-13 17:31

Citat
1. Er det bare sådan, det skal være?
2. Bør jeg indstille den anderledes?
3. I givet fald - hvordan gør jeg det?

1. Nej,det dur ikke. Den bliver overfodret.
2. Ja.
3. Du skal have hjælp,hvis du ikke har arbejdet med karburatorer før. Nu er det meget længe siden,jeg har haft bil med aut. choker. Nok tilbage til Renault R8 tiden. Men selvfølgeligt kan den indstilles. Det er noget med en temperatur-følsom membran/fjeder,der sidder i et hus,som kan drejes i forskellige positioner.

Lille tip: Når motoren er er nogenlunde varm, gi`spederen et par dask,og se om den ikke falder i omdrejninger (tomgang).

Her i Thy,har vi en mekaniker,der har gjort meget i ældre Renault biler.
http://www.skinnerupauto.dk/

M.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-06-13 18:45

En bil fra 99 burde have indsprøjtning ? I så fald skal du have udlæst fejlene ad elektronisk vej. Det er sandsynligvis en eller flere defekte følere i kølesystemet der ikke fortæller, at motoren er varm. Det koster ekstra benzin, når en varm motor opfører sig som på en vinterdag.
Du kan selvfølgelig udskifte fra en ende af, men det bliver ofte dyrere end hvis du får en diagnose på den fra start af.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-06-13 22:12

Citat
En bil fra 99 burde have indsprøjtning ?

Når jeg tænker mig om,er jeg helt enig med Cortina01.

Det må være mange år siden,Renault gik fra aut.chokere. De har jo altid været godt med i teknisk udvikling.

F. eks.,havde Renault R8 skivebremser på alle fire hjul. Det var helt uhørt i 1963,på en "standard" bil. Forekom kun på dyre sportsvogne.

M.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-13 23:34

Det afgørende er hvad omdrejningstallet er i tomgang. Når den er varm, bør det ikke være over 1000/minut.
Hvis det er det, er der en fejl et sted. Formentlig en utæthed på vacuumsiden, men der er en del andre mulige fejl.

Bilen har næppe en choker i gammeldags forsstand, og ikke noget du kan justere på.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-06-13 12:14

De hen t er IKKE et karburatorproblem. Det er simpelt "en måler" der måler forbrænding i forbindelse med forurening der er i udu! dette sker navnlig med kold motor. Hvis du har kørt en time, og du så kobler ud, vil omdr. så ikke fald til normalt (850 omdr/m)?

Selv på min gl. Toyota Camry - købt som ny i 1984 og solgt pga. rusti 1986, havde den samme problem, mend det blev ordnet med udskiftning af "måleren"!

Det er IKKE noget du selv kan lave.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-06-13 13:04

MON IKKE DET ER GÅET OP FOR DE FLESTE og måske for spørgeren... -

Du kører til forhandler/reparatør og får det ordnet!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-06-13 18:19

Tak for alle de gode svar!

Jeg er netop hjemvendt fra en tur på 2 x 80 km. Når jeg kører med helt varm motor, 90-110 Km/t i et stykke tid, og skal holde for rødt (kobler ud), så svinger omdrejningerne typisk op og ned mellem "10" og "20" (x 100). Hvis jeg så (stadig med helt varm motor) kører i kø med 50-60 km/t, og stopper for rødt, så svinger tælleren kun mellem "5" og "10".

Jeg ved ikke om dét nuancerer problemet?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-06-13 18:50

Der er al mulig grund til, at gøre som tidligere foreslået: Få udlæst fejlen(e) ad elektronisk vej. F.eks. kan en defekt termisk føler i kølesystemet bevirke, at motorstyringen ikke registrerer når motoren er varm. At den svinger uhensigtsmæssigt i omdrejninger kan skyldes alt fra defekt tomgangsregulator til revner i slanger etc.
Vi kan sagtens komme med bud, men det er ingen garanti for, at nogen af os rammer rigtigt. Til gengæld er der en vis garanti for, at du kommer af med en masse penge, hvis du systematisk udskifter dele efter udelukkelsesprincippet.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-06-13 19:45

Blot en lille historie om,at "liden årsag,kan have stor virkning".:

For en del år siden,havde jeg en Opel Ascona C. Den begyndte at gå ad hel...til. Hakkede i motoren,og satte ud. Kørte på Opel værksted. Kontrollerede tænding og benzin tilførsel. Alt iorden. Skildte karburator ad,til atomer. 100% iorden. Kørte glad derfra. Efter 5-6 km.kørsel,nøjagtig det samme igen. Kørte hen til en ven,(selvlært mekaniker). Han hev luftfiltret af,og så med det samme at de små kamre i karburatoren var fyldt af (kondens) vand. Det bevirkede at hver gang den fik gas,slugte den en portion vand,sammen med benzinen.

Han hev lige vacuum slangen af (sidder under karburatoren) og stak en lille skruetrækker ind gennem studsen. Pæn og herligt...den var total tilstoppet....slangen på igen...og luftfiltret......og bilen gik som en drøm. Det tog ham højst ti minutter. Og Opel havde arbejdet på den,i ca. tre timer...uden resultat.

M.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 20-07-13 11:18

En bilkyndig rørte ved en kontakt, som er forbundet til en del af indsugningen (vil jeg tro). Og omdrejningerne faldt pludselig til 5000. Den kørte 20 km med omdrejninger nede på 5000. Næsate gang var den så steget igen. Han sagde, at jeg skulle skille den sorte plasticboks under kontakten og rense det. Men han vidste ikke lige med hvad. Er der nogle der har et forslag til det? Skal jeg bare skille hele indsugningen(?) ad og sprøjte det med noget skidt-opløseligt? I givet fald - hvilket produkt?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-13 12:51

Citat
Ifaldt pludselig til 5000

Du har så lidt begreb om bilteknik at det eneste råd vi kan give dig er at søge kyndig hjælp.
Når du ikke kan beskrive problemet, tror der er choker i en moderne motor og ikke kan aflæse en omdrejningstæller, så hjælper det ikke at spørge kandu folket.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 500 point
Dato : 20-07-13 14:46

Citat
En bilkyndig rørte ved en kontakt, som er forbundet til en del af indsugningen

det er højest sandsynlig Luftmængdemåleren / luftmassemåleren han har haft fat i,

en Luftmængdemåler er en forholdsvis stor kasse / box, placeret ret tidlig i indsugningen,
(normalt sort plast)
inde i Luftmængdemåleren sidder et spjæld,.. en slags 'dør' (klap / låge)
'døren' har til opgave at regulere lufttilførslen (igen styret fra andre målere)
den svarer,.. med lidt god vilje,.. til gamle dages choker,
http://www.skruvat.dk/Luftm%C3%A6ngdesensor-P62572.aspx

reguleringen foregår med en 'glider' på en kontaktflade,
hvor den elektriske modstand øges / sænkes ifht. positionen,.. og dermed regulerer lufttilførslen,

hvis 'døren' / spjældet går trægt / ikke virker,.. kan bilen bla. få de symptomer du nævner i din beskrivelse,
i det hele taget køre uforudsigelig,

prøv at adskille Luftmængdemåleren, rengør alle kontaktflader, olie snavs mm.
smør dens bevægelige dele, og giv alle kontaktflader noget kontaktrens / silikonefedt,

glem ikke stikket,.. det kan sagtens 'kun' være et løst / irret stik / forbindelse,
for mere info,.. prøv at google Luftmængdemåler - luftmassemåler.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 20-07-13 22:57

Jeg synes du bør / skal overlade dette til en fagmand. Da du helt tydeligt ikke har helt styr på hvad der pilles i, kan det få meget store konsekvenser, at sprøjte noget som helst ind i noget, som du ikke ved hvad er = lad være.
I sidste ende kan den slags forsøg blive langt dyrere økonomisk, dels til den nødvendige reparation og dels i form af øget benzinforbrug, forurening og muligt omsyn af samme årsag, når det indfinder sig.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 17-08-13 12:11

Tak for svaret EA_HS.

Det var meget seriøst og brugbart. Og dermed alle de 500 point værd!

Jeg håber at jeg kan gøre brug af din viden en anden gang!