/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Myrer set på køkkenbord og i badeværelse
Fra : boyelauritzen
Vist : 915 gange
100 point
Dato : 27-06-13 20:55

I stue etagen i en 3 etagers udlejningsejendom har jeg fået nogle myrer gående rundt, set i håndklædet i badeværelse, og på køkkenbord.

Hvis jeg kontakter vicevært, bliver der sikkert blot strøget gift overalt.

En gift vi ikke ønsker i vort lejlighed, nær miljø.

Er der andre der har erfaringer med miljøvenlig bekæmpelse af myre?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-06-13 21:07

Myrelokkedåser

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-13 21:31

Nu gør myrer sjældent nogen skade. Vi har dog engang haft nogle som flyttede for meget på undelaget under gulvet. De kan også få havefliser til at ligge skævt, men ellers er de almindelige myrearter helt uskadelige.
Glæd dig i stedet over naturen .

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-13 21:37

Jeg har også lidt myrer rendende rundt i hus/sommerhus, det tager jeg ikke så tungt, men der er myrer, og der er myrer!

En myre, der kan give problemer i en etageejendom er faraomyren

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/faraomyre.htm

Og den skal bekæmpes ikke blot (evt slet ikke) i din lejlighed, men i alle områder i ejendommen, så din bekæmpelse ville ikke hjælpe spor!

Men du kan jo starte med at se, hvordan "dine" myrer ser ud, er de ikke små og gule, er det ikke faraomyrer..

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-13 21:39

Undskyld, du bor i stueetagen, den kan enhver myreart vist finde vej til!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-06-13 21:42

Tjek i din ALDI, om de stadig har myrelokkedåser. Selv bruger jeg konsekvent en del borax, 14 dele sukker (efter vægt) og opløser i kogende vand og bruger det lige som man bruger lokkedåser. Det har her i foråret reddet sommerhuset og dets brændeskur for invasion af henholdsvis røde skovmyrer og herkulesmyrer. En invasion af sommerhusets vandværk er også slået tilbage.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-06-13 22:23

Det kan give myrekryb, hvis du ikke passer på og de får lov til at brede sig.

Accepteret svar
Fra : Jan4100

Modtaget 100 point
Dato : 28-06-13 07:17

Man kan blande flormelis og bagepulver og strøg det hvor myrerne kommer, det er billigt og effektivt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-06-13 10:11

Nu er myre ikke bare myre.

Hvis du er så heldig at det er en Faraomyre, kan du ikke selv bekæmpe den. Jeg havde selv glæde af faraomyre i en ejendom på amager, og de forsvandt først da der kom eksterne hjælp.

Se denne artikel http://www.dkss.dk/faraomyre.html

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-13 11:24

Faraomyrer kan også lide sukker, og deres fordøjelse har heller ikke godt af borax. Eneste problem er, at det er svært at købe borax (eller boraks) i Danmark. Det kan muligvis skaffes til konservering af malerier og træfigurer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-06-13 11:26

http://samvirke.dk/sundhed/raad-og-tips/saadan-slipper-myrer-flyttet-dit-hus.html

http://www.hjemmet.dk/artikler/Nyt-fra-Hjemmet/10-gode-tip-Sadan-holder-du-insekterne-vak-/

Bekæmpelse indenfor: Kom lavendelekstrakt i en spand vand og rengør håndvaske, dør- og vindueskarme samt andre relevante steder. Myrerne (og andre insekter) vil så lade din bolig være i fred.

http://www.mst.dk/Borger/Temaer/Haven/Myrer/

http://m.wikihow.com/Get-Rid-of-Ants-Naturally

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-13 11:27

Find ud af hvor de kommer ind og strø lidt maladan der udenfor,
det er vist forbudt i dag, men effektivt, måske har du eller viceværten gemt lidt af det,
brug det ikke inde i huset !

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-13 11:31

Boraks her:
http://hanghoi.dk/search
vh
pbp

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-06-13 11:36

Faraomyrer er et stort problem. Da det er helt ligegyldigt hvad vi foretager os i engen lejlighed, da de bliver ved med at komme hvis de er i hele ejendommen.

Det vil have samme effekt som at bære standens vand væk i en spand.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-13 12:30

Det tager lidt længere tid med en totalinficeret ejendom, men med 10 gram borax kan man ondulere et par hundrede gram aktive myrer plus deres bagland med larver, dronning, børnepassere etc.,altså i omegnen af et kilogram. Jeg vil gætte på, at 10-20 gram ordner alt i en boligblok med 100 husstande. Da jeg oplevede faraomyrer tilbage i 1980erne, tog det meget længe (flere uger) og brugte over 10 gram borax. Men så kom der heller ikke flere, hverken det år eller de næste 9 - og så flyttede jeg. Der var vist 95 lejligheder i blokken.

Hvad giftigheden angår, så anses det i USA for at ligge på linie med bordsalt, bagepulver og vaskesoda, som det står ved siden af i supermarkedet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-13 13:10

Også Farao myrer er ret uskadelige i private huse. De lever i øvrigt ikke i en kold sommer , undtagen op ad varmerør.
Derimod er gul myre et problem. Men det er næppe den du har, for den viser sig ikke fremme i lyset.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-13 16:18

Gule myrer (engmyrer og ildmyrer) plejer da at komme frem i lyset i tide og i utide, men de holder sig fortrinsvis uden døre.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 28-06-13 20:26

brug bagepulver det er ikke giftig men virker ved myrene tager det ned i boet og fodre med det så larverne sprænges

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-06-13 23:29

Bagepulver er nogenlunde lige så giftigt som borax.

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 06-07-13 07:57

Tak for svaret Jan4100.

Myrene gik uden om, hvor jeg havde lagt bagepulver :-/

Men da jeg begyndte, at sprøjte bagepulver på nogle dem der var, hvor jeg var generet af dem med engangssprøjte.

Er det mit indtryk de har valgt andre græsgange, og det er blot det jeg ville.

God dag

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 06-07-13 10:43

takker men fidusen er at bagepulveret blandet med flormelis , gør at de trækker det med i boet og dør af det - de kommer jo så ikke igen