/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
free basic
Fra : sokken01
Vist : 128 gange
50 point
Dato : 27-06-13 19:59

Hej alle.
Først, håber dette er den rigtige kategori.
Jeg er helt ny, men ville prøve at lære lidt programmering. Jeg valgte free basic (fbiDE), som syntes overskueligt.
Jeg ville så forsøge mig med et lille "gæt et tal" spil. en når jeg bruger : t = int(rnd*r) +1 , genererer den det samme tal altid.
Når jeg kalder den sub, som genererer et tilfældigt tal at gætte igen, bliver tallet det samme som før.
Hvordan kan jeg få den til at lave et tilfældigt tal, hver gang subben bliver kaldt ?

brian

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 27-06-13 20:04

Du skal bruge en timer funktion i rnd

Kommentar
Fra : ajuul

Dato : 27-06-13 20:08

Kald funktionen Randomize først, f.eks.:
Kode
Randomize , 1

for at bruge C's egen tilfældighedsgenerator.

Problemet er, at computere ikke ejer skyggen af tilfældighed.
Der er derfor genereret eller beregnet en talrække, som bliver brugt hver gang, og hvis du ikke bruger randomize først, starter den samme sted hver gang.
Hvis du printede ti tal, ville de også stå i samme orden (men se tilfældige ud).
Ved at bruge Randomize dykker du ned et sted i denne række.

/ajuul

Annuller spørgsmålet
Fra : sokken01

Dato : 27-06-13 20:12

Fandt en løsning selv