/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Dagsbeviser til varebil
Fra : Disi
Vist : 431 gange
100 point
Dato : 27-06-13 13:29

Dagsbeviser til varebil
Jeg har fået lov at låne firmabil i weekenden og går ind på skat for at købe
bevis ,den bil jeg skal låne er på papegøjeplader ,men når jeg indtaster nummerplade sker der ingen ting.
Når jeg så indtaster de andre gulplade biler vi har i firmaet kommer de fint frem !
Hvorfor så ikke den på papegøjeplader
Kan jeg bare taste et af de andre nummerplader og ligge i den bil på papegøjeplader eller er der en anden måde man kan gøre det på ?

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 60 point
Dato : 27-06-13 14:04

Citat
den bil jeg skal låne er på papegøjeplader ,men når jeg indtaster nummerplade sker der ingen ting.

det kunne,.. være fordi reglen kun gælder 'rene' gulpladebiler, (og ikke papegøjeplader)

men prøv dog ar ringe til skat.dk
så får du helt klar besked.

Citat
Et dagsbevis giver dig lov til at køre privat i en gulpladebil med en totalvægt på op til 4 ton, selvom bilen er registreret til "erhvervsmæssig godstransport" og normalt ikke må bruges til privat kørsel. Alle kan købe et dagsbevis, når de har ejerens/lejerens tilladelse til at køre privat i bilen.

Et dagsbevis giver dig lov til at køre privat i en gulpladebil

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085788

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-06-13 21:58

papegøjepladerne giver jo netop ret til privatkørsel, derfor ingen behov for dagsbeviser

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-06-13 22:00

Hvis du vil bruge din varebil på gule plader til privat kørsel, skal du have ændret anvendelsen i Motorregistret, og bilen skal have papegøjenummerplader. Papegøjenummerplader viser, at du betaler privatbenyttelsesafgift og derfor må bruge bilen til privat kørsel.

herfra: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817335

Kommentar
Fra : Disi

Dato : 27-06-13 22:01

privatkørse ja det er rigtigt men personen der kører i denne bil i hver dagen betaler jo ikke skat,da han ikke køre i den privat

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 27-06-13 23:27

Citat
privatkørse ja det er rigtigt men personen der kører i denne bil i hver dagen betaler jo ikke skat,da han ikke køre i den privat

så 'snyder' personen sig selv,.. måske fordi personen ikke kender reglerne,

Citat
Hvis du vil bruge din varebil på gule plader til privat kørsel, skal du have ændret anvendelsen i Motorregistret, og bilen skal have papegøjenummerplader. Papegøjenummerplader viser, at du betaler privatbenyttelsesafgift og derfor må bruge bilen til privat kørsel.

Citat
Gulpladebiler, som skal bruges til privat kørsel, skal have papegøjenummerplader.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817335

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 27-08-13 14:24

Tak for svaret EA_HS.