/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
urimeligt gebyr
Fra : svendgiversen
Vist : 917 gange
145 point
Dato : 27-06-13 13:09

Jeg har haft en pensions opsparing hos Danica med for lidt afkast og for høje omkostninger,
og har fået flyttet pensionen til Sydbank, hvor jeg har min hovedopsparing fordelt på puljer.

Danica har nu fratrukket hele 1.650 kr i omkostninger for at overføre beløbet.

Det tager jo kun sekunder digitalt at overføre beløb fra én konto til en anden,
er den, i hvert fald min sidste, omkostning hos Danica ikke helt urimelig?

Hvor kan man klage over et så ublu gebyr??

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 155 point
Dato : 27-06-13 13:35

De fleste/alle? ankenævn kræver, du først har klaget til dit selskab

Men du kan kigge på forsikringsankenævnets hjemmeside

http://www.ankeforsikring.dk/

Hvor de har en række afgørelser, og se om det er umagen værd!

Hvis du har haft pensionen hos Danica i aktier eller andre papirer, vil de sikkert anføre, at de har nogle omkostninger ved at sælge "dine" papirer, inden de kan overføre pengene, og at resten af gebyret fremgår af de papirer, du fik tilsendt da ruder konge var knægt

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 27-06-13 13:56

Du kan godt forsøge at klage, men sandsynligheden for at du får medhold er uendeligt lille. Når man flytter fra et pengeinstitut til et andet, så beregnes flyttegebyret i øvrigt typisk per fondskode og ikke som en procent eller promille af indestående.

Meget mere vigtigt end flyttegebyret er dog for dig at være opmærksom på omkostningerne hos din nye pensionsforvalter, dsv. Sydbank og Sydinvest (puljerne). Forleden var jeg sammen med en meget velhavende person, som stolt fortalte mig, at han ikke skulle betale for formueforvaltningen hos Nykredit og endda fik nogle gratis mastercards - det viste sig dog efter et par enkelte spørgsmål til hvorledes hans mange mio. kr. var placeret (i Nykredits fonde), at han årligt lagde ca. 1,5 mio. kr. i provisioner hos Nykredit - så helt gratis var det ikke.

Mvh

Claus
Forhenværende DAF direktør

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-13 14:08

Tak til jer begge og jeg har opgivet at klage,
der er også anført Tilbageholdt Pensionsafkastskat og og Danica kan sikkert finde andre omkostninger.

Også rigtigt at jeg betaler puljegebyrer hos Sydbank, men de har været gode til at placere
min opsparing i puljer med gode afkast, og jeg håber det fortsætter...

Man må jo sprede risikoen og jeg har ikke nerver til at handle værdipapirer selv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-13 14:17

Der er også er noget der hedder passive investeringsforeninger, hvor de ikke hele tiden køber og sælger papirer, og derfor ikke har så mange dyre "eksperter" ansat, heller ikke så store handelsomkostninger.

Statistisk klarer de passive sig lige så godt eller bedre end de aktive, når omkostningerne er trukket fra.

http://www.shareholders.dk/art/templates/nyhedsbrev.aspx?articleid=1814&zoneid=1

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 27-06-13 14:24

"Hidtidige afkast er ingen garanti for fremtidige afkast", skriver alle finansielle udbydere, så det er klogt at være bekendt med alle omkostninger, som belastes dine nye og gamle Sydinvest puljer, f.eks. betaler Sydinvest et årligt gebyr til Sydbank for at rådgive dig (sælge puljerne til dig) - beløbet trækkes fra afkastene i puljerne, inden du ser nettoafkastet.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-13 17:42

Pensionsopsparinger er blevet en højtydende malkeko for højtlønnede, jeg læste sidste år at det ikke er ualmindeligt at ganske almindelige kontorfunktionærer i disse tjente op til 700.000 om året.

Og så er mange pensionsopsparinger tvunget hvis man arbejder under overenskomst, hvilket vil sige at bliver man fyret efter bare et par år er opsparingen pist væk når "hævetiden" nås, man kan jo ikke vælge samme selskab når man kommer under ny overenskomst hos en anden fagforening.

Bedrageri eller hvad ?

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 27-06-13 17:52

Hvis du så eller ser de 3 udsendelser - Sikken en fest - som netop er vist på DR2, så vil du have en god fornemmelse af plottet, som jeg har set det gennem mere end 20 år - uinteresserede, naive forbrugere, ditto politikere, og grådige finansielle udbydere. Hertil kommer så en voksende global konkurrence, som kræver, at vi i EU kommer op af stolene og får gennemført en række reformer, som øger vor konkurrencedygtighed - ellers ryger velfærden.

Mvh

Claus

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-06-13 11:20

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-06-13 11:23

Selv tak, svendgiversen