/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Moms køb Sverige
Fra : tude3slap1
Vist : 404 gange
20 point
Dato : 27-06-13 08:25

Har modtaget en faktura fra Haglöfs Scandinavia AB, hjemmehørende i Sverige.
Fakturaen er udstedt i danske kroner uden moms.
Hvordan skal det bogføres, får jeg en faktura på importmoms eller kan jeg bogføre den som varekøb udland og så bogføre momsen som erhvervelsesmoms eller ....????

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 27-06-13 09:16

Du kan sikkert finde noget her http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2107569
men det er jo letter at spørge hvis man ikke selv gider og læse det

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 27-06-13 18:50

Sverige er med i EU, så hvis det er en fysisk vare du har købt (ikke en serviceydelse), så bogfører du den blot som om faktuaen havde været dansk, men uden moms.

Når du laver dit momsregnskab, såer det lidt mere besværligt. Du beregner 25% moms som du både skal angive som importmoms (noget du skal betale ligesom salgsmoms, selvstændig rubrik i momsangivelsen) og lægger den til i indgående afgift, så du forøger din indgående afgift med samme beløb. Så har du både betalt momsen (som om den havde været lagt på) og fået den tilbage.

Du kan selvfølgelig også medtage denne importmoms i din bogføring.

Kommentar
Fra : tude3slap1

Dato : 28-06-13 08:35

Hej Leif
1000-tak for dit svar, det blev jeg meget glad for. Det vil sige, at jeg bogfører det som almindeligt EU-varekøb som jeg gør ved alle andre varer jeg køber i eu-lande. Jeg blev bare i tvivl, da varen var faktureret i danske kroner og Haglöfs har et svensk momsnummer på fakturaen.
Endnu engang 1000-tak og go' weekend.