/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lovpligtig kørelys
Fra : kilroy96
Vist : 7994 gange
20 point
Dato : 09-06-03 18:26

Hvornår indførte man lovpligtig kørelys i Danmark. ???
Jeg mener det er 1989, men er det rigtigt ???

Kommentar
Fra : arly

Dato : 09-06-03 19:39

Hej kilroy,

I 1987 blev loven om påbudt kørelys fremsat. Loven trådte i kraft 4. kvartal 1990.

Ved lovens fremsættelse var der diskussion om lovens eventuelle ulykkesreducerende virkning.

Ved vedtagelsen af loven besluttede man derfor at der ved udgangen af 1991 skulle foretages en vurdering af lovens eventuelle ulykkesreducerende effekt.

Med venlig hilsen
Arly

Kommentar
Fra : NielsErling

Dato : 09-06-03 21:16

Hej!

Okay! - jeg er blevet lidt klogere!;)

Arly - lad mig gætte - det nedsætter ulykkerne - fordi det er nemmere at se hvor de andre biler er?!;)

- Men er det ikke også "distraherende"...? Gør lys på biler det nemmere at se... fodgængerne?... om dagen?!;) Eller "fokuserer" man så bare på dem?!;) Altså "lysene"!?;) HEHEHE

Svarene;) er - Kør ANSVARLIGT!;) - FOKUSER på at køre!;) - Lad være med at gøre 20 andre ting mens du kører!;) KIG HVOR DU KØRER!;) - det er for NEMT!;)

HYGGE!

Kommentar
Fra : kilroy96

Dato : 09-06-03 21:34

Tak for besvarelsen. Det var imponerende hurtigt, jeg fik det afklaret. Desværre var min egen IKKE rigtig, så det er rart med en hjælpende "stemme"

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 22-06-03 00:35

niels erling: prøv at køre på en tysk autobahn hvor kørelys ikke er påbudt så finder du ud af at uanset hvor meget man fokuserer og uanset hvor ansvarligt man kører så er kørelys guld værd når der kommer en "bimmer" med 230 i ydersporet uden overhalingslys.