/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Min bedste ven hader min søster
Fra : kartoffel88
Vist : 663 gange
128 point
Dato : 26-06-13 15:34

Ja det er lidt af et familiedrama. Min søster og en af mine bedste venner er eks-kærester og har et barn sammen.
Jeg har kendt ham siden de mødtes og har udviklet et rigtig godt venskab med ham.
De har skændtes frem og tilbage lige siden de gik fra hinanden. Han skred fra hende mens hun var gravid, fordi han fik kolde fødder og ikke ville være far alligevel.

Min søster tilgave ham, da hun godt ville have at barnet så sin far, men det har samtidigt gjort min søster jalous og besat og hun har været vild med ham alligevel i mange år. faktisk tror jeg stadigvæk at der ligger lidt følelser for ham et eller andet sted.

Gennem årene har han set sin søn meget. Nu er det hele eksaleret og de hader hinanden meget. Han kalder hende psykopat og en masse andre navne, som er ret barnligt. Men jeg forsvarer det med at han bare ikke kommunikerer så godt.
Da han ikke bor i Danmark altid plejede han altid at bo hos min søster når han var her.
Han hjalp ikke med at vaske op, og vil ikke betale børnebidrag, da han har frasagt sig alt ansvar, som familiefar. Han vil kun se sin søn på hans premisser, og støtter ikke med en krone, eller hjælper med noget.

Min søster har heller ikke været alt for god om det, da hun jo har været besat at ham, og dermed været en kæmpe besværlighed og har prøvet at kontrollere ham. Så ja han har da gjort mange mærkelige ting, men han påstår jo at alt ville være fantastisk, hvis min søster kom over ham.
Men jeg er begyndt at synes at det er ved at gå for langt.
Nu hader han min søster, som jeg jo elsker. Så jeg er fanget i et dilemma og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Bør jeg se en ven som ham?

Hvad skulle det hjælpe hvis jeg ikke ser ham mere?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-06-13 18:31

jeg synes du skal tage en alvorlig snak med ham, og fortælle ham, at når man har et barn har man også et ansvar. og det kan ikke bare være hans præmisser der gælder. han må vise sig som en mand og tage del i det økonomiske og praktiske på lige fod med barnets mor. hvis han ikke kan se det, er han efter min mening ikke værd at kalde sin ven.
og sørg for at være meget bestemt overfor ham. ellers virker det sikkert ikke.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 128 point
Dato : 26-06-13 18:32

At han lige nu hader din søster, kan du ikke bruge til en skid!
Da de har et fælles barn, vil du automatisk være den "frustrationerne" læsses af på, både fra din ven og søster. Det er forståeligt, at det gør situationen meget svær at tackle.

Du kan, når han begynder at tale om din søster, lave aftale om, at du ikke vil indblandes, at du ikke vil høre på det, og lade ham forstå, at det ødelægger jeres venskab.
Eller du kan være den der lytter, og går i dialog med ham, og turde give modspil.

Jeg synes, du kommer med en masse relevante betragtninger, og nu skal du så finde ud af, hvad det er for et slags venskab, du har med din bedste ven?

Er det en du kun går i byen med? En som du drikker dig fuld sammen med?
En du virkelig har det sjovt og godt sammen med? En du har dybe og fornuftige samtaler med?
Hvilken rolle spiller han i dit liv?
Er det igennem dig, at han har kontakt med sit barn?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-06-13 19:00

Citat
Ja det er lidt af et familiedrama.

Ja,det tør antydes. Her er en oplagt drejebog,til en filmatisering.
Citat
Jeg har kendt ham siden de mødtes og har udviklet et rigtig godt venskab med ham.

Er du han/hun køn?? For her kan jo gemme sig et problem.
Citat
De har skændtes frem og tilbage lige siden de gik fra hinanden. Han skred fra hende mens hun var gravid, fordi han fik kolde fødder og ikke ville være far alligevel.

........ikke ville være far....det er der heldigvis ikke noget der hedder,hvis han har haft gylpen åbnet.
Det bødes der for i mange år...som var en stakket glæde.
Citat
vil ikke betale børnebidrag, da han har frasagt sig alt ansvar, som familiefar.

Så let går det vist ikke for hr.Fusentasth.Har i ikke kontaktet relevante myndigheder???
Citat
Men jeg er begyndt at synes at det er ved at gå for langt.

Det er jeg helt enig i.
Citat
Bør jeg se en ven som ham?

Jeg synes svaret er let,og du kender den sikkert selv: Nemlig et rungende nej!!!
Du/i,skal have noget hjælp. Kontakt de de sociale myndigheder. Og måske en psykolog,for at få lidt styr på jeres tilværelse.

M.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 26-06-13 19:28

Ja jeg har lidt svært ved at blande mig, da de måske bliver venner igen en dag. Så står jeg tilbage som idioten.
Ja han er en rigtig god ven, og vi taler om alt. Bare ikke om min søster, fordi han ved at jeg ikke vil høre på ham tale dårligt om min søster.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 26-06-13 22:04

Lille kommentar til Mosebaek

Det hedder faktisk:
Det bødes der for i mange år...som var en stakåndet glæde.

Og i øvrigt en af de mange Visdomsord.
- Hvis vi var åbne for det, kunne vi faktisk blive ret kloge af den erfaring der ligger bag ved mange af disse Visdomsord.

Og en kommentar til: kartoffel88!

Jeg mener det bedste for dig er, at holde dig neutral i den strid, og vær også ærlig.
En sådan en sag kan ses fra mange sider, og mange af siderne vil du aldrig komme til at kende!

Og er der nogen af dem der spørger dig om nogle råd, så sig: Jeg vil altid have mine følelser med i denne sag, så jeg vil, så godt som altid, være en dårlig rådgiver.

Foreslå dem at benytte en professionel eller fælles valgt Mægler.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-06-13 01:06

Ang. den stakkede glæde:

http://www.kalliope.org/da/digt.pl?longdid=jacobsenandrea16

Familiedramaet har jeg ikke nogen kvalificeret løsning på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-06-13 07:57

Citat
og vil ikke betale børnebidrag, da han har frasagt sig alt ansvar, som familiefar

Er faderskabet ikke blevet fastslået?
Ellers bør din søster se, at få styr på det i en fart.

At din ven ikke vil betale børnebidrag er sagen aldeles uvedkommende, for hvis faderskabet er fastslået, så kan han blive dømt til, at betale, og din søster kan få sin kommune til, at lægge pengene ud, og så trækker de dem efterfølgende hos din ven.

Citat
Da han ikke bor i Danmark altid plejede han altid at bo hos min søster når han var her.

Hvis han i perioder bor hos din søster skal din søster være opmærksom på, at hun muligvis ikke er berettiget til forskellige sociale ydelser, såsom boligsikring, friplads i daginstitution og nogle tilskud til barnet, som er afhængig af, at hun er reelt enlig.

Havde han været far til mit barn, så havde han fået sparket for længst.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-06-13 10:48

Citat
Det bødes der for i mange år...som var en stakåndet glæde.

Tak for korrektion.Ja,der er jo en vis forskel på stakket og stakåndet.

.....ellers går jeg helt ind forTroldepige`s indlæg. Han virker til at være en skidrik.

Endnu kan man ikke selv bestemme,om man vil betale børnepenge,skat m.m......heldigvis.

Det er jo en kompliceret sag,som vi andre kun kan gisne om. Der kan være mange detaljer,der vægter til hver sin side.

M.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 27-06-13 12:23

Mosebaek > Det hedder en stakket glæde. "Stakket" er et gammelt ord for kort eller kortvarig. Se i øvrigt mit link ovenfor.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-06-13 15:55

Citat
Mosebaek > Det hedder en stakket glæde.

Jamen,det mener jeg også. Jeg er jo ikke gammel Thybo,for ingenting.

Iøvrigt kan vi jo blive ved. Hvis man kom ind til mor,med en rift i fingeren: Jeg STAK mig på en søm.

Nu er jeg vist (igen),ved at fordreje spørgerens spørgsmål. Undskyld.

M.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 03-07-13 09:43

Tak for svaret katekismus.