/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Senior Skotland uden fly
Fra : svendgiversen
Vist : 1250 gange
145 point
Dato : 25-06-13 16:13

Vi overvejer en sensommer rejse til Skotland,
men da jeg er fyldt 70 år kan jeg, ifølge pålidelige kilder. ikke længere leje en bil i udlandet,
er det rigtigt, så er jeg jo næsten umyndig gjort?

Og da min kone ikke tør køre i venstre side,
har vi overtalt hendes bror og svigerinde til at tage med.

Næste problem er at hendes bror, vor driver, ikke tør flyve, så vi vil gerne sejle til Skotland...

Engang var der færger fra Hanstholm til Edingburg, men vist ikke længere??
hvordan kommer vi til Skotland uden at flyve???

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 155 point
Dato : 25-06-13 16:23

I kan sejle fra Hanstholm til Shetlandsøerne og derfra til Skotland, eller i kan sejle fra Zeebrügge i Holland.
http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/faerge/skotland_faerger.htm

Eller køre gennem tunnelen under kanalen, en meget lang tur.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-06-13 16:26

Da du ikke selv gider kigge i Google, har jeg gjort det for dig...

http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/faerge/skotland_faerger.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-13 17:26

men da jeg er fyldt 70 år kan jeg, ifølge pålidelige kilder. ikke længere leje en bil i udlandet,
er det rigtigt, så er jeg jo næsten umyndig gjort?

Det er ikke rigtigt, da der er firmaer, hvor aldersgrænsen først er ved 80 år. Desuden er du jo ikke over 70 år.

For langt de fleste mennesker med gyldigt kørekort og en alder mellem 21 og 70 er der dog ingen problemer.

For personer over 70 år kan det være en god idé på forhånd at forhøre sig med biludlejningen, hvor der som regel ikke er problemer, men der kan være undtagelser.

http://www.billeje.info/alder-og-billeje/

Minimum aldersgrænse er billeje er 23 år (21 år hos enkelte selskaber), og maksimum aldersgrænse er 70 år (80 år hos enkelte selskaber).

http://www.visitbritain.com/da/Transport/Getting-around-Britain/Car-hire.htm

Så jeg tror ikke, det er et problem for dig, at leje en bil i Skotland, hvis du selv tør køre i venstre side

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-06-13 18:05

Selvfølgelig har jeg selv kigget, dog ikke i google men msf search, som jeg foretrækker,
den giver normalt færre, men derfor også mere overskuelige svar,

og jeg fandt ikke nogen direkte færge forbindelse fra Nordjylland til Skotland,
så jeg spurgte alle I kloge kandu eksperter og Ak,
vi skal da ikke via Shetlandsøerne eller helt til Belgien for at komme til Skotland...

Alternativer til det skotske højland efterlyses, selv har jeg været forbi Stone Henge og Bath,
men min kone og hendes familie har ikke,

hvad med sydkysten af England til Lands End, er det noget,
og skal vi booke i forvejen eller stole på Bed and Breakfast tilbud??

og nej ans,
jeg tør ikke løbe risikoen som ældre, med tvivlsom driver licence og venstre kørsel,
derfor er min kones yngre bror med som driver...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-13 18:43

Du burde kunne leje en bil, men det koster ekstra forsikring.
Samme er gældende for unge under 25.
Jeg kender det fra Irland hvor jeg har kørt rundt på ferier i 8 år.

Mod et mindre tillæg kan en anden få rettigheder til at køre, men dennes kørekort skal så også registreres ved udlejningen, det er et forsikringsspørgsmål......klart nok.

Lejer I hos de kendte som Hertz eller Europcar er der ikke noget skjult i kontrakten, og det er tæskelet at booke online. I får bilen med fuld tank og de ser helst at den er fuld ved afleveringen, ellers koster det ekstra gebyr.
Vedr. forsikring er der hos ovennævnte indbygget en forsikring der dækker småskader på lakken m.v. vistnok til €1000, men I kan tegne en ekstra der dækker meget mere......det anbefales stærkt da Jeres egen ikke dækker i udlandet.
Da jeg afleverede i Dublin sidste gang kom der lige efter en anden vogn, turisten så lige så kvæstet ud som fronten på bilen, han havde vist ikke tegnet ekstraforsikring

Venstrekørsel er ikke svært, man skal blot glemme vanetænkningen så man ikke kigger til den forkerte side når man skal svinge ud fra sidevej, vær også vågen når I tager et "højresving" ind på sidevej, altså det vi kalder et venstresving, her er det meget let at lande i højre vognbane hvad jeg har prøvet nogle gange
Pas også på de skønne veje med stengærde på begge sider, der er dårlige oversigtsforhold, de lokale kører som en brækket arm, og det er ikke altid at man kan komme forbi hinanden.

Tag en GPS med hjemmefra, I kan leje den, men bliver på 8 dage bonnet for det samme som en ny koster.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-06-13 19:01

Bed & Breakfast.....

Igen fra Irland, men der er vist ikke meget forskel.

Udenfor højsæsonen burde det ikke være nødvendigt at booke udenfor storbyer, det har jeg aldrig gjort, men planlagde turene således at jeg kl. 15 så småt kunne begynde at kigge efter et sted der hvor jeg ville tilbringe aftenen med en pint........eller flere.
Det giver også luft til måske at tilbringe 1-2 nætter mere hvis man falder pladask for et område og vil køre dagture der for derefter blot at vende tilbage uden at rode med bagage.

De mange værelser der ikke står i kataloget kan være en smule mindre pæne, men de er billigere, og morgenmaden er altid god........jeg har spist meget til morgen (det koster ikke ekstra) og derved sparet frokosten, bortset fra snacks og frugt.
Ledige værelser kan for det meste ses hvis der hænger et løst skilt med "Vacancies", men man kan også spørge, de er meget flinke til at hevise til andre.

Men book feriens sidste overnatning hjemmefra !

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-06-13 09:35

Tak for svaret fun2.