/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Paragraffer til demokratiet
Fra : Hadi2100
Vist : 337 gange
30 point
Dato : 24-06-13 12:30

Hej.
Kan i finde nogle paragraffer, fra grundloven, som er med til at bevare demokratiet i Danmark?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-06-13 12:34

Læs og bliv klogere...

http://www.grundloven.dk/

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 24-06-13 14:02

Jeg syntes det var lidt sjovt at kigge grundloven igennem og henvise til de mest centrale paragraffer, men jeg må give marken84 ret - det letteste er nu at læse hele skidtet

Hvorom alting er - siden jeg nu har skrevet dem, er her mine noter:

§3: Den udøvenede, den lovgivende og den dømmende magt er adskilt.

§8: Kongen (den udøvende magt) skal overholde grundloven

§15 stk. 2: Der skal udskrives valg hvis Folketinget udtaler mistillid til statsministeren

§19 stk. 2: Kongen (regeringen) kan ikke anvende militære magtmidler mod en fremmed stat uden Folketingets samtykke. Bortset fra i forsvar af landet.

§21-23: Love skal vedtages i Folketinget

§29: Fri og lige valgret (bortset fra at der er en valgretsalder, ingen stemmeret til umynddiggjorte, og Folketinget kan vedtage at personer der er straffet eller modtager "fattighjælp" kan frateges valgretten) og valgbarhed.

§30: Frie, direkte og hemmelige valg

§32 stk. 3: Statsministeren skal udskrive valg senest når valgperioden udløber

§43: Ingen skat mm. kan udskrives uden en lov

§61: Domme skal være begrundet i en lov

§67-68: Religionsfrihed

§70: Man har samme rettigheder og pligter i samfundet, uanset religion

§71: Den personlige frihed er ukrænkelig, frihedsberøvelse kan kun ske med hjemmel i loven

§72: Husundersøgelser og aflytninger mm. må kun ske med en retskendelse

§73: Ejendomsretten er ukrænkelig

§74: "Alle indskrænkninger i den fri og lige adgang til erhverv, som ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov. "

§75: Ret til arbejde på betryggende vilkår og ret til understøttelse

§76: Ret til undervisning

§77: Ret til ytringsfrihed og forbud mod censur

§78: Foreningsfrihed

§79: Forsamlingsfrihed

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 24-06-13 14:03

§ 15
Stk. 1.
Ingen minister kan forblive i sit embede, efter at folketinget har udtalt sin mistillid til ham.
Stk. 2.
Udtaler folketinget sin mistillid til statsministeren, skal denne begære ministeriets afsked, medmindre nyvalg udskrives. Et ministerium, som har fået et mistillidsvotum, eller som har begæret sin afsked, fungerer indtil et nyt ministerium er udnævnt. Fungerende ministre kan i deres embede kun foretage sig, hvad der er til embedsforretningernes uforstyrrede førelse.

denne kan bruges da næsten alle politiker kan gå ind under mistillid da de fetter for eu og får penge af virksomheder

eneste jeg lige kunne finde hurtig som viser at vi ikke har et rigtig demokrati unden påvirkning af eu og virksomhedder som giver penge til partier (doner)

Kommentar
Fra : kartoffel88