/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Akelejer
Fra : Troldepige
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 21-06-13 22:53

Jeg føler mig lidt dum vedr. dette.

Jeg såede akelejer sidste efterår (og de kommer fint frem, jeg ved, at de ikke blomstrer det første år, men vil planterne så kun blomstre det 2. år?
Eller vil de også blomstre det 3. år o.s.v.?

Som jeg forstår det, så er der planter, som kun blomstrer ét år, hvorpå planten går til, så fremtidig blomstring er afhængig af, at der smides nye frø.

Vil jeg være nødt til, at smide nye frø i år, for at have blomstring hvert år fremover?

Accepteret svar
Fra : lgs

Modtaget 110 point
Dato : 21-06-13 23:25

Bare rolig - de kommer igen år efter år, så det næsten er for meget, og de spreder frø over alt, der bliver til nye, flotte planter, der blomstrer og spreder frø, der.................
Men smukke er de, mens de blomstrer, derefter blot en kedelig staude. Frøsætningen kan du jo klippe af og dermed selv kontrollere spredningen, evt. så hvor du ønsker.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 21-06-13 23:47

Bare rolig, de skal nok komme år efter år efter år.

Jeg har nu forsøgt at slippe af med mine gennem 4 år. Jeg har revet dem op med rod, inden de satte frø. Jeg har gravet og finkæmmet jorden og fjernet hvert eneste lille stykke, der kunne ligne en rod. Alligevel kommer de troligt igen og igen.

I år har jeg opgivet og de står nu med de flotteste blomster .... men til efteråret bliver der lagt fliser hen over! Så ka' de lære det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-06-13 11:16

Det er det rene ukrudt, har dem overalt hos mig.
Hak dem ned inden der kommer frøkapsler på dem - og alligevel kommer de igen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-06-13 13:50

Citat
Som jeg forstår det, så er der planter, som kun blomstrer ét år, hvorpå planten går til, så fremtidig blomstring er afhængig af, at der smides nye frø.

Akeleje er en staude- dvs. den kommer igen år efter år, hvis den ikke går til i løbet af vinteren.
Derudover er den god til at selvså- derfor har man én gang plantet eller sået akelejer- breder de sig via frøene.

Dette blot for at understrege begrebet staude - som i svaret fra @lgs- som jo har givet det rigtige svar

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 22-06-13 21:30

Tak for svaret lgs.

Så er det jo præcis som jeg havde forventet.

Men min mor, som ellers plejer, at komme med mange gode råd vedr. haven, hun mente, at de gik til når de havde blomstret.

Så hun må lige have en lille lektion.