/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sankt Hans aften
Fra : ebg_888
Vist : 874 gange
400 point
Dato : 20-06-13 23:45

Vil du skåne de dyr, der har gemt sig i kvasbunken til bålet Sankt Hans aften - fra at blive brændt levende?

Så skal du flytte bålet nogle meter, inden du sætter ild til det - helst på selve dagen før afbrændingen.

Det er ikke nok blot at larme eller at ryste op i bunken, så vil fx pindsvinene blot putte sig - mange pindsvin lider hver Sankt Hans aften en frygtelig død.

På forhånd tak, hvis du vil gøre den ekstra ulejlighed!
- og god Sankt Hans aften!

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/20/205004.htm

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-06-13 23:58

Det kan jo ikke siges for tit...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-13 00:42

Det er jo et tip, hvorfor stille et spørgsmål og hvor er spørgsmålet
jeg venter med at stille bålet an til den 23 om eftermiddagen og undgår at nogen småkravl kan nå at bygge rede eller gemme sig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-13 12:02

Citat
Vil du skåne de dyr, der har gemt sig i kvasbunken til bålet Sankt Hans aften - fra at blive brændt levende?

Ja jeg vil.

Ps. Det er da et spørgsmål som jeg nu har svaret på. Og almindelige brugere kan ikke skrive tips.

Accepteret svar
Fra : nosunshine5

Modtaget 400 point
Dato : 21-06-13 21:58

Jeg har også linket til en på fjæsebogen.

Så det råd kommer da godt rundt.

Håber det kan gøre gavn.

I øvrigt som vejret er her, lige nu. Så bliver det vist ikke aktuelt med at tænde bål. Den vind blæser alt ud, der ikke er tørt og meget brændbart.
Suk.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 23-06-13 17:40

Kattekillinger, fugleunger, pindsvin og mange flere smådyr, ofres på bålet.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-69726224:kattekillinger-og-pindsvin-ofres-på-bålet.html

Kommentar
Fra : prio

Dato : 23-06-13 17:49

Hvad er det, der er så festligt ved den bålafbrænding ?

Man kan da mødes og hygge sig på anden vis en sommeraften - grille sig en pølse fx.

En masse mennesker kommer til skader - og en masse dyr brændes levende.

- og så synes nogle, at det er morsomt at sætte en heks op på bålet!!!

- for at mindes de afskyelige hekseafbrændinger??? - som det såmænd ikke er så mange år siden blev praktiseret p.g.a. overtro i Danmark - og som mange steder i verden praktiseres stadigvæk.

Hvad er der festligt ved det?

Bål og fyrværkeri - nej tak.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 25-06-13 13:16

Tak for svaret nosunshine5.