/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mår på loftet i sommerhus
Fra : Tonganeseren
Vist : 1196 gange
200 point
Dato : 20-06-13 23:19

Har nogen et smaddergodt råd omkring det at få en mår fjernet fra loftet i konens nye sommerhus på Fejø?

Vi har endnu ikke set skaderne.

En ellers kyndig mand fortæller, at en skål med salmiakspiritus kan gøre underværker, hvis man ikke ønsker at overgår til yderligheder. Hvis måren har unger, ser vi gerne at hele familien forlægger residensen - uskadte.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-06-13 23:50

Hjortetaksolie. Det kan slå en død mand ihjel.... gylle minder om parfume.

Helt ærlig ved jeg ikke om det virker på Mår. Det dur jo heller ikke,om det er så effektivt,at i selv må flygte fra huset.

Så se det som et mindre seriøst forslag,der bør gennemtænkes.

M.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-06-13 23:55

Her står lidt om hvad man kan prøve for at jage den væk:

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Jagt/Vildtraad/Skadevoldende_vildt/Husmaar/

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-06-13 23:56

Inviter Knaldballen på et weekend ophold, så skulle det problem være løst....

Mvh.
Tommy

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 200 point
Dato : 21-06-13 00:45

En mår bruger sin lugtesans til at spore sit bytte med, altså er det lugtesansen, du skal sætte ind over for.
Det kan du gøre med et produkt, som hedder: Alterna Mårfjerner.
Den lugt bryder måren sig ikke om, mens vi mennesker ikke generes af den, og så er det giftfrit.
http://www.altex.dk/32.htm

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-13 01:18

Hmmm! Mange gode forslag. KnaldBalle tør nok ikke komme til Fejø, men jeg kunne evt. hente ham med min jolle i Kragenæs.

Det der Alterna lyder fint. Det skal prøves. Vi taler allerede om at få lagt nye tagplader på - hvor vi så kan mårsikre alle indvandrermuligheder. PÅ den anden side ser taget fint ud - eternit med masser af asbest, og den slags skal man beholde så længe som muligt.

Nu prøver vi salmiakspiritus og Alterna - inden jeg går over til finurlige løsninger.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-06-13 01:31

Flere forslag: en diode-cykellygte med 2 røde blinkende lysdioder.

Færden af mennesker bryder de sig ikke om, gå en tur hen til den lokale frisør - få dagens produktion af afklippet hår - spred det på loftet.
http://ing.dk/indhold/140722

(Virker ingen af rådene, må du låne en potte og atter pisse territorium )

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-06-13 07:58

Tillykke med Jeres sommerhus !

Tommys forslag er aldeles effektivt, men hvis ikke det er muligt (I ikke har lyst??), vil jeg foreslå du forsøger at låne nogle aflagte gebis fra KnaldBallen, som så lægges på loftet !!
Jeg garanterer at det virker - blot stanken fra tandsættet får de stakkels små kræ til at fordufte

God "jagt" !!!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 21-06-13 09:25

Det jeg har brugt er ganske enkelt menneskehår spredt ud nogle steder, især hvor man har mistanke om, at de kommer ind, og lidt oven på isoleringen, klatter hist og her. Det kan de ikke lide at være tæt på, det må jo være det samme som når det lugter af hund, det er nemt at gå til frisøren og hente en posefuld, det har jeg selv gjort.
Jeg gik til frisøren spurgte, har du noget hår jeg kan få i en pose, så sagde hun, har du mår på loftet, så metoden må være kendt af flere.
Jeg kan sige at det virker, jeg har også sat en bevægelses følsom lampe op på loftet en billig en fra Harald Nyborg, så har man også lys når man selv går der op.
Rådet har ingen ulemper, med lugte osv. i huset.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-06-13 09:54

Hvad med at hænge dit eget fremstillede Knaldballe profilbillede - det med horn og trefork - op på
loftet.
Men omvendt, så er Øjenvidnet foreslag med gebisset en sikker succes. Men du skal nok regne med lidt bivirkninger hvis du bruger så skrappe midler - såsom at fruens blomster visner.

Tillykke med "eremitagen" forøvrigt. Hører der lidt andejagt med..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-13 12:11

Spil kraftig musik når i ikke er der.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-13 15:35

Hej Kpt. Tommy

Konen har familie på øen, og der skal nok komme tilbud om andejagt. Der er også mange dådyr, men her tror jeg ikke man afgiver noget.
Det har aldrig rigtig været mig - det der med sommerhus, men Fejø er noget - helt for sig. Fra indkørslen til vandkanten er der kun 100 meter. Muligheden for at se afklædte quinder er derfor til stede, idet der til grundene hører en fin badebro.

Kære ØV4.
Hvis alt andet slår fejl, må man jo overgår til .22 m/hollow point og en Coca Cola flaske - med hul i bunden.

Kære EiHaBr
Hvilke menneskehår er bedst? Nogle er mere vellugtende end andre.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-06-13 17:08

Ja underligt nok, at der findes dådyr på Fejø.
Jeg har aldrig jaget på Fejø, men jeg har været inviteret med på jagt på naboøen, der som bekendt hedder Askø. Og på Askø "kæmper" de med en fauna forurening... den hedder rødhøns. og det er ikke engang løwn......Gud ved om en eller anden kendt forfatter har haft sin klamme hånd ned i øboernes udsætningskasse..?
Det er godt nok 8 år siden jeg var på jagt på øen, men jeg er ganske sikker på, at jægerne stadig "slås med problemet"....Sådanne piphøns har det med at formere sig i en allerhelvedes fart.

Med ovenstående in mente, skal du nok ikke forbavse dig over, hvis ser der flyver et par vagtler rundt på Fejø....

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-06-13 17:09

Citat
hvis ser der flyver et par vagtler rundt på Fejø....
hvis du ser

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-06-13 21:59

Tak for svaret katekismus. Nu bliver måren hjemløs. Tak for rådet.

Mvh.
Tonganeseren