/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Emhætte til Lindab kanalventilator
Fra : Charholm
Vist : 1555 gange
20 point
Dato : 18-06-13 23:10

Nogen der har erfaringer med hvilke emhættemærker og typer man kan købe til lindab kanalventilator som er placeret på taget og som styres med eksternt betjeningspanel i køkken? Vi overvejer at købe en Thermex uden motor - MEN kan thermex fungere med lindab som allerede er installeret? Andre muligheder?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-06-13 09:20
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-13 10:10

Hvis vi nu anede hvilken størrelse ventilator du ejede, kunne man svare.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-13 10:19

Som udgangspunkt er en standard kanalventilator ekstrem meget bedre en Thermex'es egne billige italienske scirocco ventilatorer, der sælges for en helt horribel overpris, og loves til ydelser de ikke engang kan opnå, om så du smed dem ud fra Eiffel-tårnet. På det punkt er Thermex dyyyybt useriøse.

Stort set alle emhætter kan bruges til hvilken som helst ventilator. Er din CBU f. eks str 125, er EXHAUSTO's ESL emhætte temmelig god, selv med ringe luftmængde. Har du en CBU160M eller XL kan du trække selv frithængende kåber uden problemer (selvfølgelig forudsat at hætte mm er lavet ordentlig og at det alt sammen er lavet i fast rør (Flex er noget lort - og ikke tilladt iht brandnormen).

Det eneste problem du kan løbe ind i, er hvis et emfang er forsynet med trinkobler. Så skal du til at makke noget sammen for at kunne styre ventilatoren.

Kommentar
Fra : Charholm

Dato : 19-06-13 10:56

Tak for kommentarerne. Jeg tror det er en CPU 125 der sidder i huset (og det vil selvfølgelig blive tjekket) og den sidder sammen med en ventilationsregulator (eller hvad den nu hedder) som styrer motorens hastighed. Og er det så det du mener "3773" at det kan være svært at få emhættens egen regulator til at fungere sammen med Lindab regulatoren?
Og hvis ja - der er vel ingen regulator hvis det er en emhætte uden motor?
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-06-13 12:53

Den suverænt bedst egnede emhætte, ifald din ventilator er så lille, er ESL135WE med volumenskærm fra EXHAUSTO. Tænd og sluk skal du så bruge en ESL 1006 fra Exhausto til at genere. Thyristoren beholder du og må så montere eksternt. Jeg ville pille motor og spjæld ud af emhætten (der er indbygget et motorspjæld i den). Denne emhætte duer fornuftigt godt allerede med ca 150m3/h.

Thermex'er kan du godt forsøge med, men skaf et eldiagram først, så du kan se om det er en thyristor der er indbygget i den. Er det det, skal du bruge den og ikke den du allerede har. Med 99,99% sikkerhed kommer de samme sted fra, nemlig LS Control. Selv Thermex har lært at billigt italiensk elektronik ikke altid er sagen.