/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skal Danmark involvere sig i Syrien
Fra : toor
Vist : 709 gange
40 point
Dato : 18-06-13 18:31

Skal Danmark sende våben til oprørerne i Syrien ?
Skal Danmark involvere os endnu mere, militært ?
Eller skal Danmark holde snuden væk fra Syrien ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-06-13 18:43

Nej, Danmark skal ikke sende våben til Syrien, nej, vi skal ikke involvere os militært, vi skal holde snuden væk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-13 19:07

...Rudolph med kluden?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-06-13 19:23

Citat
...Rudolph med kluden?

Netop min tanke...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-13 20:22

..næhh ny taktik for at forvirre kandu-tiiiiimet. Fordobling af poænggg!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-06-13 20:49

Citat
Skal Danmark sende våben til oprørerne i Syrien ?
Ja selvfølgelig og indfør så etagesenge på sygehusgangene.
Citat
Skal Danmark involvere os endnu mere, militært ?
Ja naturligvis og indfør så brugerbetaling for lægebesøg.
Citat
Eller skal Danmark holde snuden væk fra Syrien ?
Nej da, vi forøger bare ventelisterne og skærer ned på dagpengene.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 40 point
Dato : 18-06-13 21:29

Syriens hær bestod inden oprøret af ca 280000 mand, plus 220000 reservister, Dks af ca 25000 faste plus 12000 i reserven, og ca 50000 i hjemmeværnet., alt inkl under 1/3 af Syriens faste hær (nogle er vist deserteret siden, men alligevel!)

Så skulle vi være så dumme at gå ind, skal det være som en del af en international styrke med FN-mandat.

Men, erfaringerne fra Irak, hvor der nu dør flere årligt i interne opgør, religionsstridigheder, bandekrige mv. end der gjorde under Sadam, samt i Afghanistan, hvor vi næste år overlader magten til et styrket Taleban, peger i retning af, at vi skal holde nallerne for os selv, uanset hvad FN måtte beslutte.

I virkelighedens verden sker der nok det, at lillebitte Dk følger hvad de store lande beslutter.

Som allerede de gamle romere sagde "Store lande gør hvad de vil, små lande hvad de er nødt til"!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-06-13 22:29

Vi gav moralsk støtte til folket Tunesien, Libyen og Egypten........som alle er endt med at blive mere islamiske.
I Afghanistan står de på spring for at starte en ny krig når alle udenlandske styrker er væk i 2014, så pengene og for mange danske soldaters liv er spildt.

Vi har rigeligt med interne katastrofer som vi burde prioritere.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 18-06-13 22:30

NEJ

fordi
det denne gang er sunnierne, der revolterer mod shiiterne (alawitterne) fordi sidstnævnte undertrykker førnævnte -
men
bød chancen sig ville det omvendte være tilfældet, som demonstreret igen og igen i alle disse tabersamfund -

så selv om jeg har inderlig ondt af børnene, det går ud over, så må konflikten gå sin gang uden at vi involverer os ud over hvad der måtte kunne opnås i internationale forhandlinger.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-13 22:46

Citat
Men, erfaringerne fra Irak, hvor der nu dør flere årligt i interne opgør, religionsstridigheder, bandekrige mv. end der gjorde under Sadam, samt i Afghanistan, hvor vi næste år overlader magten til et styrket Taleban, peger i retning af, at vi skal holde nallerne for os selv, uanset hvad FN måtte beslutte.

Aldeles enig. Det er en katastrofe,at vi røg med på den galej. Både menneskeligt og økonomisk.
Et ufatteligt ressourcespild,uden det mindste gavnlige virkning.

Jeg håber også Bashar al-Assad,vinder denne konflikt. Den Syriske "frihedsbevægelse",er jo en sammenrend af ekstreme,gale,religiøse,blodtørstige voldsmænd,fra hele verden. Bl.a. Danmark. Forleden så vi,hvordan de koldblodigt,henretter en dreng på 14 år. Den dag Assad evt. er væk,nedlægger de da våbnene?? Man skal vist være mere end alm.naiv,for at tro på dette.

Ubegribeligt at USA,England og Frankrig,bare så meget som tænker tanken,om indgriben.

M.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 19-06-13 10:53

Det er fordi det er våbenhandlerene der styre i politik i dag og vi skal til at stoppe med at tro at det vil hjælpe nogen hvis vi også gik ind i den krig, især når vi taler om religionskrige.
Ingen vil have nogen til at gå ind hvis det ikke var fordi vi kunne give dem våben og desuden ville jeg sku ikke give nogen af dem våben for de vil blive mod vores militær, tro mig de hader vesten derfor brug de penge til at begrænse befolkningen på jorden.
alan57

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-06-13 11:37

Tænk, jeg troede aldrig jeg ville blive enig med Putin.......
I dette tilfælde er jeg helt på linje med ham.

http://politiken.dk/udland/ECE2000328/putin-provokerer-sender-maaske-flere-vaaben-til-assad/

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-06-13 12:26

Citat
Tænk, jeg troede aldrig jeg ville blive enig med Putin.......
I dette tilfælde er jeg helt på linje med ham.

Nøjagtig det samme her. Af to onder........ derfor også mit syn på Assad.
Det risler mig ned ad ryggen,ved tanken om hans modpart,virkeligt ville få magten i Syrien.

Derfor også min undren over,bl.a. Amerikanske meldinger om evt. støtte. Har de virkelig allerede glemt,Vietnam,Irak og Afghanistan. Hvor de har hængt uhjælpeligt fast i dyndet.
Har de glemt at de engang,var allierede med Taliban??

Våbenhjælp til "oprørerne/fanatiske hellige krigere",er jo som at udstyre en tyveknægt med koben.
Bare noget mere alvorligt.

Jeg har altid været glad for vores venskab og støtte,fra USA`s side. Men må erkende,at i de senere år,har de flere gange været uheldige,med deres vurdering af den politiske/militære situation.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-06-13 12:59

Vi er helt og aldeles 100% enige, Mosebaek

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-06-13 13:05

Citat
Jeg har altid været glad for vores venskab og støtte,fra USA`s side. Men må erkende,at i de senere år,har de flere gange været uheldige,med deres vurdering af den politiske/militære situation.

Helt sort er det vel ikke, USA vandt stort mod Grenadas knap 100000 indbyggere for 30 år siden
Den første Golfkrig vandt de også hurtigt, det er når de bliver hængende i dyndet det går galt

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-06-13 14:17

Det er ikke så svært at vinde krigen - det er freden der volder kvalerne.

Kommentar
Fra : toor

Dato : 20-06-13 08:10

TAK til alle for svar ...

Godkendelse af svar
Fra : toor

Dato : 20-06-13 08:11

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-13 09:39

Selv tak, toor

Det er nu dejligt at tilhøre et ikke-krigsliderligt folk, men netop krig kan man ikke lave folkeafstemning om iflg. Grundloven

Heldigvis tror jeg ikke HTS har ambitioner om at blive NATO-generalsekretær, så man kan håbe vi slipper for at blive inddraget