/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Paskontrol
Fra : Niederhof
Vist : 880 gange
500 point
Dato : 18-06-13 16:57

Skal til Holland for at hente en brugt motorcykel.
Nu er det jo ikke sikkert at jeg når det, inden udløbsdatoen på mit pas - hvor strikse er de undervejs derned? Er der paskontrol mellem Tyskland og Holland?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 510 point
Dato : 18-06-13 17:19

Al fornuft siger at du bør sørge for et nyt pas inden - tør du satse?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-13 17:22

Du skal have nyt pas, reglen er, at der skal være et ½ år til det udløber.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-13 17:23

Ja vi er medlem af Schengen kontrollerer de sjældent passet, men gør de, så er du på skideren.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-13 17:59

Citat
Du skal have nyt pas, reglen er, at der skal være et ½ år til det udløber.

Det var da en mærkværdig regel. (EU i alt sin enkelthed). Den må da gælde til en vist udløbsdato.
På samme måde som en kørekort. Ellers bliver det jo gætterier,om den er gyldig eller ej.

Tør du lægge hovedet på blokken....Klatterup.

M.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 18-06-13 18:24

Det hedder at hvis du rejser udenlands, så bør dit pas ikke have mindre end et ½ år til udløb, og det er når du rejser udenlands og især når du skal ud over EU.

Men du kan (hvis de ser efter i passet) risikere at du får problemer. Jeg skriver også, at det er til UDLØB

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, mit gæt er at, der skal være tid i overskud, hvorfor aner jeg ikke, men bestiller du en rejse, så kommer den betingelse frem.

Jeg kan ikke se det er gætterier om der er et ½ år til at passet udløber.

Der gælder andre regler til kørekort, det gælder til udløbsdato.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-13 19:21

Skal til Holland for at hente en brugt motorcykel.
Nu er det jo ikke sikkert at jeg når det, inden udløbsdatoen på mit pas

Så kan du jo, som tidligere nævnt, fornye dit pas før du rejser.

Grænsekontrol eller ej, så skal du medbringe et gyldigt pas.

Passet skal være gyldigt under opholdets varighed.

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/nederlandene-pas-og-visum/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-13 20:13

De har sådan nogle skægge fyre dernede, der pludselig kommer bragende i en transporter. Og der kan være mange maskinpistolbevæbnede grænsegendarmer i en transporter. Somme tider er der ingen. Somme tider er de der. Ret dum chance at tage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-13 20:16

Hvis du skal flyve bliver passet kontrolleret ved indcheckning.
Hvis du rejser på anden måde , er der meget lille risiko, for at du bliver udsat for kontrol af passet.

Strengt taget skal man ikke have pas, for at rejse indefor Schengen, men danskere har ikke andet ordentlig identitetspapir end et passet. Så derfor skal det efter reglerne med, da visse lande kræver at man har identitetspapir.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-13 03:49

Totalt enig med Transor

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-06-13 07:59

ERGO!

Al fornuft siger at du bør sørge for et nyt pas inden - tør du satse?

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 03-08-13 17:02

Tjah, det er jo efter reglerne at man skal have et gyldigt pas.
Det blev dog ikke aktuelt at tage chancen, da forhandleren sendte mc'en herop for 75€ - det kan jo ikke dække benzinen for 2 x 650km
Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 26-01-14 19:40

Og for god ordens skyld, kan jeg nu notere mig som ejer af et spritnyt pas - med et flot og vellignende foto