/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rosenbed med plads/behov for andet
Fra : lgs
Vist : 553 gange
300 point
Dato : 17-06-13 17:34

Jeg passer en have med et relativt stort, ca. cirkulært bed med roser af forskellig sort. Bedet ligger i læ og med rigeligt sol. Alm. god, muldet havejord.
"Problemet" er, at roserne står med ret stor afstand, og at det derfor ser lidt bart ud.
Selvfølgelig kunne man plante flere, men hvis ikke det, er der så nogen her, der kan anbefale andet at plante sammen med roserne? Jeg har plantet nogle få lavendler. Andet lavt at plante?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-06-13 19:38

Jeg har storkenæb imellem- de breder sig godt nok, men jeg synes det giver god mening. De findes i flere farver og de holder det meste af andet ukrudt væk.

https://www.google.dk/search?q=storken%C3%A6b+bundd%C3%A6kke&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RUm_Ue6WLcXqswaOh4Ao&ved=0CEEQsAQ&biw=1280&bih=800

De virker godt sammen med roser synes jeg- fordi de er så lette.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-06-13 19:39

Mit bud ville også være lavendler, de passer rigtig godt sammen med roser. Men ellers er der da masser af muligheder, når bedet ligger i sol og jorden er i orden. Det er bare at vælge fra planteskolens katalog

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 17-06-13 20:22

Da jeg havde rosenbed, havde jeg udover lavendler og Brudeslør (staude), det var meget smuk med disse "luftige" hvide blomster.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-06-13 20:50

Brudeslør er også en fin plante. Og så går den godt i buketter med roser :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-06-13 20:52

ja, det var bare fordi, jeg ville sige, at Nordsted1 forslag var en god ide :D

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-13 23:01

Hvad med timian. Det er rigtig godt tilgule ærter og dufter i øvrigt skønt.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 20-06-13 10:29

Tak for svaret Nordsted1.