/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Lejeloven...
Fra : o0nellie0o
Vist : 836 gange
100 point
Dato : 17-06-13 12:26

Hej

Vi flyttede ind i en lejlighed for 1½år siden.
Efter blot 1 mdr. i vores nye lejlighed, gik udlejer af ejendommen konkurs og den blev solgt 4 mdr efter til en anden investorer med øje for udlejning.
Der er 4 lejemål i ejendommen.
Vi har aldrig fået en ny kontrakt fra den nye ejer....og har derfor kun den gamle kontrakt at forholde os til. Nu har jeg så fået tilbud om et andet sted - og dette vil jeg vildt gerne.
Det er pr 1.8 - 2013 og derfor allerede om 1½mdr.
I det der ingen ny kontrakt er lavet efter konkursalget, mener jeg at jeg har krav til at flytte fra dag til dag.... Men den nye ejer hævder at reglerne fra kontrakten med tidligere ejer gælder - i det han har købt ejendommen og dermed også rettighederne.

Jeg vil lade sagen gå videre til LLO - men kan se man skal være medlem??
Jeg har ikke særlig mange penge - og kan ikke se hvad det koster at være medlem hos LLO?

Nogle som har forstand på lejeloven og jura??

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-06-13 12:43

Som udgangspunkt, er det underordnet, om man har en lejekontrakt, da det er lejeloven der er gældende. En lejekontrakt kan med fordel bruges, når der skal aftales noget ud over lejeloven, som fx, at der må holdes husdyr, eller du må bruge og vedligeholde forhaven.

Som lejer har du således stadig samme forpligtigelse nu som før med fx tre månedres opsigelse - med mindre at det af jeres lejekontrakt er aftale fx én måned.

Udlejer (den nye) har samme forpligtigelser som den tidligere udlejer, og du har samme rettigheder og forpligtigelser.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 17-06-13 12:44

llo koster 680 første gang og ellers 340 kr om året. det er den gamle lejekontrakt der gælder når den nye nejer har overtage ejendommen.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 17-06-13 12:52

Okey - tak for svarene...

Ham må så bruge det indskud jeg betalte dengang til at dække for de måneder jeg ikke bor i lejligheden - for flytter pr 1/8 - uanset hvad loven siger....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-13 13:01

Depositum skal vel bruges til bl.a. evt. istandsættelse af lejligheden efter fraflytning.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 17-06-13 13:04

Bille1948 - kan ikke koste 30.000kr at sætte lejligheden istand... for her er så godt så nymalet over alt...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-06-13 15:08

der er noget med, at hvis man har betalt indskud kan man ikke lade en del af det være husleje, altså stoppe med betalingen når man siger op.
hvis det derimod er et depositum du har betalt kan du godt gøre det.
men det er en del år siden jeg tilegnede mig den viden, så der er ingen garanti for, at det stadig er gældende.

Accepteret svar
Fra : Nyx-x

Modtaget 100 point
Dato : 17-06-13 22:29

Du skal nok ikke regne med hjælp fra llo.
Jeg har haft brug for dem to gange. Jeg var sku ikke imponeret af deres "arbejde"
Den ene gang fik jeg aldrig indskud fra en lejlighed.

De skrev ET brev og så kunne de sørme ikke hjælpe mig mere.

Den anden gang var det en amatør i Brøndby der ikke kunne finde ud af at sætte sin tlf svare på. Så dem fik jeg aldrig fat i. Hovedkontoret er befolket af tumper. De kunne heller ikke få fat i ham. Og til sidst var jeg jo ligesom flyttet og hvis jeg ikke betalte, lovede boligselskabet mig med advokat hjælp, en tur gennem systemet.

Så llo ved jeg ikke hvad laver. Men de tager sig sikkert fin, fin betalt...

Men det kan så jo være at det kun er interesant når det er en hel egendom der ligger sag mod udlejer for for høj husleje. Der fik en ven hjælp, eller det vil sige hun fik besked at det foregik.

Men står du alene, så få alt på skrift fra llo. Sørg for at have kontakt per email. Ring aller nødigst.For så kan de pludselig ikke huske noget.

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 17-06-13 22:39

Tak for svaret Nyx-x.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-06-13 08:01

Citat
Bille1948 - kan ikke koste 30.000kr at sætte lejligheden istand... for her er så godt så nymalet over alt...

Også her skal du kigge i din lejekontrakt.
Mange steder forlanger de, at lejemålet er nymalet, og i en bestemt farve (sædvanligvis hvid).

Oftest har man 3 måneders opsigelse, men hvis du opsiger din lejlighed 1 måned før du flytter, så har udlejer pligt til, at gøre hvad han kan for at leje den ud hurtigst muligt. Selvfølgelig med hensyntagen til evt. malerarbejde o.l.