/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ferie i opsigelsesperiode...
Fra : Currant
Vist : 681 gange
87 point
Dato : 17-06-13 10:00

Hej med jer...

Jeg er ansat som funktionær og har opsagt min stilling som følge af at jeg har fået tilbudt et andet job til start august...

På min nuværende arbejdsplads har jeg aftalt ferie i starten af august, men er mest interesseret i at mine 3 ugers ferie skal afholdes i opsigelsesperioden...

Jeg er endnu ikke afklaret med min nuværende arbejdsgiver om det er noget de har interesse i, men inden jeg tager snakken, vil jeg gerne vide om jeg har nogen form for ret til at afholde min ferie i opsigelsesperioden - eller blot en del af den?

Håber nogen kan hjælpe mig med det spørgsmål...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 17-06-13 10:05

Du har ikke nogen ret til at holde ferie på et bestemt tidspunkt, det skal selvfølgelig aftales med arbejdsgiver...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-13 10:05

Ja, selvfølgelig har du ret til det, hvis I kan komme overens om det.

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 17-06-13 10:11

Godt, så det vil sige at jeg principielt kan komme ud for at må gi afkald på ferien i år (hvilket jeg naturligvis må affinde mig med), såfremt nuværende arbejdsgiver ikke vil acceptere at ferien afholdes i opsigelseperioden?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 10:51

Godt, så det vil sige at jeg principielt kan komme ud for at må gi afkald på ferien i år.
Nej, men iøvrigt mister du så dine feriepenge, da du ikke både kan holde ferie og få løn samtidig.

Ferie er en ret, men ikke ret til at bestemme precis hvornår.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-13 11:02

=> Eyvind: Sikke noget sludder. Feriepengene mistes da ikke. Enten holdes der ferie med løn, eller der kommer et feriekort med til næste arbejdsgiver.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 11:07

Ikke helt sludder - spørgsmålet var om at give afkald på ferien. Og afholdes den ikke, så mistes feriepengene.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 87 point
Dato : 17-06-13 11:20

På min nuværende arbejdsplads har jeg aftalt ferie i starten af august, men er mest interesseret i at mine 3 ugers ferie skal afholdes i opsigelsesperioden...

Det må du så tale med din nuværende arbejdsgiver om. På nuværende tidspunkt er ferieplanlægningen fastlagt.

Jeg er endnu ikke afklaret med min nuværende arbejdsgiver om det er noget de har interesse i, men inden jeg tager snakken, vil jeg gerne vide om jeg har nogen form for ret til at afholde min ferie i opsigelsesperioden - eller blot en del af den?

Vil det så sige, at din kommende arbejdsgiver er orienteret om, at du holder 3 ugers ferie i august?

Hvis ja, så mister du jo ikke din sommerferie.

Eyvind

Nej, men iøvrigt mister du så dine feriepenge, da du ikke både kan holde ferie og få løn samtidig.

Feriepengene mistes ikke, da den pågældende jo kan holde ferie på et senere tidspunkt.

Enhver lønmodtager har ret til ferie og feriegodtgørelse eller løn under ferie og ferietillæg i henhold til ferieloven, idet der ved lønmodtager forstås en person, der modtager vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold. Forholdet er reguleret i ferieloven.

I hovedferien har lønmodtageren krav på 3 ugers sammenhængende ferie i perioden fra 1. maj til 30. september.

Hovedferien skal varsles mindst 3 måneder før ferien begynder.

http://www.selskabsadvokaterne.dk/artikler/andet/ferieloven-varsling-og-placering-af-ferie

Tal med din nuværende arbejdsgiver om han/hun er interesseret i at slippe af med dig før tid

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-06-13 11:22

Man har RET - men ikke pligt - til min. 2 ugers ferie indenfor ferieperioden juni, juli august. Det er lovbestemt. I dit tilfælde er det springende punkt, så at nuv. arb.giver bare kan sige, at de uger kan du holde i august
Den ikke afholdte ferie flyttes med over til næste arb.giver, der så SKAL lade dig holde ferie i august, hvis du ønsker det (men det kan jo så resultere i et metet kort ansættelsesforhold ) ellers holder du bare den resterende ferie inden 1. maj næste år.
I visse sammenhænge kan ubrugt ferie flyttes til næste ferieår eller feriepenge kan udbetales, men tjek det med din fagforening. Jeg er ikke helt sikker på om det gælder for alle faggrupper.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-13 11:23

=> pengene er da fortsat på feriekortet, og kan afholdes frem til 30.4.14.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 17-06-13 11:25

Måske er "ans" mere opdateret m.h.t. 2/3 uger og perioden for hovedferien, men tjek i alle tilfælde med din fagforening !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-06-13 11:29

Godt, så det vil sige at jeg principielt kan komme ud for at må gi afkald på ferien i år.
Som jo er lig med dette ferieår indtil 1 maj.
Det var dette "totale" afkald jeg talte om..........................farvel feriepenge.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-06-13 11:38

det er ikke noget problem at få udbetalt feriepengene. så længe du er i arbejde, er der ingen der spørger om du reelt har holdt ferie eller ej.
du får bare din nuværende arbejdsgiver til at udbetale feriepengene, eller skrive på dit feriekort, alt efter hvilket system i har i firmaet.
at du så får nyt arbejde og er nødt til at starte på det mens du skulle holde ferie, er der ingen der blander sig i.
det er noget ganske andet hvis du er ledig. så kan du ikke holde ferie samtidig med, at du får ydelser fra det offentlge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-13 11:42

Som jo er lig med dette ferieår indtil 1 maj.
Det var dette "totale" afkald jeg talte om..........................farvel feriepenge.

Eyvind

Jeg bliver da helt forvirret af ovenstående

Ferieåret starter den 1. maj 2013 og slutter den 30. april 2014.

Den ferie som Currant kan afholde dette ferieår er optjent i 2012

http://ida.dk/content/optjeningsaar-og-ferieaar

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 17-06-13 11:48

Godt, jeg tror jeg kan se et billede her... Jeg har selv valgt at skifte job og er indforstået med at det måske giver lidt knas med ferien og at jeg muligvis ikke får ferie henover sommeren...

Mine feriepenge kan ikke gå tabt...

Jeg vil prøve at tale med nuværende arbejdsgiver omkring dette og se hva vi kan nå til enighed om...

Muligvis er der interesse i at slippe af med mig før tid - specielt set i lyset af at jeg går til konkurrerende virksomhed (ikke at jeg kunne finde på at trække kunder med mig, både af lovmæssige og etiske årsager)...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-06-13 11:55

trimare46

det er ikke noget problem at få udbetalt feriepengene. så længe du er i arbejde, er der ingen der spørger om du reelt har holdt ferie eller ej.
du får bare din nuværende arbejdsgiver til at udbetale feriepengene, eller skrive på dit feriekort, alt efter hvilket system i har i firmaet.

Det er vist ikke helt lovligt

Du skal som hovedregel holde din ferie for at få udbetalt dine feriepenge. Har du været forhindret i at holde din ferie, skal du så vidt muligt holde ferien på et andet tidspunkt i ferieåret.

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/Feriekonto/Er_du_forhindret_i_at_holde_ferie

Currant

Hvad har du aftalt med din kommende arbejdsgiver om ferie ??

Men tal med din nuværende arbejdsgiver om du kan flytte ferien.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-06-13 17:37

Citat
Muligvis er der interesse i at slippe af med mig før tid - specielt set i lyset af at jeg går til konkurrerende virksomhed (ikke at jeg kunne finde på at trække kunder med mig, både af lovmæssige og etiske årsager)...

Arbejdsgiveren kan fritstille folk ligesom ved en fyring, altså man skal omgående forlade arbejdspladsen efter at have afleveret nøgler, firmabil, telefon, papirer m.m.

Det er nu ikke værre end det er idet folk få løn i opsigelsesperioden.

Kommentar
Fra : Currant

Dato : 17-06-13 18:31

Okay - lad mig præcisere situationen helt... Jeg har sagt ja til en ny stilling hvor der er aftalt start i august... Jeg har en aftale om et møde hvor der foreligger en kontrakt der naturligvis først skal underskrives inden jeg reelt har et nyt job, men jeg vurderer det som værende meget usansynligt at noget skulle gå i vejen...

Af samme årsag har jeg endnu ikke talt med nuværende arbejdsgiver om dette... Mit ønske var at få styr på hvordan tingene hænger sammen forud for begge "møder"... Det har jeg takket være jeres hjælp nu...

Så jeg nævner naturligvis overfor ny arbejdsgiver at jeg er uklar med situationen vedr. min ferie, men at jeg naturligvis er indstillet på at starte som aftalt ligemeget hvad - så er kortene lagt på bordet...

Nu er jeg lidt bitter over at jeg ikke kan fordele point til jer - I har alle brugt jeres tid på at hjælpe mig og det er jeg dybt taknemmelig for! Tak allesammen...

Godkendelse af svar
Fra : Currant

Dato : 17-06-13 18:34

Tak for svaret ans.