/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad gør man med ubehandlet træ?
Fra : Tonganeseren
Vist : 856 gange
200 point
Dato : 16-06-13 23:28

Vi er i gang med at købe sommerhus. Den ene gavl og halvdelen af forsiden er blevet repareret med nyt træværk - som skal males.
Huset er fra 1974 og er renoveret 2008.
Jeg har læst om grundingsolie - men jeg har også læst, at man helst ikke bør bruge vandbaserede malinger under oliebasererede malingstyper.
Hvad er op og ned i problematikken????

Konen vil Gudhjælpemig male hele huset sort.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-06-13 23:34

Da vel ikke sort så "brænder´" det jo hurtigt af i solen!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 210 point
Dato : 16-06-13 23:40

Der er ingen selvmodsigelser i det, du skriver. Giv det rå træ en masse olie, linolie med sikkativ, grundingsolie eller hvad du nu har. Når det er hærdet, kan du smøre slutbehandlingen på. Der vil jeg foreslå noget oliebaseret, da det bedre end plastbase kan følge med træets breddeændringer fra dag til nat, fra sommer til vinter. Sort suger en masse varme til sig i solskin, så knasterne vil svede en masse harpiks ud, men generelt skal du bruge en overfladebehandling med en masse farvestof i. da træ ligesom menneskehud efterhånden bliver nedbrudt af UV-stråling fra sol og himmel. Du skal selvfølgelig sørge for konstruktiv træbeskyttelse på den måde at der ikke må kunne opmagasineres stående eller hængende vand i beklædningen, nederste ende skal være forsynet med drypnæse, så regnvand løber af i stedet for at blive hængende på en vandret flade. I det hele taget må der ikke være vandrette flader på beklædningsbrædder eller andet udvendigt træværk.
vh
pbp

Kommentar
Fra : poten

Dato : 17-06-13 00:16

Citat
Jeg har læst om grundingsolie - men jeg har også læst, at man helst ikke bør bruge vandbaserede malinger under oliebasererede malingstyper.

Det er jo fordi når du bruger en vandbasseret type, lukker du overfladen og evt. oliebasserede typer vil sejle ovenpå og ikke få ordentlig fat og kan under ingen omstændigheder trænge ind og gøre det gode arbejde at mætte træet så det ikke suger fugt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-13 00:17

Brug ikke vandbaseret maling og slet ikke plast maling, men god olie baseret maling,

Her kan vi anbefale et svensk kvalitets produkt, der kan købes hos Harald Nyborg,
jeg husker ikke lige navnet, men det er vist den eneste udendørs træ olie maling de sælger?

Hvis der er tvivl kan jeg finde navnet på vore maler bøtter i morgen,
efter vi er begyndt at male med det, der fås i flere farver, har vi ikke haft problemer i et udsat klima.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-06-13 00:27

Der er ingen malinger, der er vandbaserede. Vand er elendigt som bindemiddel. Derimod er der linolie, tung-olie, fiskeolie, amerikansk olie, alkydolie, akryl, tempera, gouache, lim, klister, silikater, nitrocellulose, kalk, gummi, urethan og en del flere bindemidler, der kan bruges som base for maling. Hvor man kan bruge hvad, afhænger af arten af vejrpåvirkning, ønsker om glans, hårdhed, trangen til at skifte farve og flere andre ting.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-06-13 00:34

Citat
Konen vil Gudhjælpemig male hele huset sort.

Hvad med grå hvor der er flere nuancer, desuden bliver væggene ikke så varme hvilket er bedre for krybende planter.
Under alle omstændigheder skal vinduerne males hvide.

I kan også mødes på midten og bruge svenskrød

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-06-13 08:51

hvis du starte med en gang gori 22 farveløs på oliebasis, har du en rigtig god bund at arbejde videre på.
gori kan også fåes på vandbasis, men det er ikke nær så godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-06-13 09:52

Det gode svenske olie maling hos Harald Nyborg hedder Droppen Oliefärg,
unik flyde, dække evne og beskyttelse uden giftige kemikaler...

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-06-13 17:55

Tak for svaret pbp_et.

Jeg foretrækker selv svenskrødt - eller gråt, men jeg har ikke en skid at have sagt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-06-13 19:38

Svenskrødt bruger jeg meget på mit nuværende opholdssted. Der er ingen grunding, og bindemidlet er tynd rugmelsgrød. Laden skal snart have igen, fik senest i 1934. Alt træet er konstruktivt beskyttet, og den røde, Falurött, giver en ekstremt god beskyttelse mod solen.
vh
pbp