/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmegenvending
Fra : Palle0035
Vist : 1401 gange
20 point
Dato : 16-06-13 11:37

Hej
Jeg skal have installeret et varmegenvendingsanlæg i mit ellers ny renoveret hus (2006) fra 1955. Huset er på 195 etagemeteret og i tre etager. Jeg har fået tilbud på en Nilan comfort 300, men kan umiddelbart læse ud af de forskellige tråde, at Nilan nødvendigvis ikke er det bedste anlæg, Jeg har tænkt på at bruge NilAir rørsystem, men er blevet frarådet at bruge disse, da der skulle være for meget modstand i rørene.
Jeg kunne godt bruge lidt Info eller retning på hvad jeg bør/ kan vælge af løsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-13 12:00

Prøv at sende en besked til 3773, han ved en masse om varmepumper.
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=58032

Kommentar
Fra : Palle0035

Dato : 16-06-13 12:11

Tak for dit svar, men det set ikke ud til at jeg kan skrive direkte til 3773.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-06-13 13:23

Nå ok - det kan jeg vist heller ikke - så må vi håbe at han dukker op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-13 13:36

Man kan vel gå ind på 3773' historik og læse alle hans svar og kommentarer igennem. Det vil være en guldgrube!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-13 14:11

Skal da gerne svare her.

Nilair er jo i og for sig en fortryllende opfindelse. Det er ret idiotsikret og tillader lægmand og amatører (intet ondt i amatørbegrebet) at lave ventilation, der endda er lidt tættere på korrekte luftmængder, end de gamle anlæg. Metodikken med at lave en manifold og føde derfra, er og medvirkende til at give mindre lydoverhør, end ellers.

Men i min optik stopper lovordene så der, og man bør derfra bruge sin fornuft og skele til de regelsæt der findes.

Problemerne med Nilair er at der anvendes plastik, der så ingen brandmæssig integritet har. Dvs, ved ildløs, vil slangen straks brænde igennem og ilden har fri adgang til træet i tagkonstruktionen. Dette forsinker jo ikke ligefrem brandspredningen. Når man taler tryktab er slange og i særdeleshed riflet slange noget nær en dødssynd at anvende. Det skal så siges at ved NilAir anvendes relativt lave lufthastigheder, så det går jo endda. På lydsiden er slanger ret dårlige. Ved test af emhætter, med eller uden slange anvendt, steg lydniveauet ret dramatisk med næsten 6 dB når man havde en slange ovenover. Igen bruges lavere hastigheder idag, men godt er det ikke.

Ville jeg selv bruge det: Ikke tale om. Det er i min optik noget fusk, på linie med at lappe hjul med skum og putte bananer i bagtøjet for at fjerne sangen derfra, når det er slidt op.

Nilan Comfort: Jamen samme sang. Plastikveksler, dårlige filtre mm. Tidligere havde man problemer med fejl i styringerne. Man klæder folk direkte af, med priserne på filtre og esktraudstyr.

Byggede jeg i morgen, købte jeg en Genvex Energy GE i, II eller III (afhængig af husstørrelse). En etter eller en toer passer til dit hus. Kipmonterer, eller monterer så tæt på kip som mulig en ITI og en ITA hætte fra Øland (selvom de er rådden dyre). Min 2,5meter imellem, aht sikring mod røgspredning. Riste til indtag og afkast forbudt. Brug 2 stk hovedlyddæmpere længde 1200 mm. En lyddæmper lgd 600 foran hver ventil. Som udgangspunkt en URH160 i køkken, URH125 i bad og URH 100 i bryggers. Indblæsninger skal man lege lidt med. Men normalt KIR 100 og KIR 125.

På suget vil man opleve at det rene statiske tryk hersker. På indblæsning er det sværere, idet luft der puffes har tendens til at ville ligeud. Der skal man passe på at tænke i fordelingen - altså balancere. Rør kører du helt ned på og mellem spærfod. Isoleres rigeligt ovenpå, ikke under 200mm. Alle bæringer min 50mm² eller ø6mm. Altså ingen patentbånd og Flex. Min tre skruer pr samling.

Men gratis er det ikke - faktisk langt dyrere end pakkeløsningerne. Til gengæld kan du så glæde dig over noget der kan køre fuld knald uden at kunne høres nævneværdigt. Kan køre BR kravet uden at kunne høres. Overholde BR kravet til genvinding og specifikt elforbrug. Og med Energy'en får du så god filtrering at sporer og pollen får man langt mindre ballade med.

...og kondensafløbet giver det fineste demineraliserede vand til fruens planter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-06-13 14:15

Nu snakker vi så tre etager. Uden at have slået op burde Norm for brandsikring pludselig gælde, og så har jeg svært ved at se lovligheden af NilAir. Igen ville sikring mod brandspredning være en meget essentiel ting og jeg ville være intet mindre end ked af at svække husets brandmæssige integritet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-06-13 19:08

...nåh spild af tid igen igen.....

Kommentar
Fra : Palle0035

Dato : 18-06-13 21:55

Tak for tilbagemeldningen 3773, man skal holde tungen lige munden for at følge med

Jeg glemte at fortælle, at jeg har loft til kip og derfor ikke kan lave en loft løsning.

Jeg har efterfølgende været inde på Genvex hjemmeside og det ser umiddelbart ud til at det er en GES Energy smal eller medium der er på tale. Er der noget ved disse modeller man skal være opmærksom på? Eller er der andre modeller der er bedre?

Findes der alternativer til Øland hætterne, der kan bruges ved horisontal luft indtag/udblæsning?

Ved rør føringen skal man bryge 2 X 45 graders bøjning, som man gør ved kloakrør eller kan man bare bruge 90 grader.
Jeg har lidt pladsproblemer, hvor langt fra udblæsningen kan jeh placere lyddæmpern?

Vh. Palle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-06-13 13:09

GES Energy Small og Medium er med plastveksler. Dem ville jeg være ked af. GES Energy ! og II er med aluveksler, hvilket i brandmæssig henseende er langt bedre og burde sikre én lidt bedre mod utilsigtet røgspredning, hvis noget gik galt. Rigtig god maskine. Gode filtre. Måler og kører godt.

Alt hvad der er facademonteret til indtag og afkast er en dårlig løsning. Laves det alligevel, kan man som minimum skele til brandnormen og lave dem på hver sin gavl, OG noget større en nominel diameter. Så bruger man f. eks GRY eller USAV rist, laver man den Ø200 eller Ø250 til en Energy Iér.

VENT folkene har langt flere muligheder for at sno sig rundt end kloak-folkene. Du har TEE-Stykker, omvendte TEE, tangentielle Tee's, gren-rør, bukserør, reduktioner, både lange, korte, tangentielle og centriske. Bøjninger, 15° 30° 45° 60° og 90° + korte versioner til slet ingen plads. Kort sagt kan man trylle rigtig meget. Er man omhyggelig er der ikke noget problem i at lave noget synligt og så male det. Den del ville jeg så popnitte på gammelsags facon.

Lyddæmpere kan du placere hvor du vil, bare inden du går ud af teknikrummet med hoveddæmperne. Dæmpning mod lydoverhør mellem rum bliver så sværere.

Altså, det skal være noget kringlet for det ikke skal kunne fikses. Men gratis er det ikke.

Kommentar
Fra : Palle0035

Dato : 23-06-13 10:15

Hej 3773
Jeg var ikke klar over at der både var lyddæmpere og dæmpning mod overhør. Hvar langt fra ventilen kan jeg placere lyddæmpning mod overfør, sådan cirka? Nogle steder vil jag være ny til at sættedæmpningen 2-2,5 meter var ventilen.
Hvorfor at facademonteret udkast og indtag en dårlig løsning. Og hvilken positiv effekt har den øgede rør diameter?
Det jeg mente med rørføringen var, at man ofte vælger 2 stk. 45 graders bøjning i stedet for en 90 graders bøjning, da modstanden bliver mindre og gennemløbstiden bedre. Men skal jeg forstå det således, at der ikke er de samme modstandshensyn at tage ved luft.
Er der et problem i at stille en GES Energy i klæderen og køre rørene lodret i stedet for vandret, som man jo normalt gør ved loft modellerne? Hvordan montere jeg den bedst? Kan jeg blot skrue et par store vinkler på væggen eller skal jeg lave ben til den?
Er en 200/250 rørdiminsion ikke for stor til montering på selve Energyen?
Vh. Palle

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-06-13 17:49

2 x 45° kontra 1 x 90° vinder du intet ved, du udhuler kun indholdet i din pung. Husk på luft kun vejer en tusindedel af vand. Facade montering er noget lort, da anlægget bliver grufuld påvirket af vinden. Der er så ikke tilfældet hvis du kipmonterer taghætter.

Årsagen til at man bruger relativt store riste til indtag, er for at mindske modstand i ristene og forhindre vandmedrivning i indtaget.

Montage i kælderen kan man sagtens.

Det kræver lidt snedigheder ved designet, det du har gang i der.

Kommentar
Fra : Palle0035

Dato : 23-06-13 20:30

Snedigheder - det må du gerne uddybe lidt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-06-13 20:42

Alt hvad man kan, er nemt. Men opgaven som du læser den op, lyder til der skal opfindes mere end en ikke standard løsning. Men det bliver det jo ikke mindre sjovt af.