/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Magnetisme
Fra : Snitma
Vist : 419 gange
50 point
Dato : 15-06-13 23:36

Har en knivholder (køkkenknive m.v) som hænger på væggen .. og som er magnetisk men magnetismen er ved at være så som så ..nogen der her en ide om hvordan den kan blive "stærk" igen så den kan holde på knivene igen?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-06-13 00:51

Hvis det er selve magneten som er faldet i styrke, er den af for dårligt materiale, og der er intet du kan gøre.
Men forkaringen kan også være at der er kommet et mikrioskopisk luftgab mellem mag net polsko og krniven. Det kan være maling, snavs, skævhed eller andet. blødt jern leder magnetisme mindst 1000 gang bedre end lust, eller andet, så der skal bare en mikroskopisk spalte til før virkningen aftager markant.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-06-13 09:11

Citat
Hvis det er selve magneten som er faldet i styrke, er den af for dårligt materiale, og der er intet du kan gøre.

Mange magneter er kun ferrit, altså hovedsaligt jern som har fået et boost som holder i x-xx år.
De rigtigt stærke er sammenstøbt af flere materialer, hvoraf nogle umagnetiske og heller ikke tiltrækningsdygtige.

Jeg skilte en 10 år gammel harddisk ad i vinter, der sidder et par flade magneter ved læsearmen, de er så stærke at jeg vil tro at de kan bruges til "børnesikre" knivholdere