/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæske
Fra : freddiemercury
Vist : 590 gange
100 point
Dato : 13-06-13 13:42

Må man blande blå kølervæske i, når der er rød i forevejen.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 13-06-13 13:48

Farven har ingen betydning i den forbindelse, men er det ikke enten lidt for sent eller lidt for tidligt?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-06-13 14:09

Citat
Jeg ville klart skylle gundigt igennem. Som Mikael skriver, så kan blandingen af "blå væske" og rød G12(+) give en grødagtig konsistens = nul køling = motorhavari.

Citat
Rød og blå = katastrofe.
Pink og rød/blå er ikke den store ulykke. G12++ burde kunne acceptere mindre mængder af hhv. blå og rød.

men kig ind her,.. og bedøm selv hvad du vil,...
det er trods alt din bil,.. og dig der bestemmer :

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=169712

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-06-13 08:21

Det er rigtig at farven ikke har noget at sige (og dog for det var en af grundene til at nogle firmaer skiftet farven til rød da flere motorblokke blev lavet i alu og netop den blå manglede nogle inzymer som skulle gøre at aluen ikke "Rusttet"

Så det der vigtigt i dag er at kigge på indholdet i dunken og ikke farven

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-13 16:50

Korrekt. Farven er ikke garanti for noget som helst. Både Ethylen Glykol og propylen glykol er begge farveløs. Førstnævnte er billigst og lettest at pumpe. Derfor anvendes den mestendels. Den er giftig.

Det der kan give bøvl er anvendelsen af forskellige inhibitorer. Og man anfører som hovedregel ikke en skid på deklarationen. Blanding af de to glykoler laver ikke grød eller andet. Du aner bare intet om hvor du er henne, rent frostsikringsmæssigt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 18-06-13 19:23

Og hvorfor så egentlig blande ? Aftap det der er på systemet og hæld det på en dunk til genbrugsstationen. Fyld frisk kølervæske på i det korrekte blandingsforhold og udluft kølesystemet. Så behøver du ikke bekymre dig om hverken uheldige sammenblandinger eller manglende frostsikring.
NB! Husk, at kølervæske ikke må hældes i afløb. Man kan evt. skylle systemet igennem med rent vand, men undgå såvidt muligt, at hælde skadelige stoffer i afløb o.l.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 03-07-13 23:30

hvad skulle der dog kunne ske ved det men det er ok altid at have kølervædske på det beskytter din motor od køleanlæg

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 04-07-13 07:05

Tak for svaret 3773.