/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kujor og För
Fra : svendgiversen
Vist : 635 gange
177 point
Dato : 11-06-13 18:13

Først det lille spørgsmål, min nye kone tillod sig at servere "kujor" for mig og endda for gæster,
er der nogen der ved hvad disse skrækkelige fisk hedder, ligner en krydsning mellem ål og frøer?

Og så det store spørgsmål: I morgen skaL vi til øen För, den ligger i vadehavet syd for Sild,
historien er at Ældresagen her i det Sønderjyske har en tur dertil, heldigvis var der overtegnet,
det var min kone meget ked af og så dummede jeg mig og sagde "Vi kører da selv til För"...

Nu fanger bordet, der er ingen dæmning til øen, mere som Fanø end Rømø,
Hvordan kommer vi dertil? Og hvad skal vi se der??
Og er det ikke bedre/biligere med en lokal taxi end at tage bilen med over???

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-06-13 18:36

Kulor er det Ålekvabber?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 187 point
Dato : 11-06-13 18:40

Her staves det så kujer

http://www.bgfisk.dk/opskrift/andre.htm#'Kujer' med persillesovs.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 11-06-13 18:43

Fra et sted på nettet: "Vi har spist ålekvabber idag (hos os i sønderjylland hedder de kujer )"

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-06-13 19:07

I kører, sejler

http://www.faehre.de/unten/dansk/velkommen.html

Så er der sikkert busser på øen, der kan transporterer jer rundt medmindre I tager bilen med.

Og er det ikke bedre/biligere med en lokal taxi end at tage bilen med over???

Du bor jo i det sønderjyske, så du må da om nogen kende til prisen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-06-13 19:24
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-06-13 21:51

du sejler fra dagebøll. der er forøvrigt meget bedre på amrum, som er den næste ø derudaf.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-06-13 22:36

I kan da gøre ligesom Ældresagen:
Heldagstur til För
Vi sejler fra Dageböll til færgehavnen i Wyk, en tur på ca. 45 min., forbi Hallingen og Vadehavet gennem naturparken Schleswig-Holsteinisches Wattenmeer med mere end 10.000 dyre-og plantearter. Under turen kaffe og rundstykker fra bussen.
Vi oplever tidevandets skiften mellem ebbe og flod.
På færgen får vi en let frokost (2 frikadeller med kartoffelsalat samt øl eller vand).
Herefter rundtur på øen med lokal guide, der fortæller øens historie samt de frisiske huse og blomstrende haver. Derefter tid på egen hånd.

Så sejler vi retur og fortsætter til grænsen, hvor vi spiser en 2-retters menu og evt. får handlet, inden vi fortsætter hjemad.

I ønskes en rigtig god tur

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-06-13 14:18

svendgiversen

Du stillede jo spørgsmålet lidt sent i går

I morgen skaL vi til øen För, den ligger i vadehavet syd for Sild

Hvordan kommer vi dertil? Og hvad skal vi se der??
Og er det ikke bedre/biligere med en lokal taxi end at tage bilen med over???

Hvilken løsning blev valgt ?

Jeg håber da, at I havde en god tur

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-06-13 07:17

Citat
Først det lille spørgsmål, min nye kone tillod sig at servere "kujor" for mig og endda for gæster,
er der nogen der ved hvad disse skrækkelige fisk hedder, ligner en krydsning mellem ål og frøer?

Hvorfor synes du dog, at ålekvabber er "skrækkelige"?

Det er desværre mange år siden jeg har fået ålekvabber, for de smager jo pragtfuldt.
Jeg har ikke fået dem siden jeg var en stor pige, og jeg havde selv flået dem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-06-13 12:25

Vi havde en fin tur, kørte via Flensborg, forbi vindmøllerne i Handewitt, som vi kan se i vort teleskop,
via Leck, hvor jeg har spillet golf, via Niebøl til Dagebøl, hvor vi tog færgen til Wyk på Føhr.

Så gik vi 6-7 km, helt til det nye Museum i Alkersum, indviet af Dronning Margrethe,
vi tog dog en taxi tilbage og så Wyk, der er den største by, så færgen hjem og lidt grænsehandel.

En tur der kan anbefales...

Men vi fortrød vi ikke tog med turist bussen øen rundt,
og vi så slet ikke mimre tanterne fra vor hjemlige ældresag,
de havde en lignende tur som beskrevet ovenfor.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-06-13 13:43

Tak for svaret ans.