/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikringsspørgsmål
Fra : NordJ
Vist : 796 gange
20 point
Dato : 11-06-13 03:51

Kære alle på Kandu

Hele 2 spørgsmål...

1. Vi har netop fået hund, dejligt (ikke mindst fordi min kone købte den uden jeg vidste det
Men i går morges da jeg stod op, havde den møgk... bidt mine briller i stykker. De lå på sofa-
bordet da jeg gik i seng. I morges da jeg stod op havde den jo gennemtykket mine briller. Ødelagt
glas og bidemærker i stellet. Hvad gør jeg nu ? Går det under alm. indbo eller er det vores hunde-
forsikring der dækker ?

2. Jeg har haft besøg af svigermor! Altid en fryd eller... Men hun ville være behjælpelig med at lave
mad, men hun tabte vores støbejernsgryde ned på glaskogepladen/glaskeramisk komfur, hvilket
medførte at glasset gik i stykker. Hvad gør jeg nu? Er det noget med at hun ikke må være inviteret
eller hvordan. Skal vi melde det til vores forsikring eller er det hendes/tager vores forsikring fat i
hendes forsikring ?

Puha, den forsikringsverden er jo en jungle uden lige, - man skal jo passe på hvad man siger.

Håber jeg kan få hjælp
Mvh. Anders

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-06-13 07:15

Jeg er 99% sikker på at hundeforsikringen ikke dækker dine briller.

En hundeforsiking dækker hvis den forvolder skade på andre personer og andre personers ejendele.

Kommentar
Fra : NordJ

Dato : 11-06-13 07:42

Nordsted1 . Jamen godmorgen... Så må det jo være indbo, men jeg må hellere lige afvente lidt flere svar inden jeg gør noget..

Men ellers tak for hurtig svar.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 11-06-13 07:44

Citat
Puha, den forsikringsverden er jo en jungle uden lige, - man skal jo passe på hvad man siger.

Man fortæller vel bare hvad der er sket - hvor svært kan det være?
Dækker forsikringen, får du udbetalt erstatning.
Alt andet er vel et forsøg på svindel!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-06-13 07:54

Den er nem INGEN dækning hverken indbo eller hundeforsikringen dækker

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-13 07:55

Nordsted1 har helt ret, hundeforsikringen dækker ikke jeres egne ting.
Hvis i havde haft en overnattende gæst, og hunden havde bidt gæstens briller i stykker, så havde hundeforsikringen dækket gæstens briller.

Hvis din svigermor har villet overraske jer, og selv har taget sig adgang til jeres hjem, og lavet mad i jeres køkken, for at have mad parat til i kom hjem, så burde hendes ansvarsforsikring dække.

Men læs dine forsikringsbetingelser igennem, jeg har indtryk af, at forsikringer kan strikkes sammen på et utal af måder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-13 07:57

Iøvrig kan jeg anbefale, at man aldrig lægger sine briller (eller andre skrøbelige genstande) på steder hvor børn, hunde ell.l. kan få fat i dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-06-13 08:32

Citat
Iøvrig kan jeg anbefale, at man aldrig lægger sine briller (eller andre skrøbelige genstande) på steder hvor børn, hunde ell.l. kan få fat i dem.

Jeg havde engang en ret kreativ undulat, alt hvad der kunne skubbes på gulvet landede garntrisse dernede, det kostede mig bl.a. en kongelig vase.
Øjeblikke efter sidder den så og nusser mig på næsen og pludrer...........skal man kværke kræet eller hvad ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-13 10:07

Standardforsikring dækker ikke . Men der findes forsikringer med udvidet dækning.
Gæstebudsdækning , her kunne svigermors forsikring klare komfuret .

Pludselig skade , ville dække komfuret, og måske også brillerne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-06-13 11:35

Citat
Standardforsikring dækker ikke .

Min (standard)hundeforsikring dækker hvis min hund gnaver i en andens briller.

Har været turen igennem for mange år siden.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-06-13 11:48

Din hunds ansvarsforsikring dækker forvoldte ansvarsskader. Da du ikke kan drage din hun (forsikring) til ansvar på egne ting, dækkes dine briller, eller andre af dine ting ikke. Det er alene over for anden part en ansvarsforsikring dækker - i øvrigt, hvis fx din svigermor passer din hun hjemme hos sig selv, dækker hundens ansvarsforsikring heller ikke, da der så er tale om "accept af skader".

Briller dækkes alene hvis man har en speciel brilleforsikring. Normalt dækker ingen anden forsikring briller. Der er dog dækning når et trafikmiddel er indvolveret - på nogle indboforsikringer.

Dit glas på komfuret, kan der være tale om hele tre forskellige forsikringer, der dækker skaden.
1. Hvis du bor i egen bolig (hus/ejerlejlighed, så har de formentlig glasforsikring, og denne vil så erstatte glaspladen.
2. Bor du til leje og har du tegnet en glasforsikring, så vil denne betale for glasskaden.
3. Har du ingen glasforsikring, så vil din svigermors gæsteskadeforsikring dække skaden - der er har formentlig selvrisiko på.

Du skal være opmærksom på, at det alene er glasskaden jeg her omtaler, hvis der er sket skade på andet, fx varmelegme o.l., skal du have en elskadedækning på hus- eller indboforsikringen.

Der kan være selvrisiko på forsikringerne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-06-13 11:48

du får ikke en krone for dine briller. eller noget som helst andet af dine ejendele som hunden ødelægger.
hvis du var styrtet på cykel, kunne du få et par nye briller.
eneste vej ud af problemerne er, enten at skille sig af med hunden, eller at opdrage den ordentligt.
men det er vel en opgave for konen, da det er hende der har anskaffet den.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-06-13 22:29

Citat
Hvis din svigermor har villet overraske jer, og selv har taget sig adgang til jeres hjem, og lavet mad i jeres køkken, for at have mad parat til i kom hjem, så burde hendes ansvarsforsikring dække.

Ja, men det var jo ikke tilfældet - så at bruge sådan et argument er forsikringssvindel.

Møj-irriterende, at snart alle med en forsikring tror, at fællesskabet absolut skal betale for alle deres skader på én eller anden måde, ved fuskeri

- som NordJ siger: Man skal jo passe på hvad man siger" - -ja, man skal jo passe på, hvilken løgn man nu skal fyre af

På den måde stiger forsikringerne konstant.

Kommentar
Fra : NordJ

Dato : 12-06-13 03:00

Hej Prio

Jamen tak for dit svar. Jeg er da ked af at du tolker mit indlæg som ideér og tips til snyd.
Du må da ikke tro, at jeg spørger i dette forum på opskrifter hvordan man snyder sin forsikring! Kan næsten forestille mig at du selv har fået en negativ behandling af dit forsikringsselskab. Jeg tror da nok at f.selskaberne kender alle smutveje fra deres kunder. Grunden til at jeg spørger herinde, er at vi faktisk aldrig har haft brug for forsikringen til hverken vores biler, cykler, børn, indbo, storm/vand, el, indbrud mv. Derfor er jeg helt på bar bund.
Vi har betalt vores forsikringer i snart 25 år til punkt og prikke. Vi har ikke ondt i r.... over at priserne på faktisk alle forsikringer stiger hvert år. Det er lige så sikkert som at PostDanmark pr. 1 jan. sætter portoen op ja så stiger priserne jo på forsikring også.

Hvis endelig du mener at fællesskabet skal betale for andres fuskeri, må du da lige huske på at hvis man har alt for mange skader, ja så stiger dine præmier jo også. Eks. vi kører begge elite-bilist at har en rigtig god pris på vores biler, fordi vi ingen skader har haft - men derimod den unge mand på 18 i hans nye BMW - ja han skal da betale ved kasse 1. Og hans præmie er du da ikke med til at betale - eller er du? At han så får hans far til at forsikre bilen, tjo det er jo en helt anden historie... Men lad nu den ligge.

Hilsen fra det nordjyske

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-13 07:19

Citat
Ja, men det var jo ikke tilfældet - så at bruge sådan et argument er forsikringssvindel.

Du må sørme da meget undskylde, men Nordj gav udtryk for, at være i tvivl om hvilke forsikringer der dækkede hvad.

Kommentar
Fra : NordJ

Dato : 12-06-13 08:15

Ok Troldepige...

Nu har jeg lige tabt tråden... eller ellers har jeg ikke.

Du forstod også at Prio mente jeg søgte råd på Kandu.dk til at få tips til at svindle og fuske.

Jamen så er vi enige... Go´dag Trolde

Dbh.

NordJ

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-06-13 14:12

Citat
Jamen så er vi enige... Go´dag Trolde

Også Go' dag til dig.