/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gripo bevægelsessensor styringsproblem
Fra : Eyvind
Vist : 1434 gange
100 point
Dato : 09-06-13 12:46

Hej.
Jeg har købt nogle bevægelsessensorer mærket Gripo (byggemarked / Harald nyborg)
Først købte jeg en anden type, hvor der i vejledningen stod, at ved dobbeltklik inden for 4 sek. gik den i konstant lys og det har jeg ikke brug for, så de blev byttet til en anden type.
Det viser sig så at det gør denne sensor også.

Da alle lamperne (11 x 120 watt) ikke skal brænde i flere dage, af sig selv (strømafbrydelse) mangler jeg en god ide til automatisk at tænde og slukke for sensorene (7 stk) uden at de skal gå i konstant.
Alle sensorerne bliver fødet fra samme fase men de tænder ikke for de samme lamper.

God ide ønskes...................

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-06-13 13:40

Bevægelsessensor og dobbeltklik - jeg tror du blander ting sammen.
De bevægelsessensorer, jeg kender, har tre knapper nedenunder til indstilling af lysfølsomhed, bevægelsesfølsomhed og varighed af tændt tilstand.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 09-06-13 14:18

prøv denne men den er dyr servodan skumringsrelæ 41-233

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-13 14:37

Ved strømafbrydelse, vil de når strømmen kommer igen kun tænde i den tid de er indstillet til, derefter slukker de, og er klar til at tænde hvis det er mørkt og der sker bevægelse.
Hvis du ønsker at de ikke overhovedet skal tænde, så slukker du for fasen der forsyner dem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-13 19:05

Ok - så ved firmaet som laver Gripo ikke hvad de selv skriver i vejledningen.
Citat " Tænd sluk tænd inden for 4 sekunder.......................konstant on" Og det var den jeg kasserede til fordel for dem jeg har nu.
Der er ikke 3 knapper

Jeg er klar over at de ikke kan fungere når der slukkes for den fase de er tilsluttet.

Servodan skriver ikke noget om at deres sensor ikke kan gå i konstant.

Og jeg har både købt og delvis installeret 7 stk som parallelforbindes i 2 rækker og tænder lamper via relæer.

Jeg havde håbet på en god ide, til at undgå tilfældet "konstant", men måske skal jeg bare bruge min egen ide om et par tidsrelæer som kan afbryde i tilfælde af konstant tilstand.
Lamperne sidder indfældet oppe under udhænget, og skulle helst ikke brænde hytten af hvis de er tændt for længe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-13 21:32

Hvis du skal have noget det bare virker så ville jeg anbefale http://www.servodan.dk/side/systemoversigt-0
1 stk 36080 og 1 stk 41-262 og 6 stk 41-272 og 41-902 sensore parralelforbindes med ringledning og tiden indstilles på 36080

Det kan godt være at du godt færre pirsensore? Det er nemt at indstille og evt fejlfinding på da du kan indstille lysdioden i hver enkel sensor så du kan se hvilken sensor der er aktiv

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-06-13 23:10

Hvor tit er der strømafbrydelse ude ved dig, hvor strømmen kommer igen inden for 4 sek. og uden HPFI-afbryderen falder ud. Ved mig går der år imellem at der er strømafbrydelse, og så varer det timer før strømmen kommer igen.
Lamper der brænder hytten af hvis de er tændt for længe ? Hmm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 10-06-13 17:36

Det du læser er at hvis man monter den sensor på sin gårdlampe/udvendige lampe så man er nød til at have sin kontakt til den udvendige lampe til at stå tændt, for sensoren virker, så kan man slukke og tænde inden for 4 sek og lyset er tændt konstant hvis man får gæster .
Hvis man laver det med et kabel fra tavle/fast strøm vil du aldrig komme ud i det med som der er beskrevet i manualen.

Mvh Bassebo....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-13 20:43

Jeg vælger at styre mine lamper med relæer og et tidsrelæ til at sikre max tændingstid.
Jeg har desværre ikke fået en god idé, udover min egen med et tidsrelæ.

Hos mig falder HFI/HPFI ikke ud ved strømafbrydelse - men der er jo heller ikke nogen "fejlstrøm"

Sensorer skal ikke være tilsluttet altid men kun tændes en gang i mellem hvor de så skal tænde for lyset.

Så hvem der skal afslutte spørgsmålet aner jeg ikke...............for mit problem er ikke løst.

Men tak for input.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 11-06-13 16:38

Som jeg forstår dig køre du syv sensor sammen så de trækker et relæ .........som så giver strøm til dine 11 lamper, er det rigtig forstået eller er der en anden plan som jeg ikke kan læse mig til ???

Mvh Bassebo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-13 09:21

Alt er på samme fase.
Kablet som monteres som 2 ringe er et 5 x 1,5 m²

4 sensorer med parallel afgang som tænder et relæ(a) som tænder for 5 120 w lamper
3 sensorer med parallel afgang som tænder et relæ(b) som tænder for 4 120 w lamper

Relæ (b) tænder også for relæ (a)

Der sættes yderligere 2 sensorer som tænder et relæ (c) som tænder for 2 120 w lamper

Relæ (c) tænder for relæ (a) og (b)

Det er muligt at jeg lader sensorerne være tændt hele tiden, så lamperne ikke tændes mens sensorerne starter op. Og så bare tænde og slukke for afgangen afgangen.
Der kommer et tidsrelæ til at max-begrænse tændtiden

Og ja - det er også lidt legetøj.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 12-06-13 18:39

Hmmmm ???? det var godt nok noget af en omgang ......

Så hvis du gar en tur og starter med at gå ind i tænding A tænder du for 5 lamper går man så vidre til tænding B forlænger du tiden på tænding A med tænding B's tid, så går man vidre og pludslig rammer man tænding C hvor man igen forlænge tændin A's tid med tænding C's tid og den tid får tænding B også og det er vel mærke hvis man kun går ind i en sensor i hver tænding hvis man rammer to eller flere sensor i de forskellige tændings grupper for længes til også.......

Den der med max time den skal jeg lige tykkr på pt. Ikke en go ide , som jeg lige ser det vil den starte igen når den slukker hvis der er et signal fra en sensor...........tykker lige lidt på ide'en........

Bassebo

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-13 19:19

Hver gang en censor er aktiv - vil relæet tælle ned og afkoble fødestrømmen til hjælpe/overførselsrelæerne.
Når censorer tændes bryder et tidsrelæ forbindelsen i nogle minutter til fødestrømmen til hjælpe/overførselsrelæerne

Det vil gøre at lyset ikke tændes ved opstart af sensor
En defekt sensor/konstant lys undgås.

Styringen er kun i støbeskeen, så den er ikke gennemtænkt.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-13 20:56

Ja nu kan jeg jo se hvad du går og leger med .... Held og lykke...

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 12-06-13 21:22

Tak for svaret Bassebo. Nu afslutter jeg spørgsmålet.