/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværk via el-nettet
Fra : myg
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 05-06-13 12:43

Jeg er fristet til at investere i sådanne eller lign.
http://www.altomdata.dk/tp-link-tl-pa4010kit?source=update&utm_source=IT-Update&utm_campaign=82a83c02a7-IT-update+-+05-06-2013&utm_medium=email&utm_term=0_35acb11f6e-82a83c02a7-277974045
men hvordan forholder det sig med elnettet?

Jeg har ikke samme fase på el-nettet hvor de to enheder skal sidde, så kan det så overhovedet virke, eller er det lige meget ???
Jeg er nødt til at have en ekstra trådløs router/accesspoint på 1. sal, da der er alukraft i etageadskillelsen, og det "stjæler" signalet.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-06-13 13:45

Jeg mener det kan køre, jeg havde engang et samtaleanlæg der kørte over el-nettet i 2 forsk. bygninger ude problemer.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 50 point
Dato : 05-06-13 15:03

det kører ikke på en bestemt fase, men virker på hele installationen. spørg mig ikke hvordan, men jeg kender et par stykker der har det, og det virker fint

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-13 19:24

Den samme fase efter måleren kan sagtens eksistere flere stader i huset.
Jeg har ikke selv prøvet det, men har hørt at det bare skal være samme fase efter måleren, uanset hvilke grupper /sikringer der er tale om.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-13 23:26

Måske har du ikke samme faseleder de to steder, men neutrallederen er da den samme. Signalet går ligeså godt gennem den.
Hvordan ved du i øvrigt at det ikke er samme faseleder. Det er noger for eksperter at finde ud af.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-06-13 00:57

Transor -> Jeg havde ikke tænkt på at 0 var fælles for alle kontakterne, så hvis en kobberledning er nok, burde der jo ikke være problemer.
Vedr. faserne, så skal der ikke megen ekspertise til at demontere 2 sikringer og så finde ud af hvilke kontakter den tredie servicerer

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-06-13 00:58

Jo selvfølgelig vidste jeg godt at 0 var fælles, men jeg troede at der skulle være to disponoible ledninger. Det var det jeg mente !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-06-13 12:06

Det afhænger noget af hvordan enhederne er lavet om de kan køre på blot en fælles ledning. Teknisk kan det lade sig gøre.

Mon ikke du tager fejl af begreberne faser og grupper.
Den samme faseleder kan godt forsyne flere grupper med hver sin sikring. Så ved at afbryde en sikring kan du kun konstatere om to stikontakter hører til samme gruppe, men derfor kan de godt være på samme fase.

For at finde ud af det med faserne kan man sætte en lang ledning i den ene stikkontakt og føre den hen i nærheden af den anden . Med et voltmeter måles spændingen mellem de to faseledere.
Hvis den er ca.0 er det samme fase. Hvis den er ca. 400V er det to forskellige.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-06-13 12:11

OK - man lærer noget hver dag
Tak for det transor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-13 16:55

Myg > hvor mange grupper har du efter måleren.
Kører begge etager på samme måler.
Bruges alle tre faser på begge etager, som lysgrupper.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-06-13 23:53

Nu er jeg jo blevet forvirret på et højere plan vedr. grupper og faser, men jeg er rimelig sikker på at overetage og køkken kører på samme sikring i hvert fald, for den springer hvis el-kedel og hårtørrer kører samtidig.
Til gengæld er resten koblet sammen uden et for mig gennemskueligt system. Huset er fra 79, så det er jo ikke fordi det er en gammel installation men al lys .stikkontakter har en gruppe på 3x10A sikringer. Hvordan de fødes ved jeg ikke - jeg troede det var 3 faser, når der var 3 sikringer ligesom ved grupperne til opvaskemaskine og komfur (3x16A) og vaskemaskine og tørretumbler (3x16A).
Derudover er der en gruppe på 3x16A og det ER 3 faser ved jeg med sikkerhed, for den er siden ført videre ud til mit værksted. Så er der yderligere 2 grupper á 3x 10A fra tidligere el-varme, som jeg ikke anvender længere (men jeg kan ikke komme til ledningerne, da de sidder gemt i dåser bag radiatorerne ellers havde det jo været oplagt at anvende.)
Vi har kun én måler til hele huset, så meget ved jeg da

Er de forvirret for det er jeg !

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-13 09:26

En gruppeenhed med 3 sikringer indeholder 3 faser og nul og jord.
Den gruppe kan bruges på flere måder.
Til komfur / ovn / vasketørre / og endelig kan den bruges til lys / stikkontakter.
(Jeg har selv en 3 faset gruppe til 10 stikkontakter og lys i mit køkken)

En gruppeenhed med en sikring indeholder 1 fase og nul og evt. jord.

Hvis du har en gruppe med en sikring som leverer strøm til lys / oppe og nede - så kan den bruges til dit netværk, for det er så samme fase.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-06-13 08:27

Meget klogere er jeg ikke blevet
En mener det skal være samme fase og en anden mener det ikke betyder noget, da 0 er fælles......
En siger en 3-sikringsgruppe er 3 faser og en anden siger at sådan en gruppe godt kan være en fase.....
Jeg kan ikke skelne skidt fra kanel i denne sag, så jeg kan ikke andet end trække lod mellem besvarelserne for at finde en pointmodtager og det har jeg gjort trimare 46

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 13-06-13 08:28

Tak for svaret trimare46.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-06-13 11:22

Ude ved elmåleren er der nogle afbrydere med tilhørende sikringer.
Det kaldes grupper.

En gruppe med 3 sikringer indeholder 3 faser

En gruppe med 1 sikring indeholder 1 fase.

Her har du faktisk selv løst problemet
Citat
Vedr. faserne, så skal der ikke megen ekspertise til at demontere 2 sikringer og så finde ud af hvilke kontakter den tredie servicerer

Det som gør det svært for dig, er nok at du prøver at forstå el-systemet i dit hus i et snuptag.