/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HDD og netværk
Fra : mig-selv
Vist : 501 gange
50 point
Dato : 02-06-13 22:18

har et meget mærkeligt problem:

Når jeg smider en hvis USB disk på min PC, så står mit Internet modem og slår fra og til indtil til jeg genstarter PC, og jeg kan ikke komme på nettet når det står på.
Og det er kun den éne usb enhed der gør det, bare der er strøm på - ikke med diske i.

Lad være med at brug den - OK = den er også gået op for mig = men hvorfor
Modem er nulstillet ind til 100 gange+ (Telia)

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-06-13 17:25

lidt flere detaljer.
1. Modem - Er det et 3G/4G USB modem, har du kun en PC, eller mener du din Router
2. på din USB disk er der en Autorun (autorun.inf) fil
3. Har du prøvet at Virus Scanne din USB disk, med en Online Scanner

ud fra det du har givet pt. lyder det som en Virus eller et UPNP program på din USB Disk og forstyr dit "modem"

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 03-06-13 21:47

Er det tådløst internet du har? for så kan det tænkes at den omtalte usb-enhed udsender radiostøj som forstyrre forbindelsen. Men hvad er det egentlig for noget du sætter i usb-porten? En usb-disk uden diske i? Jeg er ikke helt med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-06-13 11:42

Det er både trådløst og til stik - Telia

Og ja, det er en usb enhed til diske med ekstern strømforsyning, den er tom når den laver problemer, men også med disk isat.
Den kan slukkes og tændes i selve enheden - så jeg kan skifte diske lynhurtigt.
bare jeg tænder for strømmen på den, begynder den at drille mit net
Så jeg tvivler på at det skulle være virus, når der ikke er disk i den - og den udsender vel ikke ligefrem radio bølger.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 04-06-13 14:06

Sæt i USB HUB i mellem din USB enhed og PC'en, tror den sender tilbage strøm ind i PC'en

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-06-13 18:25

Citat
tror den sender tilbage strøm ind i PC'en

Har samme tanke - og det er afprøvet, men jeg har kun den ene strømforsyning som den skal have strøm fra? så tror nærmere det kunne være strømforsyningen til/ i USB skidtet der er noget galt med.
Har prøvet at smide den i et andet strømskinne, men med samme resultat, har dog kun et udtag.. fra væggen, hvor alt kører sammen men prøver lige med en forlænger ledning til et andet udtag.
Havde samme problem for måneder tilbage og troede at det var disken der fejlede noget, den blev ved med at genstarte og ellers bare stå og klikke = uden at fejle noget, altså!!!
Så et eller andet er der galt med den usb-genstand.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-06-13 19:06

Har lige prøvet et andet strømudtag - og jeg bliver smidt af nettet øjeblikkeligt.
Så mon ikke det er usb enheden der er stået af? men hvordan kan det gå gennem hele mit strøm-fidus/ måler?, den fatter jeg ikke en dyt áf.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 05-06-13 09:06

det er ikke 230volt stikket der er problemmet, men måske den 5volt som er i USB.
Men har stadig brug for at vide hvor dit "modem" sidder, for er din maskine ikke fysisk elektrisk tilsluttet dette modem, så er det ikke strømmen, men nok mere et UPNP program som driller.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-06-13 13:59

Jo, den udsender faktisk radiobølger. Og bundkortet i din pc udsender også radiobølger selvom at de er ret svage. Det meste elektronik udsender radiobølger på en eller oftest flere frekvenser som opfattes som radiostøj. Derfor kom der allerede for flere årtier siden en lovbestemmelse om hvor meget radiostøj elektrisk udstyr måtte udsende. Og hvem siger at loven er blevet overholdt i den enhed du har? Man skal have særligt måleudstyr for at kunne finde ud af det. Men prøv om du kan få fat i et usb-kabel med en fortykkelse i den ende som du sætter ind i HD-enheden. Fortykkelsen er en feritkerne som netop skal bremse radiostøjen. Og prøv så at placere den så langt væk fra modemet som muligt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-13 14:37

Citat
hvor dit "modem" sidder,

Vægudtag/ stik - 1m kabel til modem/ruoter - kabel fra modem/ruoter til pc 1m kabel

Men tror jeg opgiver den enhed, da det ikke er første gang den driller mig.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-06-13 18:57

kan der tilkobles flere pc'er til dit modem/router ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-06-13 20:55

Alt hvad den kan trække trådløst - og så er der 4 udtag til putere/ printere osv i bagen på den.

MEN som skrevet er det først for nylig den er begyndt at brokke sig.
Har også prøvet andre stik (uden kerne) med samme resultat, og det har altid stået som det gør nu
bortset fra at jeg har fået ny pc, så måske den er mere følsom for 'støj' end den gamle.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-13 10:42

ok så det er en Router hvorfor det ikke bør være direkte strøm fra USB som kommer over til den gennem Netværket.
Og du siger din USB enhed tilsluttes en harddisk, men problemer er der selv uden harddisk tilsluttet, bare der er ekstern strøm tilslutte enheden. (Sådan en enhed kaldes normalt er USB Harddisk Docking Station).

Kan den nye PC kører wireless ?

Bliver de andre PC'er også smidt af, eller det kun den nye med USB HDD Docking Station ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-06-13 01:18

Citat
(Sådan en enhed kaldes normalt er USB Harddisk Docking Station).

Nope = gammel USB kabinet jeg bruger - men sikkert? ikke det samme..
Og jeg BRÆNDTE lige en USB port af på min nye PC i dag (sort røg fra pc) bare ved at jeg skiftede porte - og hvad jeg ellers lige kan komme i tanker om af figúrer.
Selv Bios på pc skulle gendannes men jeg er har vist nok endnu

Takker for deltagelse
Men tror nok jeg må erklære den USB genstand for GONE WHIT THE WIND - blæser

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 09-06-13 01:20

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-06-13 10:27

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-06-13 12:28

Man brænder normalt ikke en usb-port af blot ved at flytte stikket fra en port til en anden. Så hvis maskinen ikke er selvbygget og den er mindre end 2 år gammel så synes jeg bestemt at du skal finde kvitteringen frem og tage den med ned til forhandleren og klage! Men tjek lige først om der skulle være overgang i strømforsyningen til den usb-enhed som du flyttede, for der plejer at være en årsag til en sådan røgsky.