/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Symaskinen driller!
Fra : Egelund91
Vist : 1490 gange
20 point
Dato : 02-06-13 18:10

Hej!

Jeg er ret ny i det her med at sy, og har lige fået min farmors gamle symaskine (Det er en gritzner 4222 hvis det betyder noget). Jeg koblede symaskinen fra for at få noget tråd på spolen, men da jeg ville koble den til igen ville svinghjulet og drej skiven ikke rykke sig ud af stedet! :(

Nogle der ved hvad det skyldes og om jeg kan fikse det? :)

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 02-06-13 19:21

Går udfra der er undertråd som du har lavet.

Uden at kende modellen GÆTTER jeg på at det kan være

1. der er en knap du trykker på når du spoler undertråd op - den har du glemt at stille tilbage
2. der er alt for tråd på, derfor kan den ikke bevæge sig rundt.

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 02-06-13 19:38

Kan ikke se noget tråd der skulle sidde fast, så ved simpelthen ikke hvad jeg har lavet.

Men tak for svar!

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 02-06-13 19:51

Nålen kommer simpelthen ikke ned i spolen og får fat kan jeg se..

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 02-06-13 20:34

Er det undertråd den ikke vil hente op?

Mente ikke at der sad tråd fast men at der var for meget tråd på spolen - glemte vist et ord før

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-06-13 20:39

Har du ikke betjeningsvejledningen til maskinen?

Det kan være spolen, der ikke er isat rigtigt,
Tråden der ikke løber rigtigt i maskinen!
Find manualen og følg den nøje med isætning af spole og tråd! Det kræver tålmodighed, men det skal nok lykkes

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 02-06-13 21:15

Ja det er lige præcis undertråden den ikke vil hente op...!

Har læst manualen fra start til slut og gennemgået den slavisk, så ved virkelig ikke hvad der sker

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 03-06-13 13:54

Har du overtråden sat i nålen?

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 03-06-13 16:24

Ja tråden er i nålen...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 17:05

Svinghjulet på min gamle pfaff skulle fastholdes højre om. Herefter skulle svinghjulet drejes venstre om, til det gik i indgreb!
Mon det også er sådan på din?

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 03-06-13 17:09

Ja det lyder præcis som på min, men de vil ikke dreje overhovedet :(

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-06-13 17:34

Måske er det fordi fejlen ligger ved at spolen sidder forkert ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-06-13 17:35

Ved godt det er sagt før, - det havde jeg ikke set da jeg skrev

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 17:42

Spolen er drilsk, da den skal give et rigtigt Klik, så ved man den er isat rigtigt. Det lød skørt, men ...

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 03-06-13 17:57

Det synes jeg nu også den gør...

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-06-13 18:38

Nu spørger jeg lige igen- én ting er spolehuset- men sidder selve spolen i spolehuset den rigtige vej - ?

måske dumt spørgsmål, men det var bare én ting jeg tænkte også kunne være årsagen.

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 03-06-13 19:04

Jeg har fulgt manualen punkt til punkt og kigget på tegningerne af maskinen, men synes ikke jeg kan se noget der ser anderledes eller forkert ud

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-13 22:24

Citat
men da jeg ville koble den til igen ville svinghjulet og drej skiven ikke rykke sig ud af stedet!

Det er muligt jeg misforstår det.

Det er en ældre maskine, så vidt jeg kan forstå.

Alleryderst til højre på symaskinen, oppe foroven, der sidder der li'som 2 hjul, hvor der kører en gummi-rem omkring det ene, prøv at holde fast om det inderste hjul, og drej det yderste væk fra dig (med uret). Og se om der så sker noget.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-13 22:32

Efter at have googlet lidt kan jeg se, at maskinen måske endda er ældre end jeg først antog.

Hvis den er med håndsving, så prøv, at holde på hjulet som sidder lige til venstre for håndsvinget, og drej håndsvinget væk fra dig, med uret.

Der er noget om trådning af Gritzner her: https://picasaweb.google.com/109543427685593050752/GritznerTradning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 03-06-13 22:33

Scroll ned på denne side, der står noget om trådningsproblemer: http://www.heltborgfoto.dk/tr%C3%A5dning_af_symaskiner.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 22:45
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 03-06-13 22:59
Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 05-06-13 13:21

Troldepige: Det er præcis de to hjul jeg ikke kan dreje, har fået min kæreste til det også - både den ene og den anden vej, men det er som om at de virkelig sidder fast :/

Ja det er denne symaskine: https://twitter.com/SigneEgelund/status/342238531223171073/photo/1
Og her en video som jeg lige har optaget, der viser at nålen ikke kommer ned i spolen: http://www.youtube.com/watch?v=g3B2wZ9CR1s

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 05-06-13 13:48

Flot video du har lavet.

Det er svært at se trådningen- med den hvide tråd, men det har du jo styr på fra manualen. Synes der mangler noget bagtil, som tråden kan løbe i - altså første "øje" .

Umiddelbart ser det du som om nålen er bøjet.

og nu kan det være du bliver træt af gode råd, men jeg prøver mig lige frem.

Skift nålen.

slå pinden som du rykker på når du spoler - frem og tilbage nogle gange.

står den til at sy fremad ?

Prøv med en anden tråd- det kan lyde mærkeligt, men nogle bomuldstråde kan lave vrøvl og sig fast i trådningen.

håber du snart finder problemet

Kommentar
Fra : Egelund91

Dato : 05-06-13 18:50

Har jeg lige prøvet, og tak for indsatsen, men det ser ikke ud til at der er noget der kan hjælpe. Må se om jeg kan finde en der kan reparere den

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-06-13 21:08

Citat
Troldepige: Det er præcis de to hjul jeg ikke kan dreje, har fået min kæreste til det også - både den ene og den anden vej, men det er som om at de virkelig sidder fast :/

Nu er det længe siden, at jeg har haft sådan en maskine i hænderne, men prøv at se, om ikke du kan komme til, at dryppe et par dråber syrefri olie ned ved de 2 hjul, eller også tag hele toppen af maskinen, så du kan komme til, at smøre den (det er ikke så "farligt", som det måske kan lyde, hvis du ikke har prøvet det før;)), og smør så de dele der har tilknytning til de 2 hjul.

På den slags maskiner plejer der, at være smørehuller, som man lige drypper et par dråber olie i, og ellers smører man alle de steder hvor metal-dele bevæger sig i forhold til hinanden.

Hvis den aldrig er blevet smurt tidligere, så vil du opleve det som, at få en helt ny symaskine.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-06-13 21:19

M.h.t. de andre problemer, så prøv, at pille spolen og spolehuset ud, og tag også gerne den "dims" ud, som spolehuset sidder i, så du kan tjekke, at det hele sidder rigtigt, og så sætte det hele på plads igen.

Tjek derefter, at overtråden er trådet korrekt, der skal blot være et enkelt "øje" ell.l., som er smuttet for at det hele kikser.
Derefter prøv med en helt ny ubrugt nål. Nogle maskiner er meget sarte overfor den mindste smule skævhed ved nålen.

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 16-08-13 15:58

hej signe
prøv at høre her det er vigtigt at du altid drejer hjulet ind mod dig selv - og ikke frem og tilbage hvis tråden ikke fanges af spolehuset kan du ikke sy -
1. spole sat rigtig i spolehuset - skal dreje med uret når du trækker i tråden
2. når du tager tråden skal du kunne løfte spolen og spolehuset og med små ryk få den til at glide ned.men skal stoppe
3. overtråden skal selvfølgelig have den spænding der passer til undertråden - ved du først når du kan sy - ingen løkker på nogen af siderne for - eller bag
4. du kan evt prøve at skifte nål det er vigtigt at nålens flade del sidder væk fra skruen du strammer - når nålen ikke ned kan du prøve at sætte den en lille smule længere ned - meget lidt af gangen indtil den griber. håber at det hjælper dig mvh Palle