/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
orm og kaste teknik
Fra : svendgiversen
Vist : 918 gange
120 point
Dato : 30-05-13 21:05

Jeg har kun fundet tre små børne fiske stænger på min nye kones loft, sidst da vi havde
junior besøg, købte jeg tre kroge a´ 15 kroner og orme for hele 50 kr, og vi fangede ikke noget.

Vi har masser af orm i vor have, men hvor finder/dyrker man de sand orm lystfiskere bruger,
kan vi ikke lave en sand orme gård. Vi har masser af tang og sand og også fugle lort. Hvordan?
Der hvor jeg boede før dyrkede/havde vi special grådige kompost orme...

Lige uden for vor badebro har vi klart vand, lidt længere ude er der tang,
men uden for tangen ser vi ringe efter fisk i vandet, for tiden vist horn fisk??

Min nabo har nu lært mig at kaste, men med børne stængerne højest 30 meter, midt i tangen.
Hvor langt kan en dygtig lystfisker kaste, med orm eller blink eller hvad???

Og hvilken fiskestang, hjul og madding skal jeg købe, for at komme ca. halv vejs????

Bare uden for tangen 40 - 50 meter væk....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-13 22:47

Med en 9 fods kyststang, en 20 grams pirk, 0.25 line (eller 0.14 Fireline), et godt hjul er 70 til 90 meters rækkevidde ganske muligt.
Men Svend - du har vist ikke læst "Jeg er lystfisker", siden du spørger på den måde. Kapitel 1 handler om kystfiskeri med kastestang. Jeg har ikke kigget efter - det kan du selv - men så vidt jeg husker har enten ALDI eller Lidl for tiden tilbud på netop kyststang med hele svineriet i prisklassen under tre hundredmænd.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 120 point
Dato : 30-05-13 22:58

sandorm graver du op ved lavvande (ebbe)
sandorm lever et spadestik under sandet,

så du skal altså nogle meter ud fra strand / vandkanten,.. ved lavvande
sandorm lever af at fordøje næringsstoffer i sandet, (tror jeg nok)
i hvert fald 'skider' de resten af sandet op oven på sandet (overflade-sandet)
hvor det ligger som en forhøjning / tue,.. (bliver skyllet væk ved højvande)
ligner små fine hundelorte,.. lange tynde lidt som en lille portion spaghetti
på størrelse med en stor kaffe / thekop,

med lidt god vilje en mulvarpepark,.. (mini-mulvarp)
hvis du tit kommer til stranden / vandet,
kan du ikke undgå at have set dem,.. sikkert også trådt på,..
og måske undret dig over hvad det er / var,

med en stor spade / greb, graver du en hul på størrelse med en spand (diameter)
sandormen lever ca 10 - 15 cm. lige under lorten / spaghetti-bunken,
men du skal være hurtig,.. sandormen er hurtig som lynet,....
- der er normalt kun én orm pr. 'lort-bunke'

Sandorm er uovertruffen agn til bundfisk, Torsk, Fladfisk, 10 x bedre end andre agn typer,
som fx regnorm, sildestykker, rejer, muslinger osv.

der har været en mindre industri med opgravning af sandorme,
til videresalg, fra stranden på Fanø / Rømø,

du kan kaste ret langt med en kyststang 9 - 11 fod (uden levende agn)
og 75 - 150 G 'lod' pilk, blink o.lign. muligvis op til ca 100 M, med moderne udstyr,
i gamle dage var ca. 50 m. ret godt,

men med kroge og forskellige typer agn især sandorm, for enden af snørren,
(som let kan falde af ved for kraftige kast),.. skal du nok regne med noget mindre / kortere,
-- det ideelle er en båd

en alm. gennemsnits stang koster ikke ret meget i dag, og er ganske udmærket,
fanatikere kræver lidt mere,... men meget dyrere,
en 7 - 9 fod m/hjul fås fra ca et par hundrede,
http://www.harald-nyborg.dk/p5724/fiskestangssaet-9-m-hjul

først i 60,erne købte jeg et (dengang) billigt,.. jævnt godt hjul (kun hjul ) af mærket 'Mitchell',..
har det forresten stadig,
lidt i retning af dette,.. dog ikke så moderne,.. pris dengang (ca. 50 år siden) 125,00 kr.
http://dk.mitchell.purefishing.com/catalogue/fiskehjul,767/fastspole-hjul,768/avocet-silver-3,7129.html

dertil kom 'stangen' til omtrent samme pris,... samlet pris (hjul/stang) dengang ca. 250,00 kr.
det var noget af en investering for en læredreng,.. med en UGELØN på 35,00 kr.
altså ikke timeløn,....

det hele fås billigere i dag,... 50 år senere,...
i langt bedre kvalitet,... og så er der nogle der klager over prisudviklingen,..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-13 23:00

Sandorm kan vistnok pumpes op på lavt vand i de indre farvande. Der hvor jeg kommer fra, er der tidevand (0.8 til 1.6 meter), så der graver man sandorm ved ebbe og skynder sig ind til kysten før højvandet kommer. Som mading til fladfisk og småtorsk kan du sagtens bruge babykrabber (på størrelse med en nymodens tokrone), indmaden af musling. Hjertemusling, blåmusling og sandmusling går fint, men den slag agn fanger du næppe hornfisk på. der skal du have smal pirk hvor krogen er erstattet af et bundt tynde nylon- eller polypropylentråde. Det kan de fortælle dig om i fiskegrejsbutikken.
Men tag dog og læs noget, der er skrevet af folk, der har prøvet - eller tag ved lære af naboer, der kan.
vh

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-13 23:02
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-05-13 23:06

Det, du kalder tang, er nok et bælte ålegræs, og der kan ved bundsnørefiskeri scores småtorsk.

Som en anden indsender skriver, så var grejet noget dyrere i vores læretid. jeg startede med 32-33 kroner om ugen, og et sæt kystgrej kostede nemt et kvart tusind - ligesom i dag!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 23:11

Du må spørge lokalt hvor Du kan finde sandorm, de er lette at se idet der en 1-2 cm "kringle" af udspyttet sand over deres bo.....de lever jo af det de får ved at filtrere sandet, og faktisk er en sandorm fyldt med.............sand.

Men Du skal ikke bare vade og trampe, de fiser lynhurtigt dybt ned i sandet når de bliver forstyrret, ganske som regnorm der jo helst har halespidsen nede i deres hul når de er oppe for at finde føde.

Et hurtigt stik og vip med en spade, så får Du sandormen med op.

Hornfisk har jeg aldrig været med til, men jeg har fanget mange flade med sandorm, når ikke de satans krabber nåede at æde ormene først

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 00:04

Citat
faktisk er en sandorm fyldt med.............sand.

... Nææ,... er det sand-t,...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-05-13 09:00

Citat
... Nææ,... er det sand-t,...

Det er nu ikke alle, så det er nok kun når de er i gang med at spise.
Hos de rigtig tykke er det indhold af vand der gør at de er tykke.

Og så et sand(t) tip, en helt slatten sandorm kan være svær at kroge idet man jo stikker krogen ind i hovedet og igennem så modhagen stikker ud, i det tilfælde skal man blot banke den mod en sten, så stivner den.
Metoden bør begrænses til sandorm.........

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 11:42

Citat
i det tilfælde skal man blot banke den mod en sten, så stivner den.

- Ja,.. det KAN jo være en fordel, især hvis den er 'slap', !

Citat
Metoden bør begrænses til sandorm.........

- jo, jo,.. konen / kæresten vil nok blive mopset hvis hun får samme 'omgang',..

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-13 12:17

Tak for svaret EA_HS.

Også tak til alle I andre for gode råd og links...