/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tomgang på plæneklipper
Fra : Lincoln1242
Vist : 1050 gange
50 point
Dato : 30-05-13 18:54

Hej

Jeg har en Al-Ko 650 plæneklipper, rimelig ny, som efter få minutters brug pludselig gik helt ned i tomgang; så langsomt at den til sidst går i stå. Jeg har hevet det øverste skjold af, og kan godt med fingrene få den op i tomgang, men altså kun så længe jeg tvinger den manuelt.

Min formodning er, at noget er faldet af, f. eks. en fjeder el.lign. Så tænkte jeg at det kunne instruktionsbogen nok forklare. Men nej. Jeg har hele tre instruktionsbøger; ingen af dem fortæller eller viser noget om tomgang eller problemløsning. Herefter har jeg prøvet at søge på Google. På samtlige, tænkelige ord omkring tomgang, motor mv. på dansk og engelsk. Men får udelukkende billeder taget fra minimum fem meters afstand frem!

Er der lige nogen der ved hvor jeg finder en detaljeret tegning over motor mv. på sådan en maskine?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-05-13 22:38

Ikke lige din maskine, men er princippet ikke det samme?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-05-13 23:33

Kunne være skidt i tomgangsdysen.
Kør motoren op i mange omdrejninger og så pludselig luk indsugningen med en klud.
Eller skru tomgangsskruen 2 omgange ud (Tæl) og lad motoren køre, derefter 2 omg. ind igen.
VH Palle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-13 01:25

Mange plæneklippere er uden benzinfilter, så det mindste skidt, der kommer med ved påfyldningen kan ende med at sætte sig i tomgangsdysen. Bedst er det hvis den kan skrues ud og rengøres ved forsigtigt at blæse i hulles
t, inden densamles og justeres igen. Men nogle af de billige med plastkarburator, kan være svære at gøre så meget ved.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-13 17:05

Tomgang kan også afhænge af luft/brændstof tilførsel/blandingen.

En for 'tynd' blanding' = Høj tomgang ...før den går ud.

En for 'fed' blanding' = Lav tomgang (..og megen 'blå' røg) ...før den går ud.

Altså en kaburator justering ..her hjælper det ikke, at dreje på en evt. tomgangskrue.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-13 17:10

Ps. Tjek så evt. også lige dit tændrørs tilstand:
Et tændrør siger meget om brændstofblandingen

'Hvidt' tændrør = For 'mager/tynd'
'Sort' tændrør = Ok.
'Tilkokset' tændrør = For 'fed/tyk'

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-13 11:25

Havde for mange år siden en Klippo, og havde lignende problem med den, det var en fjeder der var hoppet af.

Er du sikker på den hedder Al-Ko 650

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 08-06-13 20:55

Tak for svaret mig-selv.