/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn 

Kodeord  


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 22986
pbp_et 20151
dova 19847
ans 13897
stig54 12614
vagnr 12299
transor 10878
trimare46 9592
10  refi 8540
Tomgang på plæneklipper
Fra : Lincoln1242
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 30-05-13 18:54

Hej

Jeg har en Al-Ko 650 plæneklipper, rimelig ny, som efter få minutters brug pludselig gik helt ned i tomgang; så langsomt at den til sidst går i stå. Jeg har hevet det øverste skjold af, og kan godt med fingrene få den op i tomgang, men altså kun så længe jeg tvinger den manuelt.

Min formodning er, at noget er faldet af, f. eks. en fjeder el.lign. Så tænkte jeg at det kunne instruktionsbogen nok forklare. Men nej. Jeg har hele tre instruktionsbøger; ingen af dem fortæller eller viser noget om tomgang eller problemløsning. Herefter har jeg prøvet at søge på Google. På samtlige, tænkelige ord omkring tomgang, motor mv. på dansk og engelsk. Men får udelukkende billeder taget fra minimum fem meters afstand frem!

Er der lige nogen der ved hvor jeg finder en detaljeret tegning over motor mv. på sådan en maskine?

 
 
Kommentar
Fra : ziggy99


Dato : 30-05-13 22:38


Ikke lige din maskine, men er princippet ikke det samme?




Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 30-05-13 23:33

Kunne være skidt i tomgangsdysen.
Kør motoren op i mange omdrejninger og så pludselig luk indsugningen med en klud.
Eller skru tomgangsskruen 2 omgange ud (Tæl) og lad motoren køre, derefter 2 omg. ind igen.
VH Palle

Kommentar
Fra : transor


Dato : 31-05-13 01:25

Mange plæneklippere er uden benzinfilter, så det mindste skidt, der kommer med ved påfyldningen kan ende med at sætte sig i tomgangsdysen. Bedst er det hvis den kan skrues ud og rengøres ved forsigtigt at blæse i hulles
t, inden densamles og justeres igen. Men nogle af de billige med plastkarburator, kan være svære at gøre så meget ved.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 31-05-13 17:05

Tomgang kan også afhænge af luft/brændstof tilførsel/blandingen.

En for 'tynd' blanding' = Høj tomgang ...før den går ud.

En for 'fed' blanding' = Lav tomgang (..og megen 'blå' røg) ...før den går ud.

Altså en kaburator justering ..her hjælper det ikke, at dreje på en evt. tomgangskrue.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 31-05-13 17:10

Ps. Tjek så evt. også lige dit tændrørs tilstand:
Et tændrør siger meget om brændstofblandingen

'Hvidt' tændrør = For 'mager/tynd'
'Sort' tændrør = Ok.
'Tilkokset' tændrør = For 'fed/tyk'

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 02-06-13 11:25

Havde for mange år siden en Klippo, og havde lignende problem med den, det var en fjeder der var hoppet af.

Er du sikker på den hedder Al-Ko 650

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242


Dato : 08-06-13 20:55

Tak for svaret mig-selv.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 173638
Tips : 31664
Nyheder : 719565
Indlæg : 6383631
Brugere : 218258

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste