/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Må en gasregulator vende på hovedet?
Fra : mariette
Vist : 831 gange
100 point
Dato : 30-05-13 09:36

Jeg har en 5 kg gasflaske i min autocamper. På den sidder en hane, og derpå sidder gasregulatoren (tysk). Skabet gasflasken står i, er lige akkurat højt nok til arrangementet, men jeg synes det villle være bedre, om der lige var et mellemrum imellem regualtoren og toppen af skabet. Derfor tænker jeg om den tyske regulator må vende på hovedet? På den måde fylder den nemlig en del mindre i højden.

Regulatoren er af lign. type som den her:

http://i.ebayimg.com/t/Gasregler-Druckminderer-Regulator-Druckregler-50-mbar-GOK-GW-Regler-Typ-N-61-F-/00/s/NDAwWDI2NA==/$T2eC16R,!w0E9szNYg28BQ7u4yG(N!~~60_12.JPG

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-13 09:40

Det må den godt - men du skal regne med at de flasker med forskruninger udgår (siger min mand) så der kun vil være dem, hvor man trykker dem på.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-13 12:17

Det må den ikke. Her en link fra DCU, der forklarer det.

http://www.dcu.dk/forum/goderaadogideer/goderaadomgasflaske/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-13 13:41

Thyregod, i dit link står der ikke noget om, at det er den tyske model de skriver om??

Kommentar
Fra : mariette

Dato : 30-05-13 13:59

Thyregod, det du henviser til, handler om flasker der ligger ned. Jeg ved at en gasflaske skal stå oprejst, og det gør den også. Spørgsmålet går på om regulatoren skal vende på en bestemt måde.

Regulatoren sidder vandret ud fra gasflasken og er skruet på en hane, der sidder på selve gasflasken. Den kan nemt drejes omkring sin egen akse, - det afhænger bare af hvordan man holder den, når man skruer den fast. Det tyske system er lidt anderledes end det danske, hvor hane og regulator som regel er en samlet enhed.

Nordsted, mener din mand at de tyske flaske udgår, eller taler han om de danske 2 kg flasker? - Jeg tænker på om han er helt obs på at jeg taler om en tysk regulator der sidder vandret? Er det noget han arbejder med?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-13 14:06

Den tyske model er en model med en simpel trykreduktionsventil, ligesom den danske, iøvrigt med samme udgående tryk. Der er ikke noget specielt i den, den er i princippet bygget som de danske. Hvis man læser indlæggene fra DCU fremgår det, at der skal være en gasfordamper, hvis den skal ligge ned. Det er der i hvert fald ikke i den tyske, jeg har selv brugt den i årevis i Tyskland, da jeg havde autocamper der.
Måske kan man så vende den på hovedet, hvis man tilslutter en gasfordamper. Man bruger også gasfordamper i biler der kører på gas, da beholderen ligger ned.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-05-13 14:15

Jeg har misforstået opgaven, ellers kan man jo rejse et interessant spørgsmål omkring dette. Beklager.

Da gassen er luftformig, når den kommer ind i reduktionsventilen (den flade del), mener jeg også, det er ligegyldigt om den er drejet eller står på hovedet. Men flasken skal i hvert fald stå lodret med lukkeventilen opad, som de tyske har.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-13 15:57

Det er flasken, som absolut skal stå op med afgangsventilen øverst. Regulatoren kan du dreje som du vil.
Jeg håber ikke at din regulator er helt som på dit billede. Den er til 50 mBar tryk. Danske flaskegasapparater er normalt kun til 30 mBar.
Men hvis alt dit gasgrej også er tysk, går det jo godt. Du skal bare vide at det vil give problemer med reservedele, til brændere købt i Danmark. Du vil heller ikke kunne bruge en dansk regulator.

Godkendelse af svar
Fra : mariette

Dato : 31-05-13 10:27

Tak for svaret transor. Jeg har også set billeder hvor regulatoren vender sidelæns, men var i tvivl om det var ok at vende den sådan.

Det er en ældre tysk autocamper og alt (komfur og køleskab) er beregnet til 50 mb tryk.