/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
At spore en IP-adresse
Fra : LarsSimoni
Vist : 1285 gange
500 point
Dato : 28-05-13 14:16

Hej allesammen

Uden at komme ind på de nærmere omstændigheder, så står jeg i en situation hvor jeg har behov for at skifte IP-adresse. Jeg benytter derfor et Mobilt Bredbånd, hvor jeg via www.minip.dk kan se hvilken IP jeg har, og derved kan tjekke hvornår den skifter.
Jeg har dog oplevet at udbyderen, som jeg forsøger at skjule min identitet overfor ved at skifte IP, stadig kan 'genkende' mig, på trods af at www.minip.dk fortæller mig at IP-adressen er skiftet.

Ved I om der 'ligger en IP-adresse bagved', eller hvad det kan skyldes? Kan det være min MAC-adresse der stadig er synlig, og de bruger som identifikation?

Og inden folk begynder at blive nervøse, så nej.. bare rolig, det er hverken noget ulækkert, sindssygt eller ulovligt - på nuværende tidspunkt kan jeg bare ikke komme ind på det nærmere

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-13 14:41
Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 28-05-13 15:15

hmmm.... der findes en række andre muligheder for at identificere en pc/bruger end ved blot at kigge på IP nummer.

Har identificeringen noget med geografi at gøre, fx. at alle Danske IP numre udelukkes?

Er det en stor udbyder (tydeligvis ikke en Internet udbyder, men en udbyder at en anden service)?

Mange af de store udbydere af services, fx. amazon, benytter langt mere avancerede metoder til at lokalisere og identificere en bruger, end blot IP numre, da det er alt for let at "skjule" sit IP nummer.

I visse sammenhænge har du stort set kun muligheden for ikke at blive "genkendt" hvis du hver gang du logger ind, gør det fra en helt frisk OS installation (LiveCD og virtuelle OS "maskiner" kan med held benyttes her) SAMT en eller flere teknikker, i kombination, til at skjule det IP nummer som din internet udbyder giver din forbindelse.

Andre gange kan du undgå genkendelse ved at "nøjes" med at rydder alle browser data, samt data som browser-plug-ins og/eller add-ons har gemt (typisk uden dit vidende). Samt benytte en eller flere metoder til at skjule dit internet udbyder tildelte IP nummer.

mvh. Per Frederiksen

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 28-05-13 17:56

Per:
Ja, det er forholdsvis store udbydere af en vis service.
Om den har noget med geografi at gøre har jeg svært ved at svare på - men den IP jeg får tildelt fra mit Mobile Bredbånd er ganske vist dansk, går jeg udfra.

Det er godt nok noget mere omsonst end jeg lige havde regnet med, men der er naturligvis også en mening med galskaben (at de vil spore IP-adressen)

Katekismus:
Programmet fra Afterdawn så spændende ud, men jeg benytter desværre en Mac-computer. Tror jeg vil give mig til at se på det andet link du har lagt op når jeg lige får tid til det :)

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 28-05-13 18:03

Katekismus:
Har du selv benyttet nedenstående?

http://www.iprivacytools.com/hide-ip-address-mac/

Umiddelbart er jeg nemlig stuck ved step 7, hvor jeg skal finde en adresse at taste ind i mit Safari.

Hvad med en ting som hidemyass.com, vil det give nogen mening at benytte?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:50

Her kan du læse om alt hvad andre kan hente ud af din browser ..og hvad du selv kan læse om de der gør det :

http://browserspy.dk/browser.php

Din iP osv. aflæser du jo i Windows vha. "cmd" vinduet og : ipcongig /all

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:51

UPS. ...MAC ???
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:53

.og så liiige en rettelse:

ipcongig /all -> ipconfig /all
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 21:58

vis du vil 'gemme'dig? Så er der flere muligheder udover de browser indbyggede funktioner: InPrivate Browsing, Private browsing osv.

Du kan jo bruge/oprette en Proxy-server: http://da.wikipedia.org/wiki/Proxyserver

F.eks. : http://www.hidemyass.com/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-13 22:01

Her er et proff. værktøj: http://www.privoxy.org/
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 19:47

Du skriver ikke hvilke HOST der laver ? numre med dig...
Men opgiv at være annonym på nettet, du skal simpelthen ændre så meget at det bliver billigere med 2 net-forbindelser.
Jeg kunne tænke mig at du vil ind på? film kanaler med tilbud.
Det eneste virksomme program jeg har hørt om var MIRC? som blev brugt af pædofile, og de lå i et land der gav en høblomst med de ting og sager - men da de endeligt tog FAT i et par vise sten og gjorde noget ved sagen, tog det myndighederne en ½ time om at finde de adresser, der blev sendt fra.
Problemet var så bare, at personen og landet der eftersøgte samme - ingen rettigheder havde til udlevering osv, så det var bare en stor farce.
Og de regler gælder ikke i lande der samarbejder om??? COPYRIGHT og lignende, der er kontant afregning ved kasse et eller 2.
Hvis de selvfølgelig gider at køre en sag i Danmark - med udvisning og retsforfølgelse i et andet land, der muligvis har dødsstraf for det du MÅSKE laver.

Men du kunne jo bruge en server der ligger i Kina - hvis de godkender dit brug?
Der ligger også et par stykker i Sverige, men de tager omkring 100.- for total - ? ups annonymitet
de samarbejder også med de stats- fiduser der kommer med en ransagnings kendelse
Eller bare søg på bypas piratbay/ china IP eller lignende, men du får stadig problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 19:50
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 19:51

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
vis du vil 'gemme'dig? Så er der flere muligheder udover de browser indbyggede funktioner: InPrivate Browsing, Private browsing osv.

Du kan jo bruge/oprette en Proxy-server: http://da.wikipedia.org/wiki/Proxyserver

F.eks. : http://www.hidemyass.com/
</MOLOKYLE>

SORRY, kan ikke læse med briller på.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 29-05-13 22:27

Well, jeg kan godt se der opstår flere problemstillinger, og det ikke bare er 'sådan lige' at skjule hvem man er

Bare for at sikre mig at I ikke tror det er noget snusket noget I er i færd med at hjælpe mig med, så må jeg hellere forklare det - det kan også være det er nemmere at besvare problemstillingen så

Sagen er den at jeg på en spilleside (Unibet, DanskeSpil etc.) gerne vil oprette en bruger, og benytte mig af deres bonus man kan få ifm. oprettelsen. Desværre er der andre der via den her computer har gjort det samme, og jeg kan derfor ikke benytte mig af det.
Jeg troede det var nok med at benytte et mobilt bredbånd, men det viser sig at de stadig kan se at computeren tidligere har været benyttet, og jeg derfor ikke kan opnå den her bonus.
Det er også selvom jeg sletter cookies i Safari, og som sagt benytter et mobilt bredbånd der giver mig en ny IP ca. hver 24. time..

Til dem der ikke har spottet det, så benytter jeg en Mac, og ikke en PC - det lyder til også at kunne gøre en forskel?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-05-13 20:10

Der er flere muligheder for at "gemme" sig, men det kræver visse betingelser er opfyldt.
For det første glem Safari.
For det andet, sørg for at flash og java er blokeret. (eller endnu bedre, slet det fra computeren)
For det tredie, udskift din useragent string til noget intetsigende.
For det fjerde, slet gamle cookies, også LSO's ("flashcookies")
For det femte, du skal have styr på din firewall.
For det sjette, benyt ikke ting som hidemyass og lignende men derimod onion-routing (se f.eks The Tor Project https://www.torproject.org )

Så er vi vist ved at være der, du er nu rimelig anonym på nettet og ikke lige til at spore.

Men det er jo slet ikke det du er ude efter, det du er ude efter er punkt fire er jeg ret sikker på.
Du skal slette cookies og local stored objects, jeg ved dog ikke hvor LSO er på en Mac men søg efter en mappe der hedder Macromedia, så er du på rette vej.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 30-05-13 21:19

EXTERMINATOR:
1. Hvad skal jeg så bruge? Chrome? Firefox?
2. Java skal jeg desværre bruge til NemID-login - er det meget problematisk?
3. Hvad er det?
4. Det er vel bare at slette cookies fra sin browser? Eller ligger der sig noget bag og gemmer sig?
5. Ja det tror jeg ikke der er på en Mac - i hvert fald ikke på min. Nogen du kan anbefale?
6. The Tor Project, er det blot en browser man skal benytte til det her formål? Kan være det svarer på 1'eren.

Det eneste jeg er ude efter er at diverse sider ikke kan se at jeg fra én og samme computer (med forskellige IP-adresser via et mobilt bredbånd) opretter forskellige bruger-profiler.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-13 12:54

Mon ikke de aflæser routeren/netkortets unikke MAC adresse: http://da.wikipedia.org/wiki/MAC-adresse og identificerer pc'en på denne måde? Så er det nemlig ligegyldigt om du sletter cookies, ændre global- eller lokal IP osv. man vil stadig kunne se det er samme pc.

Noget udstyr tillader man ændre MAC adressen. Måske du skulle undersøge dette nærmere?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 13-06-13 14:48

Jeg har nu forsøgt mig med den her Tor-browser, og det ser også ud til at den giver mig en ny IP-adresse hele tiden.
Desværre kan jeg ikke 'installere' Java i den browser, og det skal jeg bruge for at kunne logge ind på diverse sider.

Nogen der har nogle gode forslag? :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-13 14:57

Hvor i verden ligger din Host/Server/ISP?
Kig med på go'e gamle: http://mcafee-neotrace-professional.softpedia.com/
Bare for at se det fra en 'anden' vinkel
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-13 15:05

Hva' fa'en var det for et skod-link jeg angav ovenfor?

Hér:

1.) https://www.misk.com/tools
2.) http://download.cnet.com/Visual-IP-Trace/3000-2381_4-10905368.html

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 15-06-13 17:00

Havde lige glemt denne tråd, sorry

EXTERMINATOR:
1. Hvad skal jeg så bruge? Chrome? Firefox?
Chrome er et godt bud

2. Java skal jeg desværre bruge til NemID-login - er det meget problematisk?
Ja for java kan bruges til at læse forskellige oplysninger på din computer og så videresende dem

3. Hvad er det?
Useragent string er den lille stump kode din browser sender når den spørger efter en hjemmeside.
Det kan så benyttes til at servere forskellige sider alt efter hvilken browser du bruger eller hvilket styresystem du f.eks har
prøv at tryk på analyze my UA på denne side: http://user-agent-string.info/

4. Det er vel bare at slette cookies fra sin browser? Eller ligger der sig noget bag og gemmer sig?
Nej, LSO eller flashcookies som de tit bliver kaldt forsvinder IKKE når du sletter cookies
læs mere her:
http://www.piriform.com/docs/ccleaner/ccleaner-settings/cleaning-flash-cookies

5. Ja det tror jeg ikke der er på en Mac - i hvert fald ikke på min. Nogen du kan anbefale?
Mac os X har også en indbygget firewall systemindstillinger --> sikkerhed --> firewall

6. The Tor Project, er det blot en browser man skal benytte til det her formål? Kan være det svarer på 1'eren.
Nej egentlig ikke men de har et bundle med integreret browser der øger din sikkerhed.

Citat
Desværre kan jeg ikke 'installere' Java i den browser

Nej naturligvis ikke, ideen er jo netop at det skal være en browser der sikrer dig anonymitet.

I den forbindelse glemte jeg lige en vigtig ting, jeg nævnte flash og java men glemte quicktime. du bruger mac og har derfor også quicktime som også kan bruges til at identificere dig med.

Men lad og nu komme tilbage til dit problem.
Prøv denne her: http://www.piriform.com/mac/ccleaner husk at den også skal slette flash (se 4)
Så tror jeg at det virker for dig uden alle de andre krumspring

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 17-06-13 09:18

Der er også gået noget tid siden jeg sidst var herinde

Men, under alle omstændigheder så lyder det til at jeg godt kan glemme alt om at 'skjule' mig bag min computer, så længe Java er nødvendigt?
Er det korrekt forstået?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-06-13 13:18

Kort svar: ja ..... MEN det kommer jo an på om pågældende side benytter java til identifikation istedet for LSO.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 17-06-13 13:28

LSO? :)

Når man skal bruge NemID for at logge ind, så må man næsten gå ud fra at det er dét de benytter?

Godkendelse af svar
Fra : LarsSimoni

Dato : 30-07-13 01:03

Tak for svaret EXTERMINATOR - det lykkedes desværre ikke, men du skal have kredit for at have forsøgt :)